Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: T7 tändkassett spricker?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    815
    Medlem#
    11844

    T7 tändkassett spricker?

    Är det så vanligt att plasten spricker på tändkassetterna till T7? Var ute och sökte efter en billig beg på bildelsbasen men alla i stort sett alla billiga har anmärkningar på sprickor? kan väl ändå inte vara hanteringen på skroten som åstadkommer det?

    Om det är en spricka i plasten, funkar det Ok att limma/äta den då eller är den körd?
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  2. #2
    Sprickan gör inget, det sker ju för det är plast som går igenom tempraturskilnader

    1 användare gillar detta inlägg



    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 471
    Medlem#
    11937
    Köper du en beg tändkassett är det enda intressanta tillverkningsdatum och version. Står på etiketten på undersidan. Allt förutom TK3.7E är ointressant. Och då en så ny som möjligt.

    Så sortera på pris, kolla etiketten på varenda en medan du bläddrar uppåt i pris och välj sedan den första 3.7E du hittar.

    - - - Uppdaterad - - -

    Sök på artnr 55559955 så får du iaf upp alla TK3.7 (dock inte enbart den allra senaste versionen, E). Lite lustigt är att man då hittar ett par 9000 med en sådan... Tyder på att dessa 9000-ägare eller deras verkstäder inte visste vad de höll på med...
    Senast redigerat av jellybear den 2020-11-20 klockan 23:40.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    501
    Sprickor är olustigt såklart. Men jag hade en som tillomed hade en spricka i en av spenarna, som dock fungerade utmärkt i flera år. Hitta din lokala självplock också! Lättaste bildelen att plocka ut, jag köpte en 3.7E för 200 spänn i somras.
    Bruksbilen 9-5 2.3t SE SC -04.

  5. #5
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 288
    På min lokala skrot sparar man inte ens spruckna kassetter. De menar att om den inte redan ger felkoder och misständningar så är det bara en tidsfråga då fukt letar sig in. Så köper du en sprucken kassett och den fungerar bra är mitt tips att limma igen sprickan.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 768
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Realpower Visa inlägg
    På min lokala skrot sparar man inte ens spruckna kassetter. De menar att om den inte redan ger felkoder och misständningar så är det bara en tidsfråga då fukt letar sig in. Så köper du en sprucken kassett och den fungerar bra är mitt tips att limma igen sprickan.
    Plastkåpan på undersidan har ingen tätande funktion utan den är bara till för att hålla anslutningen mot stiften. Är plasten trasig så är det bara att flytta över kåpan från en trasig kassett. Elektroniken i kassetten är monterad på undersidan av aluminiumdelen vilken sedan är täckt med någon form av svart tätningsmassa, så all elektronik är ingjuten.

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 237
    Citat Ursprungligen postat av Realpower Visa inlägg
    På min lokala skrot sparar man inte ens spruckna kassetter. De menar att om den inte redan ger felkoder och misständningar så är det bara en tidsfråga då fukt letar sig in. Så köper du en sprucken kassett och den fungerar bra är mitt tips att limma igen sprickan.
    Du får köpa upp dom för en billig peng och sälja här
    Skulle själv behöva en extra.

  8. #8
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 288
    Njaa, det känns väl inte så bra. Faktum är ju att de mycket oftare felar. Sedan finns det ett överflöd på ”hela” kassetter på skroten just nu så ser ingen anledning att köpa en sprucken faktiskt

  9. #9
    Sen kan de vara bra att veta att Orio inte tillverkar tändkasetter längre.

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 109
    Medlem#
    8758
    De tillverkas i batcher, och finns att köpa nya från Orio: https://webshop.saabparts.com/900-9-3/tandkassett955

    Ryktet om att de slutat tillverkas har gått åtskilliga gånger, har du någon ny info?

    Men det verkar inte särskilt smart att upphöra med en slitdel som har närmast garanterad efterfrågan och man bör göra en god vinst på.

    ----

    Sprickan i den yttre plasten verkar bero på lite på vilken årgång det är, och kommer nästan alltid på samma ställe. Det finns ingen statistisk koppling mellan den lilla sprickan och problem med kassetten - men man får naturligvis se upp med sådan aom bänts upp snett och är mekaniskt knäckta invändigt. (Men visst stör det ögat med sprickor i plasten.)

    Det är också någorlunda vanligt med småsprickor i ingjutningen, vilket man skulle kunna tro ger fuktproblem, men även där kan jag inte se någon korrelation när jag inspekterat kassetter.

    Kort sagt, man kan inte dra någon slutsats om funktionen genom att titta på plasten. Det enda observera problemen är om fjädern saknas eller om transformatoroljan börjat läcka (inte så vanligt, man måste ta bort ytterhöljet för att inspektera dessa). I de allra flesta fall så syns inga yttre tecken på om kassetten är dålig, det måste provas/mätas fram, mitt antangande (baserat på typiska MTBF-siffror för komponenterna) är att det är elektrolyten för högspänningen eller effekttransistorerna som är mest felbenägna.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #11
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 288
    SEM har avslutat produktionen av SAABs tändkassetter, det är helt riktigt.

    Vad är det för statistik du hänvisar till när det kommer till sprickor och dåliga kassetter? Jag frågar då jag är nyfiken. Då skroten vid mig sålt hundratals (tusentals?) kassetter och fått så många spruckna tillbaka att de slutat ta vara på dem.

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 109
    Medlem#
    8758
    Varifrån kommer informationen om att tillverkningen avslutats, och i vilken betydelse? Att de inte tillverkas kontinuerligt betyder inte att Orio inte kan beställa fler när lagret är slut, så länge produktionsunderlag finns kvar.

    Anledningen till frågan är att detta påståtts flera ggr tidigare, och då varit fel. Så vad är källan?

    ----

    Statistiken är från mina egna undersökningar, som innebär både att testa dem och skruva isär och inspektera (både hela och trasiga).

    Många får sprickor i ingjutningen över tiden, även de som fortsätter att fungera bra. Men det är en slitdel, och alla tar slut förr eller senare.

    Så sprickor och trasig samvarierar med hur gammal och sliten kassetten är. Så sannolikheten att en trasig kassett också har sprickor är hyfsat hög. Men sprickorna i sig är inte problemet.

    Men de sprickor jag pratar om är de i ingjutningen. Den i plastkåpan som sitter över har inte som syfte att skydda från fukt, den är ett byggelement som även fungerar som stänkskydd. Limma den är slöseri med tid om det är mellan spenarna (och är det på spenarna så byter man lämpligen till en helare plastkåpa som fungerar som stänkskydd, sprickor där är inte vanliga).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #13
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 288
    Källan är Gunnar Jansson på SEM. Det var över ett år sedan han bekräftade att tillverkningen har upphört.

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 109
    Medlem#
    8758
    Ok.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 109
    Medlem#
    8758
    Har lite mer info om produktionen av tändkassetter, det finns lager för ett antal månader, men tändkasseter ska fortsätta tillverkas, bara inte hos SEM, okänt för mig hur dessa tändkassetter kommer att se ut och varför man byter tillverkare - förhoppningsvis byter man inte konstruktion - men artikelnummer ska bytas.

    Årsförsäljningen av tändkassetter är en så påtaglig direkt del av Orios totala omsättning att det skulle slå kraftigt i årsredovisningen, så de kommer att vara tvungna att fortsätta sälja (fungerande) tändkassetter. Och då bortser jag från de uppenbara följdeffekterna på resten av reservdelarna.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 936
    SEM har ju inget eget intresse i detta så orio får antagligen tillgång till allting och vem som producerar dem i slutänden har nog ingen betydelse. Så länge tekniken och hårdvaran är likadan så kan ju producenten vara vem som helst.

    1 användare gillar detta inlägg



  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 109
    Medlem#
    8758
    I praktiken blir det alltid en viss grad av strul om man flyttar produktion. Låt oss hoppas att vi får lika bra kassetter efter ändringen. Låt oss hoppas att det inte går som med Xenon-nivågivarna.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 768
    Medlem#
    10798
    De senaste tändkassetterna jag köpt från Orio hade tillverkningsdatum som var flera år tillbaka i tiden, så antagligen har man köpt upp ett större lager av tändkassetter. Har svårt att tro att man säljer kassetter i ett sådant tempo att det motsvarar en kontinuerlig produktion.

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 471
    Medlem#
    11937
    Det har väl hänt mer än en gång att en tillverkare av olika skäl upphör med tillverkningen av en viss produkt - det beror oftast på att tillverkaren anser att man kan lägga sina resurser på att producera andra mer lönsamma produkter. Och då är det heller inte ovanligt, om det fortfarande finns en efterfrågan på produkten, att man säljer rättigheter (om man nu äger dem, det kan ju vara kunden som äger dem), verktyg och/eller ritningar ritningar till någon annan som vill ta över produktionen. Då håller man dels sina kunder glada, dels så får man en liten slant för de prylar man säger till nästa producent.

    Så jag gissar att det är det som hänt. Så kommande Orio-tändkassetter tillverkas någon annanstans med enligt samma specifikation, kanske t.o.m. samma verktyg som hos SEM.

    Senast jag stötte på det var og9-5ans avlastningsventiler som först var Bosch, sedan Kayser:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1535433

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 109
    Medlem#
    8758
    Jag har sett försäljningssiffrorna för tändkassetterna, de är inte fy skam för en ekonom, och så höga att det är orealistiskt för Orio att producera en livstidsförbrukning av dem (utöver det faktum att formateringsproblematiken gör att de inte bör ligga spänningslösa i alltför många år). Men naturligtvis tillverkar man i batcher.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. högtalare i instrumentbräda spricker?
    Av xtrem i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-04-02, 23:43
  2. Hilfe! Vevhusventilationsbussningen spricker vi bortmonterig
    Av H-M i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-08-08, 22:29
  3. Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-04-20, 15:50
  4. Varför spricker reflexrampen på 9000?
    Av Erik_W i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-05-26, 00:36
  5. Rotorn går sönder efter 3 min, spricker isär
    Av Cod i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-04-03, 18:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •