Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Ny mediaanläggning NG9-3 SC -08

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2017
    Ort
    Svärtinge
    Inlägg
    5
    Medlem#
    11821

    Ny mediaanläggning NG9-3 SC -08

    Vill bara lämna en liten berättelse om hur det blev när jag "uppgraderade" min SAAB 9-3 2008 Sportcombi till en "modernare" mediaanläggning.
    Efter en del letande efter tips i det här forumet frågade jag företaget Bra Ljud i bil i Norrköping vad dom rekommenderade. Det blev följande:

    Kenwood bilstereo DMX5020BTS a 3990 kr
    Installationskit SAAB a 2798 kr

    Jag slog till då det sas att det var ett "plug an play kit".
    Installerade det hela och startade upp underverket. Fungerade det? Näää, bara till en liten del.
    Rattknapparna fungerade inte. Stereon tappade minnet när bilen stängdes av. Android auto fungerade inte. Det var säkert andra saker som inte heller fungerade så jag gav upp. Begärde hjälp från Bra ljud i bil.
    Fick snabbt en tid och dom lovade att fixa det hela om man fick låna bilen ett par timmar.
    Efter ett par timmars fix och 1200 kr fattigare fungerar allt som det ska förutom att inbyggda mikrofonerna inte används. Varför vet jag inte. Följde med en mikrofon i kitet så jag borde ha förstått.

    Det hela kostade alltså 7988 kr. Ganska dyr affär egentligen.
    Så var det med plug an play och så kan det gå om man ger sig in på den så kallade eftermarknaden.

  2. #2
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Så, det du vill förmedla är att, åk inte till Bra ljud i bil Norrköping?

    Du kunde ju köpt hem en 1-DIN BT stereo, monteringskit från Ebay med Connect2 lead för en fjärde del av priset om du hade velat spara pengar..

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2017
    Ort
    Svärtinge
    Inlägg
    5
    Medlem#
    11821

    Det var mycket billigare, men....

    Jag var nog lite otydlig när jag skrev mediaanläggning. Jag ville ju också ha det som Android auto/Apple car ger, nämligen färdbeskrivning. Då är en 2-DIN bildskärm bra att ha.
    Man kan mycket väl åka till Bra ljud i bil men var beredd på att betala en (rejäl) slant mer än om man plockar ihop något själv. Det ska också nämnas att jag fick tillbaka 500 kr, eftersom dom glömt "rabatten".
    Sen ska det ju också sägas att Bluetooth har sina begränsningar. Det systemet har ju ingen funktion för att ansluta automatiskt om man råkar hamna utanför räckvidden på sådär 10 meter och sedan återkommer.
    Ytterligare en svaghet är att Android auto med min Kenwoodstereo behöver anslutas via USB från smartphonen för att få kartor och positionen. Det finns säkert andra stereoapparater som kan ladda kartor och ansluta GPS-puck.
    Det var mycket enklare förr med vägatlas och en kartläsare i stolen bredvid. Och framför allt ingen smartphone som stör bilkörandet :-).
    Senast redigerat av Moderator den 2020-11-25 klockan 10:22. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  4. #4
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    181
    Medlem#
    1
    Jag hade samma önskan när jag köpte en 2-din stereo, det blev en Pioneer 5100 någonting, har ersatts med 5200 idag. Handlade på Elmia i fjol på BRL, de rekommenderade monteringssatsen som kostade 1.700 och inte den för 2.700. Sonen hjälpte mig att installera den men fick det inte till att fungera men de hjälpte mig att ansluta de kablar jag missat just för att få rattknapparna att fungera. Måste också ansluta telefonen mha kabel men det funkar. Är nöjd.
    Senast redigerat av Vfr den 2020-11-26 klockan 11:28. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •