Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Efterlyser hjälp och/eller adapter till bromskolvsverktyg, NG9-3 04 ss

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2020
    Ort
    Årsta
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -

    Efterlyser hjälp och/eller adapter till bromskolvsverktyg, NG9-3 04 ss

    Hallå,

    Fick underkänt på besiktningen på bromsbelägg höger bak. Gav mig på att försöka byta själv med hjälp av en eminent guide här på forumet. Tyvärr kom inte rätt adapter med och kolven sitter som berget när jag provar med det kit som jag köpte på Jula.

    Nu efterlyser jag en adapter som passar min bil helt enkelt.

    Jag köpte det här:
    https://www.jula.se/catalog/bil-och-...erktyg-033189/

    Enligt kommentarerna skulle det funka men tji fick jag.

    Sen en fråga:
    SKA verkligen kolven vara i princip omöjlig att rubba med en adapter som ”typ” passar? Jag har verkligen inte en suck.

    Jag finns i Årsta men kan alltid cykla och hämta.

    OERHÖRT tacksam för hjälp. Jag ska lusläsa resten av trådarna under kvällen och se om det finns nåt jag missat.
    Saab 9-3 SportCombi 2.0T Vector (2010)

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 471
    Medlem#
    11937
    Jag kanske är gammaldags, men behövs verkligen specialverktyg för att pressa in kolven? Jag brukar köra med polygrip modell större...

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2020
    Ort
    Årsta
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Det ska sägas att jag absolut inte kan något om det här så du kan säkert ha rätt, jag har läst både och. Vissa säger som du, andra att man _måste_ ha specialverktyg. Som förstagångsmekare tog jag inga chanser och se var det tog mig...

    Vi har provat med det som funnits till hands men knappt lyckats rubba kolven. Därav min fråga på slutet. Kanske en större polygrip är svaret?

  4. #4
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 121
    Medlem#
    1941
    Kolven i de bakre ng9-3 bromsoken ska skruvas in samtidigt som den ska pressas in. Så för enkelhetens skull så använder man lämpligen ett sådant verktyg för detta.

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 471
    Medlem#
    11937
    Ah, det visste jag inte. Ja, skruva och pressa samtidigt är ju svårt med en polygrip...

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    409
    Medlem#
    -
    Jag har samma kit från Jula. Det passar på min 9-3 NG SS 06 bak. Jag använder ingen av dom lösa adaptrarna i kitet utan bara huvudverktyget som passar med piggarna. Man rår inte för hand på skruvens korta stång om bromskolven är minsta trög. Prova en förlängare eller större skiftnyckel att vrida verktygets skruv med. Först kan du ta en större polygrip att vrida lite med direkt på kolven så den lossar lite, akta damasken.

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Jag vet inte om det är samma skräp till ok bak som det är fram på ng9-3. När mitt högra ok bak hade fastnat så hade Maptun en sats med kompletta bromsar bak för 4k. Då framstod det som ett bättre alternativ att byta rubbet och slippa det problemet under många år jämfört med att byta ett ok för nästan 2k. Problemet fram är att kolvarna är tillverkade i plast som sväller och fastnar i husen. Nya ok fram och bak från Maptun hade traditionella kolvar i metall. Normalt rekommenderas inte att byta delar i onödan. Sitter kolven verkligen fast så kanske du kan renovera oket med en ny kolv och nya tätningar om du vill minimera kostnaden. Har bilen gått långt och skivor och ok aldrig är bytta så kanske det ändå är läge att se över och kanske byta allt innan nästa ok fastnar. Mitt ok vänster fram var bytt av förra ägaren före 7500 mil, ingen vidare kvalité på de oken.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Bromsoken bak på NG9-3 har inte kolvar i kompositmaterial, utan det är stål.
    Hade oken fram kolvar i stål var det inte en originaldel utan en eftermarknadsprodukt, renoverad eller nytillverkad.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2020
    Ort
    Årsta
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Tack för alla svar!

    Kolven är inte plast, så mycket tycker jag mig se. Jag ska försöka med lite rejälare verktyg och försiktigt mer våld för att se om den ruckar sig idag.

    Farbror skum:
    Delen som sitter på är den jag använt också, och den passar nästan nästan. Det klickar inte som man tänker sig att det borde göra, men lite vrid och press får jag till. Det känns uppmuntrande att höra att det kan krävas lite hårdare tag i början för att lösa det.

  10. #10
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 180
    Medlem#
    2555
    För många år sedan på en annan bil så var jag tvungen att använda en batteridriven mutterknack för detta.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2020
    Ort
    Årsta
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Tyvärr ingen lycka med polygripen heller. Kolven sitter verkligen som berget. Har satt tillbaka de gamla beläggen och monterat ihop allting igen så att bilen iallafall rullar och bromsar, om jag behöver ta mig till en verkstad.

    Tack för alla svar!

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Vissa gånger när det sitter som "berget" så kan kan det vara motiverat med ett rejält slag med lämpligt verktyg.
    Alternativt kan du pressa ut kolven med hjälp av bromspedalen och slipa den med våtslippapper eller liknande men tyvärr har ofta tätningen problem vilket gör att rostangrepp förekommer längst ut på kolven.
    Om du trycker ut hela kolven och snyggar till den så har ofta packningen svulligt något vilket gör det näst intill omöjligt att få tillbaka den.
    Renoveringskitt med kolv och packningar kostar ofta runt 200:- och med lite jobb så fixar det problemet.
    Ta bort bromsoket och renovera på bänk, täta bromsledning med lagom tryck med svetstång eller byt även bromsledning.

    Dom flesta bromsok som jag bråkat med så finns dessa lösningar
    - Renovera själv,ca 200:- + extra jobb
    - utbytesok 1000:- + mindre jobb
    - kina ok + mindre jobb (500-600)
    - beg ok + mindre jobb (2-400)

    Jag väljer dom 2 första lösningarna.

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    På NG9-3 så är det inte kolven som rostar utan huset som ärgar.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2020
    Ort
    Årsta
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Det här är bra info. Jag har inte riktigt gett upp ännu så alla tips välkomnas.

    Risken att behöva byta hela oket har jag förstått finns, men det låter helt klart trevligare att kunna renovera det gamla och försöka igen. Har två veckor kvar innan körförbud så jag ska ge det en chans. Två hundra spänn till har jag definitivt på budget innan jag är uppe på verkstadskostnad och tid har jag gott om. Plus att det är ganska roligt att prova själv.

    Jag återkommer säkert igen efter nästa försök!

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    534
    Medlem#
    6866
    Prova att droppa i lite bromsvätska innanför gummit runt kolven, jättebra rostlösare sen en större rörtång att rucka lite på kolven så ska du se att den går att vrida in igen


  16. #16
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    181
    Medlem#
    1
    När jag pillat med bromsoken bak så har luftningsnippeln konstrat dvs när man fått loss den så är gängorna kass i oket och det funkar inte att sätta dit en ny nippel heller. Någon mer som haft det problemet? Är det bara att byta ut oket som gäller eller?

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Jag tänkte helicoil men det avfärdas av StefanM så det är nog byta oket som gäller.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1213296
    Har någon provat denna? https://folkraceshop.se/reparation-l...romsok-1-8-npt
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

Liknande ämnen

  1. Momentnyckel eller adapter
    Av gnodan i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2018-04-18, 08:43
  2. AUX adapter eller Saab Infotainment-byte?
    Av Holme i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-08-30, 23:18
  3. Ljudkabel adapter hjälp
    Av Brandten i forum Off Topic
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-02-07, 13:17
  4. Efterlyser ett BRA obd2 instrument till bra pris!
    Av saab_coupe i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-03-22, 22:46
  5. Nybliven SAAB-ägare efterlyser hjälp avseend garanti/service
    Av Henri i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-09-25, 21:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •