Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 57 av 57

Ämne: Saab 9-3 Aero 2002 - Clubsport

  1. #41
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 285
    Tänk på att avgashusen sällan är i gjutjärn bara. Brukar vara i rostfria legeringar så du får rätt fläns och tillsats

  2. #42
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    26
    Medlem#
    12840
    Har allt haft det i åtanke, har den stora flänsen i 2172 sen har jag en 3” i rostfritt. Ska höra med svetsarn vad det kan tänkas vara och välja utefter det!
    Senast redigerat av Vfr den 2021-03-02 klockan 09:32. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  3. #43
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    26
    Medlem#
    12840

    Hjulet snurrar på!

    Det hela rullar på, stressen har klivit upp typ 100 steg nu när Knutstorp är spikat.
    Planen är att ha allt klart en eller två veckor för att verifiera mappen.

    Bilen startades idag efter att ha bytt turbo och lite sådär runtomkring.

    Enda skillnaden mot ett ''vanligt'' steg 3 är att jag har portat båda avgashus och turbinhus ganska kraftigt.
    Sen är mappen upplagd så att jag inte har mer vrid/effekt än ett steg 1 upp till ungefär 4500-5000 varv där den sedan lastar på mer.
    Kommer bli lättkört och bra, känns ganska tryggt att jag iallafall är inom gränserna vad prylarna är specade till.
    Med lite krallig tändning blir den sådär härligt responsiv!

    Se bilder och film!

    IMG_2965.jpg

    IMG_2973.jpg

    IMG_2975.jpg

    https://youtu.be/qx790Lb33ME

    Dp Svetsade jag 3'' vband efter katten, hittade inte svetshjälmen så det fick bli punktat ihop. Det gick allt bra det med!

    IMG_2988.jpg

    Växellänkaget är utbytt nu till det som jag fixade nya bussningar till i Alumec.
    Bättre än såhär kan man nog helt enkelt inte få f25/f35.
    Inga bilder tyvärr så ni får lita på mitt ord

    Bakre motorfäste utbytt till ett ''stumt'', blev faktiskt inte så mycket vibrationer som jag trodde att det skulle bli.


    IMG_2596.jpg

    Vad återstår då till Knutan:

    Montera front
    Bygga ihop coils och montera (har alla delar utom fjädrar nu så det börjas med strax)
    Montera bromsar, ska vara bult on nu.
    Verifiera så att mappen stämmer
    Hjulinställning, tänkte satsa på neutral eller pyttelite toe ut. Men ni med lite erfarenhet får gärna komma med rekommendationer.

    Två gamla bilder för att påminna sig lite om vad som komma skall den 25:e

    VASQ7700.jpg

    WODQ6114.jpg

    4 användare gillar detta inlägg



  4. #44
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 168
    jag har kört med 0 i toe på og900.

    jag vet inte hur det är på bana, men den blir förbannat dryg att köra på väg eftersom den aldrig vill går rakt fram utan konstant vill svänga höger eller vänster. gäller att vara alert när man kör, cruisa motorväg med 1 hand på ratten var bar glömma.
    _______________
    Projekttråd 900 T16 -85


  5. #45
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    26
    Medlem#
    12840

    Coils!!!

    Började bygga coils nu helgen som var

    Helt nya fjäderben, lite kap lite svets så såg det ut såhär!

    IMG_3005.jpg

    IMG_3007.jpg

    Fick mina nya bilstein racing levererade från MM motorsport idag så jag packade upp allt med en gång.
    Fick förövrigt mina sleeves från Compbrake hem på 3 dagar. Beställdes tisdag kväll, dök upp på fredagen.

    IMG_3015.jpg

    Spontan feeling är att de är ruskigt hårt satta, bör nog bli bra tillsammans med hårda fjädrar. Som förövrigt är det sista jag väntar på för att kunna slänga på allt på bilen.
    Coils, bromsar och rubbet.

    Såg sedan att Forza.se även hade Bilstein Clubsport till og9-3. Kanske hade varit den bästa kombon med det får jag aldrig veta

    Dyker allt bara upp blir helgen vigd åt chassit.

    6 användare gillar detta inlägg



  6. #46
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 541
    Medlem#
    7660
    Premium-chassi, snyggt! Vad blir det för fjädersättning?
    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '86 9000 Turbo, ’04 9-5 Aero SC -espressosvart
    @schwrtzwrks - Garaget

  7. #47
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    26
    Medlem#
    12840
    Det blev 122nm fram 7''+ 4'' och 144nm bak 4'' + 4''

    En liten teaser för vad som är på gång. Grovställd toe, lite högt på coils än. Läge 2 ställt på topplagringar, så 2.6 något grader camber och 1.5 grad mer caster.
    Blev så sugen att testa att jag var tvungen att ställa på den!

    Finns en risk att bilderna blir uppochner då det har strulat förr


    IMG_3030.jpg

    IMG_3029.jpg

    IMG_3038.jpg

    IMG_3039.jpg

    IMG_3040.jpg

    4 användare gillar detta inlägg



  8. #48
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 168
    Har du flyttat till Australien?

    Ser snyggt ut med lite vridande av huvudet! bromsarna är maffiga, hur blir bromsbalansen?
    _______________
    Projekttråd 900 T16 -85


  9. #49
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    26
    Medlem#
    12840
    Yes, flyttade förra hösten! Lite svårt när fötterna domnar bort men man vänjer sig

    Ska inte uttala mig om bromsbalansen ännu, har inte varit uppe i mer än 60-70 än, än mindre bromsat hårt.
    Återkommer med rapport om det senare, annars blir elddopet på knutan.

    Finns ju lite folk som åkt 4-kolv tidigare och de verkar inte ha gnällt allt för mycket så vi får se

    1 användare gillar detta inlägg



  10. #50
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    26
    Medlem#
    12840

    Besiktigad - Halvt klar för knutan - Första riktiga testet!

    Då var bilen igenom besiktningen också, det var inga bekymmer förutom på den lilla punkten att jag glömt dra åt låsningen för att justera styr-änden.
    Fick en tvåa men killen sa åt mig att bara åka hem och dra åt den så kunde han lösa det samma dag. Frukost och 2 minuter mek senare så var bilen igenom

    Efter det var det dags för provkörning.

    Har haft ett klonkande ljud ifrån vänster fram sen coilsen byggdes. Misstänkte först ledlagret så jag blev lite orolig. Visade sig vara att dämparen var lös så det var bara att ta isär allt och dra åt allt igen.
    Nu är den knäpptyst i chassit, har knappt ens fjäderljud vid stillastående sväng.

    Gav mig ut för att bromsa in beläggen borta vid saab.
    Gav det några rundor fram och tillbaka och kände bara hur det blev bättre och bättre för varje gång. Det sista två tre gångerna när bromsarna verkligen fått lite temperatur så var det nästan löjligt. Kräver väl ungefär knappt hälften av kraften för att få abs att gå in (mot org). Utan att bromsarna är svårdoserade.
    För att sätta det i perspektiv. Kalla känns bromsarna ungefär som org. hyper-linjära och ganska långslagiga. Varma är det fortfarande ganska linjära men det krävs oerhört mycket mindre kraft av mig för att åstadkomma samma bromskraft.

    Finns bara 2 ''negativa'' egenskaper.
    När bromsarna är varma gnisslar det härligt, känns lite rejs så det kan jag stå ut med.
    Det produceras en sjuk mängd bromsdamm. Typ som en hel veckas gatåka fast på lite drygt en kväll.

    Nuvarande setup ser då alltså ut såhär:

    355 x 32
    4-kolv Ap racing Radi-cal
    Pagid Rs14 belägg.

    Std skiva och belägg bak.
    Skall montera yellowstuff bak innan knutan.

    Stålspunna slangar.

    Chassit:

    EN. SÅN. JÄVLA. SKILLNAD!

    som en helt ny bil, allt ''og9-3'' är som bortblåst.
    Hänger i på ett helt annat sätt när man svänger och förmedlar tydligt vad som är på väg att hända. Bara det gör att man kan lita på bilen på ett helt annat sätt.
    Men ja, den är njurbälteshård. Inget jätteproblem men farsan stod inte ut länge. Där ska allt vara strikt original.

    Skulle vilja sänka den lite fram och bak men nuvarande fjäderlängd tillåter mig inte att göra det bak, fram finns 20mm kvar men vill inte ha bilen stukad som en gammal duett. Så den får bli lite hög så länge så får jag labba med det mer senare.

    Galet nöjd är jag iaf!

    Alla som funderar på coils och epics topplagringar, gör det bara säger jag!

    IMG_E3124.jpg

    IMG_3069.jpg

    7 användare gillar detta inlägg



  11. #51
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 360
    Medlem#
    3183
    Läckert!

    1 användare gillar detta inlägg


    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  12. #52

  13. #53
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 198
    Medlem#
    7499
    Underbart inlägg! Hade samma upplevelse när jag körde med coils första gången. Dröm!

  14. #54
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 999
    Medlem#
    10069
    Trevligt projekt!

    300mm 9-5 aero/v6 bakbromsar nästa?

    1 användare gillar detta inlägg


    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  15. #55
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    26
    Medlem#
    12840
    Citat Ursprungligen postat av Eindpeng Visa inlägg
    Underbart inlägg! Hade samma upplevelse när jag körde med coils första gången. Dröm!
    Ja det är en så sjuk skillnad så att man nästan inte fattar det!
    Rejäla bromsar och stekheta Cup2:or så blir det ju änne bättre sen på banan


    Citat Ursprungligen postat av zimm Visa inlägg
    Grymt jobbat!

    Kommer ligga fint på banan sen
    Tackar!

    Citat Ursprungligen postat av kwansa Visa inlägg
    Trevligt projekt!

    300mm 9-5 aero/v6 bakbromsar nästa?
    Det ligger i planeringen men jag ska allt testa med bara yellowstuff bak på org bromsar först, bak är ju inte lika kritiskt som fram på en bil med denna viktfördelningen.
    Har funderat på att höra av mig till samma leverantör jag köpte fram utav för att få tag på ett par 330x24 skivor med flytande nav precis som fram och köra med 9-5 ok bak!

  16. #56
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 168
    framförallt är det viktigt med bra balans på doseringen fram och bak. har du fel bak kan du låsa upp lätrare eller tappa bromsverkan när beläggen blir varma, ingetdera är speciellt bra.
    _______________
    Projekttråd 900 T16 -85


  17. #57
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 541
    Medlem#
    7660
    Kul att du är nöjd! Hoppas chassit sköter sig på banan sen!
    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '86 9000 Turbo, ’04 9-5 Aero SC -espressosvart
    @schwrtzwrks - Garaget

Liknande ämnen

  1. Saab 900 TurboS Clubsport -92, SÅLD
    Av Schwartz i forum Projekt
    Svar: 511
    Senaste inlägg: 2010-09-28, 21:27
  2. Saab 9-3 aero 2002 Steg 1
    Av Feel_Mee i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2010-01-22, 22:40
  3. [LÖST] Oljelukt OG9-5 B2x5
    Av donaldduc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-29, 12:37
  4. Saab 9-5 Aero 2002, backsensor?
    Av 95_Aero i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-09-24, 20:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •