Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Dra igenom ny öppen kamkedja B235

  1. #1

    Dra igenom ny öppen kamkedja B235

    Har köpt en billig 9-5a 2007 som gått 26K för att ha som bruksbil några år.

    Behöver en skaplig bil att lasta i och dra släpvagn.

    Dessvärre är kamkedjesträckaren ute 19mm.
    Dvs. max.

    Jag har ingen lust att göra jobbet med att lyfta ur motorn för att byta kedja.
    Så jag har väl 3 alternativ som jag ser det.

    1. Köra vidare och hoppas det inte kuggar över eller går av.
    2. Fula så mycket som möjligt. Svarva av en bit på spännaren eller svetsa dit en kula på spännaren för att få några mm till som det går att spänna kedjan.
    3. Dra igenom en ny kedja av öppen typ.

    Någon som dragit igenom en ny kedja utan Saabs specialverktyg?
    Något specialverktyg till att nita ihop den nya kedjan behövs såklart. Vart man nu kan hitta det?

  2. #2
    Steg 2 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    2 788
    Medlem#
    12120
    Tyvärr är väl vanligen kedjan till balansaxlarna minst lika sliten..

    Däremot behöver du ju inte lyfta ur motorn för att byta kamkedjesatsen, men det är tydligen inte speciellt roligt att göra det i bilen.

    ..Jag har en bil jag borde göra det på själv..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Återupplivas! http://forum.saabturboclub.com/showt...versaaben-quot ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Tyvärr är väl vanligen kedjan till balansaxlarna minst lika sliten..

    Däremot behöver du ju inte lyfta ur motorn för att byta kamkedjesatsen, men det är tydligen inte speciellt roligt att göra det i bilen.

    ..Jag har en bil jag borde göra det på själv..
    Säkerligen.
    Men då kör jag hellre tills det klappar ihop. Och sen fixar en ny motor bredvid istället.
    Så kan man i lugn och ro fixa den. Istället för o behöva stressa ihop något.

  4. #4
    Kör tills den klappar ihop istället ? Finns säkert massa annat som måste bytas ändå som packningar etc Sen kanske du vill gotta dig med lite effekt och vill ha kolvbyte etc
    Saab 9-5 2005 2.0T - 295HK/435nm
    5 växlad Manuell
    Projekttråd:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...affe-till-9-5a

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 268
    Medlem#
    6973
    Det enda specialverktyget jag använder är ett kedjelås som går att öppna och stänga, för att sätta ihop gamla och nya kedjan.
    Är man två personer och tar bort kamaxlarna och tändstiften så går det snabbt och lätt att dra runt motorn för att få i den nya kedjan.
    Det nya kedjelåset nitar man enkelt med ett dorn och mothåll. Det sista åren har jag monterat rätt många öppna kedjor åt folk som inte velat lägga så mycket pengar på i övrigt rätt slitna bilar. Inga kamkedjehaverier hittills. Jag uppskattar att man köper sig ca 10.000mil genom att bara rulla på en kedja.
    Balansaxelkedjan kan man klippa underifrån vid behov.

    3 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Kör tills den klappar ihop istället ? Finns säkert massa annat som måste bytas ändå som packningar etc Sen kanske du vill gotta dig med lite effekt och vill ha kolvbyte etc
    Slavcylinder, koppling och vattenpump blir självklart.



    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Det enda specialverktyget jag använder är ett kedjelås som går att öppna och stänga, för att sätta ihop gamla och nya kedjan.
    Är man två personer och tar bort kamaxlarna och tändstiften så går det snabbt och lätt att dra runt motorn för att få i den nya kedjan.
    Det nya kedjelåset nitar man enkelt med ett dorn och mothåll. Det sista åren har jag monterat rätt många öppna kedjor åt folk som inte velat lägga så mycket pengar på i övrigt rätt slitna bilar. Inga kamkedjehaverier hittills. Jag uppskattar att man köper sig ca 10.000mil genom att bara rulla på en kedja.
    Balansaxelkedjan kan man klippa underifrån vid behov.
    Vart fick du tag på det specialverktyget?
    Använder du det för att få ur nitarna på originalkedjan? För att kunna ansluta nya mot gamla kedjan?

    Var har du köpt kedjan?
    Såg att autodoc sålde till väldigt bra pris.

    https://www.autodoc.se/febi-bilstein/1882431


    Har du någon gång mätt hur långt sträckaren är ute efter man dragit igenom en ny kedja?

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 268
    Medlem#
    6973
    Minns inte vart jag köpte speciallänken. Det var nog runt 8 år sedan den införskaffades.
    För att dela en gamla kedjan slipar jag ner nitarna med vinkelslip. Det går fort och är kontrollerat. Man vill inte tappa ner några delar i kedjeschaktet.
    Kedjorna har jag köpt hos Speedparts. Kedjelåset man får med är Saab original/Orio. Kedjan vet jag inte.
    Jag tror att man hamnar på runt 12mm med endast bytt kedja. Brukar byta släpan i ventilkåpan, tätningarna till stäckaren och ventilkåpspackningen samtidigt.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  8. #8
    Steg 2 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    2 788
    Medlem#
    12120
    Intressant. Kedjelåset som följer med är alltså ett nitlås, så du använder ett annat lås med clips under själva bytet ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Återupplivas! http://forum.saabturboclub.com/showt...versaaben-quot ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    1 005
    ja det var ett sånt här eller liknande som användes: https://www.kullagret.com/product/1-...waAqL-EALw_wcB

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  10. #10
    Intressant.

    Vad uppskattar du för tidsåtgång att göra detta jobb Hyvens?

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 268
    Medlem#
    6973
    Att kapa, dra runt och nita en kedja går lätt under timmen. Att nollställa,
    fixa med ventilkåpspackning och det tar längre tid.

    Det är ett sådant typ av kedjelås som LarsLars länkade till som jag använder.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    329
    Medlem#
    -
    Jag funderar hur pass vanligt är det att balanskedjan sjunger på sista versen runt säg ca25.000mil? Jag hade rejält slitna/sneda länkar på kamkedjan när jag renoverade min B235 vid 32.000mil. Däremot balansaxelkedjan var ändå i väldigt bra kondition, nästan ingen skillnad mot den nya. Säg vid 25.000 mil, är det relativt riskfritt då att bara byta ut kamkedjan och krama ur ytterligare 10.000 mil ur balanskedjan? Sedan är det ju det andra slitaget också med släporna förstås. Låset LarsLars länkar till, där fanns flera olika dimensioner att välja mellan. Vad är det för bredd och mått på kamkedjorna i våra motorer? man måste ju ha ett lås som passar och inte fastnar någonstans när man matar i nya kedjan.

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av Farbror skum Visa inlägg
    Jag funderar hur pass vanligt är det att balanskedjan sjunger på sista versen runt säg ca25.000mil? Jag hade rejält slitna/sneda länkar på kamkedjan när jag renoverade min B235 vid 32.000mil. Däremot balansaxelkedjan var ändå i väldigt bra kondition, nästan ingen skillnad mot den nya. Säg vid 25.000 mil, är det relativt riskfritt då att bara byta ut kamkedjan och krama ur ytterligare 10.000 mil ur balanskedjan? Sedan är det ju det andra slitaget också med släporna förstås. Låset LarsLars länkar till, där fanns flera olika dimensioner att välja mellan. Vad är det för bredd och mått på kamkedjorna i våra motorer? man måste ju ha ett lås som passar och inte fastnar någonstans när man matar i nya kedjan.
    Att ta bort balansaxelkedjan är inte ett alternativ på en bruksbil.
    Jag tog bort dem helt på min gamla 9-5a som var trimmad. Inget bekvämt att åka med de vibrationerna.

    Ang. låset.

    Jag bor 1,2 mil från där kullagret har sin butik.
    Jag tänkte köpa hem en öppen kedja. Och sedan åka förbi dem och be om hjälp med ett lås.
    Bifogar såklart informationen i tråden här sen.

    1 användare gillar detta inlägg



  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    329
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    Att ta bort balansaxelkedjan är inte ett alternativ på en bruksbil.
    Jag tog bort dem helt på min gamla 9-5a som var trimmad. Inget bekvämt att åka med de vibrationerna.
    Nä jag har inte för avsikt att ta bort balanskedjan. Vad jag menar i min fråga är hur riskabelt det är att köra vidare ytterligare 10.000mil med en balanskedja som redan gått 25.000mil. Är det vanligt eller ovanligt att balanskedjor pajar?

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 268
    Medlem#
    6973
    Det händer.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  16. #16
    Gör någon detta så skriv gärna en guide, hade varit nice!

    2 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-5 2005 2.0T - 295HK/435nm
    5 växlad Manuell
    Projekttråd:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...affe-till-9-5a

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Gör någon detta så skriv gärna en guide, hade varit nice!
    Jag ska göra jobbet. Men frågan är om jag är så bra på att skriva en guide.
    Har ju bytt flertal kamkedjor och balansaxelkedjor på Saab motorer på rätt sätt.
    Detta blir första gången på "fel" sätt.

  18. #18
    Gör ditt bästa tycker jag Det är bättre än inget

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-5 2005 2.0T - 295HK/435nm
    5 växlad Manuell
    Projekttråd:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...affe-till-9-5a

  19. #19
    Steg 2 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    2 788
    Medlem#
    12120
    Ta mycket foton bara, alt filma
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Återupplivas! http://forum.saabturboclub.com/showt...versaaben-quot ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Inlägg
    25
    Medlem#
    -
    Vore guld med en guide, gör de!

Liknande ämnen

  1. Problem angående kamkedja b205 vs b235 2006-framåt
    Av Mogren i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2017-08-02, 15:56
  2. Komma igenom torpedväggen 9-3 SS?!
    Av Braather i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-04-21, 21:37
  3. Igenom torpedväggen 9-3SS?
    Av Källén i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-25, 13:23
  4. kamkedja.. sätta i öppen? byta allt? göra det själv?
    Av thor3n900 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2006-10-24, 10:38
  5. Besiktningsförberedelser. Går igenom?
    Av 9-3 Mike i forum Allmänt
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2005-05-06, 10:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •