Hur tänkte du nita kedjan ? mothåll och hammare ?
Jag känner mej alltsid så osäker när jag gör det, "kommer detta att hålla?" typ.
Därför brukar jag alltid använda clipslås istället, men det är ju på MC-kedjor, inte kamkedjor..
Hur tänkte du nita kedjan ? mothåll och hammare ?
Jag känner mej alltsid så osäker när jag gör det, "kommer detta att hålla?" typ.
Därför brukar jag alltid använda clipslås istället, men det är ju på MC-kedjor, inte kamkedjor..
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Antingen köpa något verktyg. Eller köra clipslås som du skrev om.
Dessvärre känner jag tvärt om.
Håller ett öppet clipslås till en kamkedja?
Inte roligt att bli stående på E4an X antal mil hemifrån för att skiten inte höll...
Senast redigerat av Moderator den 2024-05-18 klockan 15:47. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Ja, jag tvekar också vad det gäller en kamkedja, vet inte om man vågar ha clipslås där.
Men det har väl hållt när jag nitat med, men jag känner mej alltid osäker.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Har en PDF med utdrag ur WIS när man drar igenom en kedja bara.
Där finns ett mått på hur stort "huvudet" ska vara efter man nitat det. Följer man det så är det ju inga problem.
Men dessvärre går det väl inte länka/lägga upp den här på STCS.
Edit: Diameter 3,4-3,6 mm
Senast redigerat av Moderator den 2021-08-15 klockan 10:10. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras + mått på nitningen
angående verktyg så var det ett sådant här eller liknande som användes: https://www.esska.se/shop/Kedjeverkt...xoCHBwQAvD_BwE
kanske den lokala cykel/mc handlaren kan låna ut ett sådant, sen ( som någon tidigare sagt) så mäter man nitskallen för att avgöra om pressningen duger
Senast redigerat av LarsLars den 2020-12-05 klockan 20:47.
9-3 -03 2,0 Cab.
9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''
Kanske finns här?
https://saabwisonline.com/
Bruksbilen 9-5 2.3t SE SC -04.
https://www.ebay.com/itm/Engine-Timi...fde6%7Ciid%3A1
Neobrothers säljer en komplett sats för ca 1700kr + frakt.
Så skiljer ca 1000kr mellan att få enbart en öppen kedja att dra igenom eller få hela satsen.
Dock är väl det där inte Saab original. Utan typ Proparts etc.
Någon som bytt transmissionssatsen med motorn i bilen och vet hur jävligt det är?
Får man göra allt jobb genom hjulhuset? Kamkedjan är väl inte så svår. Utan balansaxelkedjan är väl träligare.
Finns en tråd om det, vill minans att den som gör det avslutar i stil med "Skulle jag göra det igen skulle jag lyfta ur motorn".. det avskräckte mej
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Jag tar hellre ur motorn om allt ska bytas.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Att byta komplett transmissionssats är ett stort jobb och inget man bör räkna med att fixa själv på en helg. Den största delen av jobbet är dock att demontera och montera allt som behövs för att komma åt kedjorna. För att komma åt och byta kamkedjan så måste dessutom balansaxelkedjan tas bort.
https://saabwisonline.com/c10/9-5/20...r/to-remove-6/
Ska motorn ur så kör jag hellre tills denna klappar ihop och bygger en ny vid sidan om.
Öppen kedja får det bli.
Japp, jag har bytt en komplett transmissionssats med motorn i bilen, tidsödande och trångt fast man flyttade motorn åt sidan lite. Fick hissa ömsom sänka motorn för att komma åt allt från hjulhuset. När kåpan väl är borttagen är det ett ganska lätt jobb att byta alla delarna. Det som är jävligt är att få bort sumpen och bröstkåpan med motorn i bilen pga trångt.
Blev så här mycket plats med kåpan borta att komma åt att byta delarna med motorn flyttad max åt vänster, toppen borta också då kolvarna skulle ur. IMG_6251.jpg
Senast redigerat av Farbror skum den 2020-12-13 klockan 20:36.
Nu ska jag ta tag i min tickande bomb (kamkedjan) på 9-5 nr2 , har våndats fram och tillbaka nu men i dag bestämde jag mig. Det blir INTE mata i öppen kedja då jag är orolig för balanskedjan med.
Beställde i dag https://webshop.saabparts.com/900-9-3/renoveringssats med STCS rabatt 10%
Kommer bli det stora besvärliga jobbet då jag inte kan lyfta ur motorn och jag ser inte fram mot det direkt.
Saab original renoveringssatsen som kom hem nu hade lite annorlunda sammansättning än förra gången jag köpte en sådan, men säkert bra ändå. Kamkedjan har inte längre några gula markeringar. Balanskedjan är inte längre svart utan en blank sådan. Båda kedjorna låg i omärkta påsar, alla andra påsar i satsen hade saab original ettiketter.
Senast redigerat av Moderator den 2020-12-17 klockan 19:33. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Bägge kedjorna verkar artikelnummerändrade, men är fortfarande märkta "Saab Original" hos Orio, och inte Orio Part som kedjedrevet. Ursprungsland: Tyskland för bägge kedjorna.
Intressant är att ventilkåpspackningen verkar också ha bytt artikelnummer och att den nu kommer från Kina. Tidigare har väl original ventilkåpspackning haft "Made In Sweden" ingjutet?
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Mycket delar som plötsligt finns tillgängligt "Original" men inte av samma tillverkare som en gång i tiden är ju stor chans/risk det är reservdelar primärt ämnade för BAIC som då sedan logiskt nog säljs som originaldelar till Saab eftersom det trots allt säkerligen är mycket delar som är samma.
"Original" är ju numera kina eftersom plattformen såldes dit typ
Det kittet till B205/B235 som inte är från Orio utan (antar jag) Proparts är väl dock jävligt dålig varierande/kvalitet på. Sett mer än ett drev som gått paj efter bara några mil.
Det finns ju kedjeleverantörer i Sverige, där man kan köpa kedja i fem meters längder, kanske kan man beställa på länken rätt längd tillomed. Och nitbara lås. Öket har rullat 34000 mil så även om jag inte hör nåt rassel lär det ju komma nån gång. Verkar gå att välja olika kvalitetsnivå också. Nån som testat?
Hmm.. jag skulle säga att det inte kommer rassla särskilt mycket, jag har jättesliten kamkedja med sneda länkar nu men det är väldigt tyst om min motor ändå, därför jag planerar brådskande byte.
Senast redigerat av Vfr den 2020-12-19 klockan 13:04. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före
Ska besikta om två månader, efter det tänkte jag kolla spännaren. Vill inte väcka nåt sovande problem hehe