Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 37

Ämne: Trasig pinnskruv grenrörsbult OG9-5 B2x5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2020
    Inlägg
    68
    Medlem#
    -

    Trasig pinnskruv grenrörsbult OG9-5 B2x5

    Hejsan, kika på bilden, undrar hur detta kan påverka bilen och om det bör åtgärdas. Det läcker lite olja från det som ni ser på bilden...

    https://ibb.co/12XLJPg
    Senast redigerat av Williamk den 2020-11-17 klockan 17:47.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Att pinnbultarna på grenröret ger upp på B2x5 är inte helt ovanligt. Det kan även vara lite jobbigt (=halvdyrt om man lämnar in) eftersom man i regel behöver borra ur och gänga om pinnbultarnas infästning.

    Konsekvensen är läckage i avgassystemets övre del, före turbo och lambdasonder, vilket i regel resulterar i att motorn går dåligt för att det läcker in syre i avgasystemet som får lambdasonden att mäta fel syrehalt i avgaserna. Hur dåligt motorn går beror på hur stort läckaget är, så visst kan det förklara att din bil går ryckigt.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2020
    Inlägg
    68
    Medlem#
    -
    Hur många tusen pratar vi om ungefär? Behöver toppen demonteras?

  4. #4
    Min gick på dryga 5000kr, rekommenderar byta turbo i samma veva(om man inte har en aero) och kanske även grenrör ifall det finns en spricka.

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2020
    Inlägg
    68
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Att pinnbultarna på grenröret ger upp på B2x5 är inte helt ovanligt. Det kan även vara lite jobbigt (=halvdyrt om man lämnar in) eftersom man i regel behöver borra ur och gänga om pinnbultarnas infästning.

    Konsekvensen är läckage i avgassystemets övre del, före turbo och lambdasonder, vilket i regel resulterar i att motorn går dåligt för att det läcker in syre i avgasystemet som får lambdasonden att mäta fel syrehalt i avgaserna. Hur dåligt motorn går beror på hur stort läckaget är, så visst kan det förklara att din bil går ryckigt.
    Borde då lambdavärdet på besiktningsprotokollet visa felaktiga värden? Borde motorlampan tändas eller felkoder?

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Vid ett stort läckage, ja - då kan du räkna med felkoder och kassa avgasvärden. Vid ett mindre läckage kan de olika diagnosvärdena hamna lite snett men inte tillräckigt snett för att ge felkod. Samma sak med avgasvärdena, hur stort läckaget är avgör hur fel avgasvärdena blir.

    Jag fick ge 4000 för jobbet för 4 år sedan (säkert lite dyrare idag). Men prislappen varierar över landet.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2020
    Inlägg
    68
    Medlem#
    -
    Ja, vet ej om den blir mjukare vid ett byte, kostar ju ändå en del... den har ju gått igenom med lambdavärde 1.01 vet ej om det e normalt? Med vilken anledning bytte du?

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Min bil gick alldeles utmärkt när det hände, bara att jag helt plötsligt började höra ett avgasläckageljud som jag senare lokaliserade till grenröspackningen och en paj pinnbult. Anledningen att jag fixade det omgående är att jag gillar driftsäkerhet... Jag fixar alltid uppenbart trasiga saker i drivlinan, för även om det funkar utmärkt nu så brukar det innebära att saken förvärras med tiden och så länge jag avser behålla bilen vill jag inte riskera att bli stående med en krånglande bil när jag som minst behöver det.

    Läckage blir alltid större med tiden, och har en pinnbult gett vika så är det lätt att misstänka att de andra också är i slutet på sin livslängd.

    Sedan gäller det att inte blanda ihop de olika avgasvärdena. Lambda-värdet från besiktningen är syrehalten i avgaserna vid slutröret. Lambdasonden mäter samma värde, fast längre fram i avgasröret, och sedan försöker motorstyrsystemet anpassa blandningen för att få rätt syrevärde i lambdasensorn. Så om det slinker in luft i avgssystemet före lambdan kommer bilen att feta på blandningen för att få "rätt" syrehalt med resultatet att motorn går för fett. Då kan du fortfarande ha rätt lambda på besiktningen eftersom bilens styrsystem gör det den ska, men med konsekvensen att CO och HC är för höga för att bilen luras att gå onödigt fett.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2020
    Inlägg
    68
    Medlem#
    -
    Mitt hc värde senaste besiktningen i februari ( då var även då bulten av) 0 PPM med Max av 200. 0.0 co-/k-värde 0.0 co förhöjd tomgång. Inga konstigheter där så då borde inte läckaget (om det e nån) ha nån påverkan? Eller?

  10. #10
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Kan mycket väl vara ditt fel om ryckningarna, åtgärda och det kan ev räcka med att efterdra toppen oxå för oljeläckaget.

    Det är inte gratis att ha bil.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2020
    Inlägg
    68
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Kan mycket väl vara ditt fel om ryckningarna, åtgärda och det kan ev räcka med att efterdra toppen oxå för oljeläckaget.

    Det är inte gratis att ha bil.
    Även om alla värderna är bra o inga felkoder?

  12. #12
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Ja. Du har uppenbart ett läckage som behöver fixas.
    Funkar det inte att svetsa ut avbrutna pinnbultar på B2*5?

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Williamk Visa inlägg
    Även om alla värderna är bra o inga felkoder?
    Det känns som att du väldigt gärna vill ha ett "det är lugnt, du har inget problem, det är bara att köra vidare"-svar och därför radar upp argument för att forcera fram ett sådant svar...

    Du säger ju själv att bilen inte går 100%-igt (den rycker). Felkoder och besiktning är på intet sätt heltäckande, det finns folk som fått bilar som bara går på tre cylindrar genom besiktningen och bilar som totalhavererar utan felkoder... Felkoder och besiktningsobservationer är symptom som kan hjälpa till att diagnosticera.

    Men alla har olika underhållsstrategier, vissa gasar tills det rasar och andra fixar det som är trasigt på en gång för att slippa att det rasar. Vilket du väljer är upp till dig, det finns inget rätt eller fel. För egen del tycker jag det är så jobbigt att stå med en obrukbar bil att jag tycker det är värt att åtgärda saker som är upphällningen innan det rasar helt. Men på sikt kanske det blir billigare att låta sakerna rasa helt innan man lagar, förutsatt att man har tillgång till billig bärgning och alternativ bil.

    2 användare gillar detta inlägg



  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2020
    Inlägg
    68
    Medlem#
    -
    Jag försöker förstå logiskt vad som är konsekvenserna, du skrev att hc och co värdet blir högt (tolkar jag det som) om en läcka finns? jag vill vara så säker som möjligt att rycken beror på läckan då det ändå kostar en del att laga. Jag tänkte även på hur du menar med rasa, tänker du med någon allvarlig och dyr konsekvens? motorhaverier osv.. hur som helst skall läckan om det e någon fixas men har kört sedan februari så här så hur akut är det?

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Tyvärr tror jag du överskattar förmågan att få en säker diagnos över internet... Det forumet kan bidra med är uppslag och idéer, men inte kompletta diagnoser utifrån en ensam bild och ett par textrader.

    Det finns en uppsjö med olika saker som kan få bilen att gå ryckigt, luftläckage i avgassystemet är en sådan grej - men det finns fler. Om pinnbulten pajade samtidigt som bilen började bli ryckig, ja då är ju det sannolikt läckan vid grenrörspackningen som är boven. Men om bilen både ryckt och haft luftläcka sedan du köpte den, då är det svårare avgöra orsak och verkan - det kan ju vara så att bilen är allmänt dåligt underhållen (men det går heller inte att bedöma över internet, utan jag spekulerar. Hur ser t.ex. service- och reparationshistoriken ut?) och att flera oberoende grejer spökar.

    Så visst är det tänkbart att du anlitar en verkstad för ett gäng tusenlappar för att fixa grenrörspackningen och tillhörande pinnbultar för att sedan stå med en bil som fortfarande rycker. Men i så fall har du ju dels fixat ett fel som förr eller senare skulle orsakat dig problem, dels så har du förenklat den fortsatta felsökningen av ryckningarna genom att utesluta en uppenbart misstänkt felkälla.
    Senast redigerat av jellybear den 2020-11-16 klockan 22:08.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2020
    Inlägg
    68
    Medlem#
    -
    Precis, det är inte helt enkelt att veta och det är också svårt för mig att beskriva hur mycket den rycker då det är min första Saab. Har liksom ingenting att jämföra med om man säger så.

    Hade ni provat bilen hade ni kanske haft nån åsikt men lite småryck på låga varv e det ibland tycker jag. inga stora ryck skall tilläggas. Är nyfiken på hur och varför jag kan bli stående vilket inte e så kul. Sen monterar man bort grenröret, är risken stor att de andra bultarna också spricker då, kan det bli dyrare än 4000 5000 kr om ja har otur?

    Skall även tillägga att jag tycker växlarna gled i satans mycket bättre idag, den regnade ute vet ej om det har påverkan? Det liksom gled i smidigt och gick å växla snabbt ryckfritt.. en väldigt instabil bil.. angående serice så är svarta skinnväskan väldigt stor. Mycket bytt, oilsludge 2009 åtgärdat, då hade bilen gått 16 000 mil nu 23 000, kan skruven kanske ha nått med de att göra.. vet ej läs gärna denna tråd mycket intressant http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/81346-9-5-går-bättre-i-blött-väder
    Senast redigerat av Williamk den 2020-11-16 klockan 22:17.

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Det går ofta utmärkt att svetsa på resterna av pinnskruvarna för att få ut dom. Men grenröret behöver fortfarande demonteras så det tar tid ändå.

    1 användare gillar detta inlägg

    JSN

    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Williamk Visa inlägg
    Sen monterar man bort grenröret, är risken stor att de andra bultarna också spricker då, kan det bli dyrare än 4000 5000 kr om ja har otur?
    Ja, risken är överhängande att det inte går att lossa de andra pinnbultarna utan att någon eller ett par går av. Men eftersom jobbet innebär en del meck i form av att plocka ner hela grenröret är det självklart att man byter alla pinnbultar när man ändå är i farten. Så för de 4000-5000kr vi pratat om ska du få alla pinnbultar utbytta och en verkstad som gjort jobbet förr ska nog kunna ge ett exakt pris i förväg. Men det kan vara bra att handskaka det med verkstaden vad som ingår innan jobbet börjar.

    Det är helt omöjligt att bedöma sannolikheten och tidshorisonten tills du får problem och vilket problem du först drabbas av. Best case går det många år utan större problem.

    Som sagt, det finns inget rätt eller fel. Du måste själv välja om du vill spara pengar på att köra "at risk".

  19. #19
    Han som gjorde mitt sa att alla pinnbultar gick av, han höll säkert på i 6 timmar...

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2020
    Inlägg
    68
    Medlem#
    -
    Har hittat en verkstad som gör jobbet för 4500 spänn. Tänkte bara ni tror inte att topplockspackningen e slut? Motorn byttes 2009 och har gått 7000 mil sen dess? Vad tror ni?

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Byta pinnskruv grenrör
    Av Thomas20160203 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2022-03-22, 20:20
  2. [LÖST] Trasig topplockspackning OG9-5 B2x5
    Av Patrik_B i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2019-11-16, 20:38
  3. [LÖST] Är Tändkassetten trasig eller inte? B2x5
    Av Meswe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2014-09-21, 19:57
  4. [LÖST] Längd pinnskruv, turbo-avgas OG9-5
    Av Fredrik / 1941 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-07-19, 17:26
  5. [LÖST] Problem att montera pinnskruv
    Av Hedley i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-06-08, 18:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •