Sidan 5 av 5 FörstaFörsta ... 345
Resultat 81 till 97 av 97

Ämne: Göra en bra bruksbil av min andra 9-5 Aero

  1. #81
    Steg 2 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    2 890
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av AX3L Visa inlägg
    Det där är väl ett ganska typiskt symptom för kass AC?
    Mja, har kass AC i min silversaab men den gör absolut inte såhär.

    Dessutom torkar fläkten upp imman riktigt bra så jag misstänker att AC'n fungerar och torkar upp luften när bilen är igång.

    (Jag har inte kunnat testa om AC fungerar eller ej då jag köpte den på vintern)


    amazinjoey: Usch då, byta ruta är aldrig kul.. vet du om dom såg att den läckte nånstans ?

    ..Dessutom så vet jag av erfarenhet hur kassa glasfirmorna brukar vara på att få regnsensorn att fungera efter rutbyte :P
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Återupplivas! http://forum.saabturboclub.com/showt...versaaben-quot ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  2. #82
    De sa inget om det men de försvann efter det Regnsensorn fick jag åka in ett par gånger men de fixar det gratis om den strular.
    Saab 9-5 2005 2.0T - 295HK/435nm
    5 växlad Manuell
    Projekttråd:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...affe-till-9-5a

  3. #83
    Steg 2 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    2 890
    Medlem#
    12120
    Ja, tre försök tog det innan regnsensorn fungerade på min 05'a efter rutbyte ..och den fungerade inte lika bra som innan heller.

    Fattar inte att det ska vara så svårt, måste ju vara väldigt vanligt med regnsensor idag.


    Undrar om det kan läcka in på nåt annat ställe, har kännt efter lite här och var och inte hittat vatten direkt, men som sagt, det blir inte så immigt i silversaaben ens om man dräller in en massa snö på alla mattor osv.

    På min opel så blev det ju liknande men det berodde ju på att recirkulationsspjället satt fast (i cirkulationsläge).
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Återupplivas! http://forum.saabturboclub.com/showt...versaaben-quot ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  4. #84
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    808
    Vart dränerar bilen kondensvatten? Är det något som kan behöva rengöras? Nog är det (i alla fall på ng9-3) strax bakom passagerarens framhjul det kan droppa lite kondens när bilen varit parkerad när jag tänker efter?

  5. #85
    Steg 2 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    2 890
    Medlem#
    12120
    Är väl typ under sätena man får kondensvatten när AC'n körts iaf, så det kan ju faktiskt vara en ide att försöka kolla om den dräneringen fungerar, om den är igensatt lär ju avfuktningen funka så länge bilen är igång, och sen kommer fukten, ungefär som det är i mitt fall då.

    Så jäkla trist att felsöka i regn, blåst och +4 grader..


    Hittade ett till fel förresten, det är svårt att få i backen ibland, och då menar jag inte på det vanliga 9-5 04+ sättet, utan det känsn precis som när man försöker lägga i backen utan att dra i backspärren, men lirkar man glider den i snällt.

    Kan man råka sätta knoppen något hack snett när man monterar den och få det problemet tro ? ..för då kan det ju vara det jag gjorde..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Återupplivas! http://forum.saabturboclub.com/showt...versaaben-quot ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  6. #86
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 514
    Medlem#
    2555
    Kolla så att slangen sitter ihop med akvarielocket.
    Garaget>> http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. 9-3 Aero SC V6 Automat -08. Dottern har övertagit den. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  7. #87
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Wien
    Inlägg
    475
    Medlem#
    12638
    Kul tråd och väldigt intressant projekt.
    Tack för att du delar med dig.

  8. #88
    Steg 2 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    2 890
    Medlem#
    12120
    Rz: Vilken slang menar du ? länge sen jag var där och rotade, men är det nån dränering som ska hindra att det rinner ner i akvariet ? ..Bara det slutar regna nån dag ska jag kika lite, nu kan man ju jobba med huven öppen tack vare de nya huvdämparna

    Wipperman: Det blir ju roligare för en själv att dokumentera, och alltid trevligt med feedback, dessutom är det kul att ha en logg att gå tillbaka till efteråt.

    Jag läser ju din tråd med nöje också

    ..jag uppdaterade första inlägget med vad som är gjort också,och la till de nya felen.. har slarvat lite med det insåg jag.

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Återupplivas! http://forum.saabturboclub.com/showt...versaaben-quot ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  9. #89
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 514
    Medlem#
    2555
    Vill minnas, det är över 10år sedan.

    Uppe på akvariet finns det en dränering, där finns det en slang som kan lossna om man bytt ECU (framför föraren), kolla så att den sitter på plats med att lyfta på locket lite och titta.
    Garaget>> http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. 9-3 Aero SC V6 Automat -08. Dottern har övertagit den. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  10. #90
    Steg 2 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    2 890
    Medlem#
    12120
    Men vad fan..

    Tog bilen för ett ärende idag och på vägen hem knäpper det till och jag har en halvemter lång spricka rätt i synfältet på vindrutan.. suuck.

    Lär ju inte gå igenom besiktning så jag lär väl få byta den.. suck suck.


    Angående imman.. när jag tog bilen, ingen imma.. körde ca 30min, ingen imma när jag kom ut till den, sen körde jag ca 25min, och då när jag kom ut var det imma på bakrutorna. ..Körde hem 10min och då orkade den hålla bort den mesta imman, mest på vänster bakruta.

    Har inte kollat dräneringarna, ska göra det, och rutan lär jag ju få byta oavsett

    Tycker f.ö att luften i bilen känns "tung" att andas, precis som att den inte byts ut som den ska.. kan det vara nån flap som inte rör sej s om den ska tro ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Återupplivas! http://forum.saabturboclub.com/showt...versaaben-quot ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  11. #91
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Täby
    Inlägg
    2 662
    Medlem#
    6901
    Frågan kanske har ställts tidigare då ber jag om ursäkt , men har du kollat så det inte är blött eller kommer in vatten nånstans i bilen? Är golvmattorna helt torra osv?
    Volvo V60 D3 AWD Automat -20
    Mercedes Benz C300 Cabriolet -17
    Saab 9-3 T5 154 HK -00

  12. #92
    Steg 2 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    2 890
    Medlem#
    12120
    Det känns inte vått i mattorna vad jag kan känna, men det rä ju ett uselt väder så man drar ju in vatten varje gång man använder bilen.

    ..Men det gör man ju på min andra 9-5 också och där immar det ingenting.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Återupplivas! http://forum.saabturboclub.com/showt...versaaben-quot ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  13. #93
    Steg 6
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6 971
    Medlem#
    8758
    Fungerar recirkulationsspjällsstyrningen? Om du drar på lite fläkt hör du tydligt om ljudet byter karaktär mellan öppet och stängt recirkulationsspjäll.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  14. #94
    Steg 2 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    2 890
    Medlem#
    12120
    Det har jag faktiskt inte testat, det brukar ju höras skillnad, iaf med full spätta på fläkten.

    Ska testa nästa gång jag är ute i bilen.

    Det var ju det som avr felet på min sopel, där hade recirkulationsspjället fastnat, vilket jag lagade..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Återupplivas! http://forum.saabturboclub.com/showt...versaaben-quot ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  15. #95
    Steg 2 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    2 890
    Medlem#
    12120
    Blev så nyfiken att jag gick ut o testade.

    Det hörs mycket tydlig skillnad när man trycker igång recirkulation och inte, så det är nog inte problemet.

    Hittade nån youtubefilm om att blåsa rent dräneringarna så man såg var dom var, ska kika på det vid lite bättre väderlek.. passar väl på att byta kupefuiter med.

    Den där skumremsan som sitter ovanför kupefiltret, kan man få in en massa fukt om man sätter den fel tro ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Återupplivas! http://forum.saabturboclub.com/showt...versaaben-quot ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  16. #96
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Norge
    Inlägg
    47
    Medlem#
    12862
    Remsan är där så luften skall passera filtret.

    Om filtret är tätt, blir luftombytet lågt och dimma kan uppstå. Det finns en drenering efter evaporatorn, kolla så den är öppen. Kör med AC på. (Min AC fungerar inte just nu, men det immar inte för det så det är nog inte orsak till ditt problem).

  17. #97
    Steg 2 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    2 890
    Medlem#
    12120
    Köpte batterier och bytta i reservnyckeln idag, funkade kanon, så det var uppenbarligen bara batteritorsk.

    Reservnyckeln såg f.ö helt ny ut

    2 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Återupplivas! http://forum.saabturboclub.com/showt...versaaben-quot ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. Vad för bruksbil ska man köpa ?
    Av turbo9-3 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2013-01-15, 14:13
  2. Saab 9-3 Aero X SS -12 "Bygge av ny bil,showcar,bruksbil!!!"
    Av PerfectPolishPatrik i forum Projekt
    Svar: 501
    Senaste inlägg: 2011-11-18, 17:12
  3. 9000 vs. og900 som bruksbil
    Av Schwartz i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2011-10-11, 21:18
  4. Köpråd, bra & rolig bruksbil
    Av _Strongman_ i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-03-18, 12:40
  5. Köpråd: Bruksbil över vintern!
    Av _Strongman_ i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-08-20, 16:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •