Hej!

Visste inte riktigt vilket område detta tillhör men tänkte att detta var det troligaste. Har inte så jätte mycket bilerfarenhet vilket är varför jag drar mig till Saab entusiasterna.

Har i tidigare i år köpt en 1.8 L 9-3 från 2006 utan turbo. Något jag märkte efter att jag kört bilen lite mer efter köp var att den drog/ryckte (mer märkbart i lägre växlar och högre varvtal) när man både gasar och släpper på gasen. Tar så lång tid så att det blir märkbart både för föraren och passageraren. Har lämnat in bilen på verkstad men de kan inte hitta något fel på den utan sa endast att "det är en gammal bil" vilket för mig inte är ett acceptabelt svar. Jag vill veta vad som är fel.

Något att lägga märke till är att om jag skulle accelerera, släppa gasen och sedan trycka in kopplingen så händer inte detta utan bara när en växel är i. Så kanske något med växellådan isf? Känns lite konstigt då växellådan byttes vid köp och att den både innan och efter betedde sig på detta sätt.

Min tanke är att det är spjälhuset som kanske måste göras rent eller är slitet men kan det verkligen vara det ifall, som det står ovan, det inte händer med koppling i?

Uppskattas med all hjälp man kan få!