Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Sänkning saab 9-3

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    141

    Sänkning saab 9-3

    Hej! Äger en Saab 9-3 årsm.99

    Nu skall jag tillslut sätta på 3double spoke fälgarana på den, vilket innebär sänkning av den.

    Min fråga är om det är något man bör tänka på vid byte på en 9-3, Tänkte bara byta fjädrar. Har bytt på båda dämpare och fjädrar på polare audi 100 92 som sägs vara bland de svårare bilarna att byta på. Så frågan är som sagt något att tänka på? Något som brukar strula? Några special verktyg som audi har dille på att använda?

    Mvh
    Martin

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 055
    Hej!

    Bytte på min ng900 som är samma bil kan man säga!
    Jag bytte bak själv och där lyckades jag med något som nog få lyckats med, nämligen att ha av bulten... suck!
    Bak är väldigt enkelt! man lossar bara mutterns som håller ihop det sen så får man dra isär så fjädern kommer ut!

    fram vet jag inte hur svårt det är då jag lämnade in det för att slippe framtida problem och sen är det ec en givare som kan vara lätt att ha sönder... sen var det nån liten grej till, men kommer fasen inte på! *sent* och dagen efter

    Lycka till!!!

    /A
    Numera Golf TSi.
    BMW 120 M -08! Såld

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    2 178
    glöm inte brickorna som höjer motorn bak. finns bl a hos speedparts. När du ändå gör hela jobbet gör det oxo annars kommer du ångra dig för lr senare med diverse vibrationer.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    715
    Att byta fjädrar och dämpare är pisslätt på en ng900. antar att det sitter samma på 9-3. fast sen plockar jag ner sånt på alla VAG bilar rätt ofta då jag jobbar med det. men jag själv tycker det är väldigt lätt.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    141
    MMmm okey. Kan möjligtvis zsh förklara det där med brickorna lite mer ingående!?

    Sedan om man nu skulle lämna iväg det, vad har ni fått betala för det? (minne från audin jag bytte på, eftersomden "klunkar" från fjädrarna fram)


    Mvh
    Martin

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    67
    Om du gör det på en verkstad kostar det säkert 2000 om inte mer. Känner du nån som e mekaniker å kan tänka sej jobba "övertid" så kanske 6-800?...
    -Ncs-

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    368
    Här är en diskussion om detta med brickor för inte så länge sedan. Jag och NiklasO var uppe på Speedparts med hans bil då Stefan förklarade lite:

    Citat Ursprungligen postat av NiklasO
    Citat Ursprungligen postat av laxonen
    Ja, det verkar som om de flesta rekommenderar Koni.. får bli ett gäng sånna!

    Jag har läst någonstans att man måste höja motorn när man monterar en sänkningssats?? det ska tydligen läggas dit några distanser vid bakre motorfästet för att drivaxlarna ska få rätt vinkel efter att man har sänkt bilen.. det kanske inte hör till det ämne vi snackar om, men jag bara kom å tänka på de?!

    / Micke
    Pratade med Stefan på Speedparts verkstad om detta. Han ville bestämt hävda att detta inte var nödvändigt. Börjar drivknutarna krångla vid en sänkning var dom redan så dåliga att dom ändå behövde bytas.
    Lycka till!
    MVH Viktor

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    2 178
    Citat Ursprungligen postat av kocken123
    MMmm okey. Kan möjligtvis zsh förklara det där med brickorna lite mer ingående!?

    Sedan om man nu skulle lämna iväg det, vad har ni fått betala för det? (minne från audin jag bytte på, eftersomden "klunkar" från fjädrarna fram)


    Mvh
    Martin
    jao motorn ska höjas bak annars hamnar grejor i lite fel vinken vilket kan ge vibrationer vid gaspådrag mm. Brickor e pissbilliga o finns som sagt på speedparts. Även dokument på hur man går tillväga kan hittar där (se länk)

    http://www.speedparts.se/arkiv/anvisnin ... 8,2285.pdf


    du kommer få vibrationer om du inte höjer motorn. Sen om Stefan på SP eller Göran Persson har sagt att man inte behöver göra det så tycker jag det e skitsnack. Visst du måste INTE göra det...det e inte så att bilen exploderar annars. I slutändan gör du som du själv vill good luck

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 201
    Citat Ursprungligen postat av zsh

    du kommer få vibrationer om du inte höjer motorn.
    Jag har inga brickor och jag har kört med bilen sänkt cirka 3000mil och det vibrerar inte än kanske är fel på min bil ?
    Sunshine

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    2 178
    Citat Ursprungligen postat av Warguardian
    Citat Ursprungligen postat av zsh

    du kommer få vibrationer om du inte höjer motorn.
    Jag har inga brickor och jag har kört med bilen sänkt cirka 3000mil och det vibrerar inte än kanske är fel på min bil ?
    jag har kört hittils 3 st 9-3 or sänka med h&r fjädrar (ägt 2 av de) utan höjning och det var vibrationer på samtliga. Alla har gått mellan 9000-11000 mil.


    ytterligare en tråd i ämnet till trådskaparen
    http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... s%E4nkning

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 500
    Jo men det Stefan sa stämmer ju!
    Drivaxlarna är ju inslitna i sitt läge, ändrar du då läget så kan du få vibrationer.
    Byt drivaxlar samtidigt som du sänker så kommer det inte vibrera, dock så är det billigare med brickor.
    Jag fick vibrationer trots att åf sa att det inte skulle bli så, men efter att monterat brickor så blev det hyffsat.

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    769
    Saab 9³ SC Aero 2.8 V6 TX XWD eLSD Aut. MapTun 1 på den.
    Garaget

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Skärhamn/Tjörn
    Inlägg
    779
    Hur skulle dessa viberationer yttra sig?

    Jag har inte märkt av något iallafall.
    Niklas Olofsson
    Kör/Äger: Svart SAAB 9-3 Aero Coupé MY01

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    769
    Citat Ursprungligen postat av NiklasO
    Hur skulle dessa viberationer yttra sig?

    Jag har inte märkt av något iallafall.
    Tror att det uppkommer vid speciell fart. Men monterar man brickorna så är bekymret borta oftast.
    Vibrationer kan man få när bilen har gått en bit ex10000mil är väl rek. att höja motorn om jag inte minns fel.
    Vinklarna blir väl jobbiga för drivaxlar och onödigt slitage på dom.
    Saab 9³ SC Aero 2.8 V6 TX XWD eLSD Aut. MapTun 1 på den.
    Garaget

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 055
    Är det vibrationer i ratten eller hela bilen?
    har också kört bilen ett tag utan sänkning! de pratade om att jag ev behövde något för att styleden kunde hanmna fel eller att det blev fel vinkel på hjulet!?

    /A
    Numera Golf TSi.
    BMW 120 M -08! Såld

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Knakar efter sänkning OG9-3
    Av zorce i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-05-16, 17:12
  2. sänkning SAAB 9-3 02-
    Av phillen2 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-05-27, 17:37
  3. Råd ang sänkning av saab 9-3 Sportcombi
    Av Qwertan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-05-21, 01:51
  4. Ang sänkning av min saab.
    Av forre i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-10-22, 07:48
  5. Sänkning saab 93 aero --01
    Av perper i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-12-13, 16:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •