Sidan 5 av 6 FörstaFörsta ... 3456 SistaSista
Resultat 81 till 100 av 106

Ämne: Saab 9-3 Aero 2002 - Clubsport/F40 Swap 9-5

  1. #81
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Ytterby, Kungälvs kommun
    Inlägg
    123
    Medlem#
    9699
    Citat Ursprungligen postat av Johan H Visa inlägg
    Jag har både klämman och 6-p-staget.
    Lixom motorfästen från Genuinesaab.
    Kommer bra till nytta
    Även Grövre ARB fram o bak. Samt topplagringar från EPIC.
    Ligger bra på vägen!
    Johan H:
    Du skriver att du har grövre ARB både fram och bak. Jag har köpt en ARB25 till bak men vad har du satt fram?
    // Johan

    96TT -63, 900 Cab 2,0T -95, 9-3 Aero T7 Coupé -99,
    Tidigare (96 V4, -69 såld)(99 X7, -73 såld)(99 Turbo CC -78, såld)(9-3 SE Turbo -00, skrotad) (2 st 9-3 LTT -99, sålda)

  2. #82
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    63
    Medlem#
    12840
    Diesel får jag anta

    2 användare gillar detta inlägg



  3. #83
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 924
    Medlem#
    5849
    Hade varianter med dieselmotor grövre krängare än sportchassiet?
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  4. #84
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 563
    Medlem#
    3183
    Diesel är korrekt. Kan mäta diameter.
    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  5. #85
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    63
    Medlem#
    12840
    Diesel är 28mm
    Aero hade som regel 26mm
    Har för mig att Viggen har 24mm

  6. #86
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Ytterby, Kungälvs kommun
    Inlägg
    123
    Medlem#
    9699
    Citat Ursprungligen postat av Nordenfors Visa inlägg
    Diesel är 28mm
    Aero hade som regel 26mm
    Har för mig att Viggen har 24mm
    Tack för info. Jag har 26mm på min Aero idag så det verkar stämma. Bara att börja leta dieselkrängare.
    // Johan

    96TT -63, 900 Cab 2,0T -95, 9-3 Aero T7 Coupé -99,
    Tidigare (96 V4, -69 såld)(99 X7, -73 såld)(99 Turbo CC -78, såld)(9-3 SE Turbo -00, skrotad) (2 st 9-3 LTT -99, sålda)

  7. #87
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 924
    Medlem#
    5849
    Hur gick det i Lördags, kom du hem utan repressalier?
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  8. #88
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    63
    Medlem#
    12840

    Hemma från Gelleråsen

    Kör en liten update ifrån lördagen på Gelleråsen

    Startade 05:40 ifrån Trollhättan (4 bilar), tog vägen via Gullspång/Kristinehamn. Ruskigt fin väg sådär på morgonen. 100-120 hela vägen gör att avstånden krymper.
    Stövlade in på McDonalds i Kristinehamn kvart i 8 och drog en frukost.

    Kom fram till Gelleråsen och gjorde allt det där man brukar göra. slänga ur allt ur bilen, få den besiktigad osv osv.

    Väntade snällt på körningarna efter Acc och Slalom

    Gav mig ut på familjekörningen och allt var ok, inga problem.....
    Men efter bara 5 varv på bankörningen så började det låta oroväckande vänster fram.
    Uppträdde bara vid högersväng.

    Blev värre och värre så jag gav upp och rullade in i depån igen för att försöka lokalisera felet.
    Hittade ingenting givetvis så jag ställde mig i kön igen men denna gången kom det efter bara 3-4 svängar.
    Rullade återigen in i depån. Fick se mig slagen denna gången.

    https://www.youtube.com/watch?v=i7hA...EricNordenfors

    Ljudet hörs vid 2:42 och lite framåt. Detta var i början och sen blev det bara värre tyvärr.
    Vid hemfärd lät det vid varje högersväng tills vi kommit ut från banområdet. Sedan tystnade det och försvann.
    Så under hemfärden och nu efteråt har jag inte hört något alls.

    Inte så mycket mer att berätta än att vi stannade i Otterbäcken och käkade pizza.

    f6b8f4dd05cd88ac56a75fa005605749.jpg


    Planen är väl att ta isär framvagnen och riva ner drivaxlar. Får bli att renovera dom inför Knutan till våren. Är inte jättesugen på att åka 35 mil för att åka 3 varv

    1 användare gillar detta inlägg



  9. #89
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 240
    Medlem#
    7499
    Hyr ett släp så kan du piska tills det rasar! Talar av erfarenhet.

    Tyvärr hade jag missat att jag skulle på teater i lördags så fick snällt ställa in Gelleråsen. Riktigt synd Nya tag i april!

  10. #90
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    63
    Medlem#
    12840
    Tror jag saknar både dragbil och behörighet för en sådan operation
    Resan till Knutan på våren är ju halva grejen

  11. #91
    Helt original Dunkens avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Gefle
    Inlägg
    612
    Medlem#
    5788
    Citat Ursprungligen postat av Nordenfors Visa inlägg
    Resan till Knutan på våren är ju halva grejen
    Utom vid haveri, då suger det kamelpung..
    //Dunken

    1 användare gillar detta inlägg


    Projekt Secret ..

  12. #92
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 339
    Citat Ursprungligen postat av Dunken Visa inlägg
    Utom vid haveri, då suger det kamelpung..
    //Dunken
    Havveri i samband med eller resa till bilträffar är roliga minnen och det löser sig alltid.
    __________________________________________
    Projekttråd på min 900 T16 -85 och min 900 i8 -88

  13. #93
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    63
    Medlem#
    12840
    Citat Ursprungligen postat av Dunken Visa inlägg
    Utom vid haveri, då suger det kamelpung..
    //Dunken
    Hallå där, nu ska vi inte vara sån!

    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    Havveri i samband med eller resa till bilträffar är roliga minnen och det löser sig alltid.

    Ja helt sjukt vad mycket folk mekat ihop påväg till/under/efter banträffar förut.
    Det mesta som går att byta på plats har ju gjorts någon gång

    1 användare gillar detta inlägg



  14. #94
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 339
    Citat Ursprungligen postat av Nordenfors Visa inlägg
    Hallå där, nu ska vi inte vara sån!




    Ja helt sjukt vad mycket folk mekat ihop påväg till/under/efter banträffar förut.
    Det mesta som går att byta på plats har ju gjorts någon gång
    själv har jag typ bara tjuvkopplat en og900 när tändningslåset blev stumt (med massa hjälpsamma människor, Gävleträffen är Kanon) och sen tappade jag växellåds oljepluggen påväg hem. det var 1 resa

    det löser sig alltid... saabfolk är hjälpsamma!

    2 användare gillar detta inlägg


    __________________________________________
    Projekttråd på min 900 T16 -85 och min 900 i8 -88

  15. #95
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    63
    Medlem#
    12840

    Vintermek, eller är det höst?

    Fått fixat en del saker det senaste:

    - Gått igenom ena drivaxeln och bytt den andra till en lågmilad.
    - Gjort en ny bussning till mitt ''stumma'' motorfäste från växellådan ner i subframen.
    - Bytt bussning till styrväxel från lila PF till svart PF
    - Bytt bussningar i styrarmar från gummi till svart POM

    Sökte ganska mycket om vilket fett man ska ha till inre knutarna, inte helt enkelt. Mycket av infon är gammal och vissa fetter som rekommenderas finns inte längre kvar eller har bytt namn.
    Slutade med att jag köpte folkvagns fett för tripoder. Det är iaf specat och står tydligt att det har korrekt ändamål så jag prövar.

    Slutade med subframe ner eftersom klockorna sitter rakt över subframe/ramben. Och jag vägrade ta loss inre klockor och mellanaxeln.
    Vilket blev ett större projekt då mitt 6p-stag är i vägen för DP. Så ett jobb på 5 min tar 3 timmar med en massa svordomar.

    IMG_3919.jpg

    IMG_3921.jpg

    IMG_3896.PNG

    Bussningen till fästet jag köpte var i gammal klassisk svart PF, alltså 95A i hårdhet. Blir ganska mycket vibrationer runt framförallt 1400-1700 varv. Alltså det området man kör väldigt mycket i stan.
    Hittade en stång Polyuretan med hårdhet 50A. Riktigt mjukt, så en stång på 60mm kan man böja som ett U över benet hur lätt som helst. Perfekt för mitt ändamål.
    Problemet med så mjuk poly är att man till 100% inom industrin använder stången för att gjuta bussningar. Inte svarva dom, för det går knappt.
    Löstes genom att frysa ner bitarna i flytande kväve. Det ger en cirka 2-3 minuter att svarva innan man får plocka ner och börja om.

    IMG_3891.jpg

    PF i styrväxeln byttes för två år sedan till en lila, i samma veva jag började första bygget. Men när jag ändå har nere fjäderbenen såg jag hur lätt det var att komma åt allt så jag köpte en i svart istället.
    Förra gången gjorde jag allt med hela styrinrättningen på plats. Helt hopplöst krångligt och jag kommer aldrig göra på det viset igen.
    Nu var det inte mer än att med spärrskaft lossa de tre muttrarna/skruven och bända upp styrväxeln lite och plocka ut den. In med den nya, banka på klämman och dra åt allt igen.



    IMG_3918.jpg


    Har också sett till att byta ut mina bussningar i styrarmarna mot stumma i POM istället. Har haft dessa liggande ganska länge så jag passade på nu att pressa ur och i nya.
    Enda som återstår att byta om man vill tajta åt styrningen på dessa slemmiga ormar till bilar är knuten som sitter på rattstången. Rådfrågade farsan om det kunde tas senare. svaret var att Ja det går inifrån så det blir vårens projekt.

    IMG_3922.jpg

    Hoppas få till en testkörning om det blir fint väder till helgen!
    Återkommer med rapport!

    4 användare gillar detta inlägg



  16. #96
    Helt original Dunkens avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Gefle
    Inlägg
    612
    Medlem#
    5788
    Citat Ursprungligen postat av Nordenfors Visa inlägg
    Hallå där, nu ska vi inte vara sån!




    Ja helt sjukt vad mycket folk mekat ihop påväg till/under/efter banträffar förut.
    Det mesta som går att byta på plats har ju gjorts någon gång
    Körde ner till Gelleråsen ett år, pajade lådan bytte med kompisen så min bil på hans vagn.

    Åkte till Statoil råkade tjuvtanka där, stationschefen ringde kompisen om betalningen.

    Men det löste sej fin fint han var cool kille, så bara stråla över stålar så var han nöjd..

    Nä, så alltid vagn med sej!!!
    //Dunken
    Projekt Secret ..

  17. #97
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    63
    Medlem#
    12840

    En update på en helt annan front!

    För att hålla det hyfsat kort så klagade min bror att hans låda ''börja låta lite annorlunda'' strax efter Gelleråsen. Illavarslande nog på en standardbil, en dödsdom för en Fm55 utsatt för 550hk och 690nm

    IMG_3888.jpg

    https://youtu.be/Au0rrnRM8Ak

    Ett par dagar senare på väg hem ifrån stugan passerar vi genom Uddevalla i riktning emot Trollhättan, första tunneln strax efter rondellen uppenbarar sig och både jag och farsan vädjar snällt att ''snälla gasa inte nu, ta det när vi kommit hem''
    Ett råd som nådde inget annat än ett dövt öra, tre sekunder senare hade euforin vänts till ett tråkigt faktum. Lådan rasade....

    Fullt på trean, högg till en gång och 2 tiondelar senare infann sig ett friläge och spaken blev oerhört grötig.
    Lade i fyran och började halta hemåt i hopp om att i alla fall ta oss hem. Vi kom nästan hela vägen fram då lamellen blivit oljig så tog det stopp i en brant backe. Ringa på hjälp och bogsera hem blev resultatet.


    IMG_4013.jpg

    Bilen blev stående en månad ungefär innan jag på något sett kommit fram till att att fortsätta hålla på med 5-växlade lådor bara blir jobbigt i längden. Att byta låda och flytta diff är en sak, att aldrig kunna lita på sin bil är värre.
    Så vad är lösningen på mitt (min brors) problem?

    1: Quaife-låda. Dyrt och svåröverkomlig.
    2: Den heliga graalen av standardlådor till B204-B235. F40, ungefär halva pengen totalt sett.

    Jag bestämde mig för att köra på alternativ 2.

    Jag har hunnit få hem det mesta till den, håller på att montera och labba med övre motorfäste just nu efter det är det bara att smacka ihop det andra. Kanske kan detta bli en mer detaljerad guide än den lilla infon som finns tillgänglig.
    Väntar med diff tills jag ser att allt lirar och passar ihop.

    IMG_4009.jpg

    IMG_4010.jpg

    IMG_4015.jpg

    Samtidigt har jag passat på att ''renovera'' eller fräscha upp framvagnen.
    Sedan tidigare är bakre bussningar i subframe bytt men nu blir det att byta exakt allt i framvagnen.
    Subframe får en salig blandning utav PF, egentillverkade bussningar till mittre fästet, som är 40mm istället för 38mm och proparts främre.
    Svart PF i länkarmar, lila PF i krängningshämmare.

    Har samtidigt snyggat till Subframe med färg och matt 2K-klarlack.

    IMG_3995.jpg

    IMG_3997.jpg

    IMG_3998.jpg


    På annat håll så har jag mest grejat med 9-5 auton jag har.
    Nådde äntligen sub-6 sekunder till 100 mätt med dragy.

    IMG_3947[1].jpg

    Fortfarande peak 1150mg på tvåan och hålla igen första 10m på ettan.
    Riktigt roligt med automat. Plötsligt har man en chans, hopplöst med Saabs manuella egentligen. Klart att det går att köra bra tider med de också, men som jag har det nu kan jag köra inom en tiondel hur många gånger som helst. Blir liksom aldrig fel.

    IMG_4025.jpg

    https://youtu.be/CU6CG_74ONw

    4 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Nordenfors den 2021-12-27 klockan 23:42.

  18. #98
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 240
    Medlem#
    7499
    Kul med f40!

  19. #99
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    545
    Medlem#
    10483
    2,2TiD låda, eller ska det svetsas svep?

  20. #100
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    63
    Medlem#
    12840
    Citat Ursprungligen postat av Eindpeng Visa inlägg
    Kul med f40!
    Ska bli mycket intressant, blir det för lång utväxling får man flytta innehåll från en låda som hör till V6 eller 2.0t.
    6an kommer bli väääldigt lång som det ser ut nu… men skönt på motorvägen kanske

    Citat Ursprungligen postat av wille61 Visa inlägg
    2,2TiD låda, eller ska det svetsas svep?
    2.2-låda

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Saab 900 TurboS Clubsport -92, SÅLD
    Av Schwartz i forum Projekt
    Svar: 511
    Senaste inlägg: 2010-09-28, 22:27
  2. Saab 9-3 aero 2002 Steg 1
    Av Feel_Mee i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2010-01-22, 23:40
  3. [LÖST] Oljelukt OG9-5 B2x5
    Av donaldduc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-29, 13:37
  4. Saab 9-5 Aero 2002, backsensor?
    Av 95_Aero i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-09-24, 21:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •