Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 37 av 37

Ämne: Trasig pinnskruv grenrörsbult OG9-5 B2x5

  1. #21
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 175
    Medlem#
    11937
    Det är ju bra att du frågar... Jag trodde vi bara pratade om din trasiga pinnbult som syns i bilden. Din bil kan såklart ha massor med andra fel och det är nog en idé att spåra exakt var oljan kommer ifrån genom att tvätta rent och sedan bevaka och se var oljan kommer ifrån.

    Hur vet du att motorn byttes 2009 och att man då stoppade in en fabriksny motor? Finns kvitton/intyg?
    Tidigare: Saab 900i -88, Saab 900i -89
    Nu: Saab 9-5 aero -04, Volvo S70 -98
    Härnäst: Skoda Enyaq 80 -21

  2. #22
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2020
    Inlägg
    47
    Medlem#
    -
    Nja det vet jag inte säkert, alltså Saabs 8 åriga motorgaranti gick in... shortblock 19 e det bytt till, hur det genomfördes vet jag ej. Men anser ni att det är meningslöst att fixa detta läckage med grenröret om det skulle vara topplockspackningen?
    Senast redigerat av Vfr den 2020-11-19 klockan 22:03. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2020
    Inlägg
    47
    Medlem#
    -
    https://ibb.co/SyNMTMz


    https://ibb.co/PMC3G19

    Tolka dessa bilder. Jag har ingen aning om de bytte till en ny.

  4. #24
    Steg 4 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    4 003
    Medlem#
    8163
    Citat Ursprungligen postat av Williamk Visa inlägg
    Men anser ni att det är meningslöst att fixa detta läckage med grenröret om det skulle vara topplockspackningen?
    Nej! Detta behöver åtgärdas!
    Är sedan topplockspackningen trasig så har du fler saker som behöver åtgärdas, men såvida du inte skrotar bilen om topplockspackningen är trasig så behöver du fixa detta fel. Det kommer du inte ifrån.
    Har du någon olja i kylarvätskan? Har du vatten i motoroljan? Detta är tecken på dålig topplockspackning. Men du kan ha en dålig topplockspackning även utan dessa symptom.

  5. #25
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2020
    Inlägg
    47
    Medlem#
    -
    Hej, nej kylarvätskan försvinner inte, värmekranen läckte i somras och även nu på garagegolvet lite men det är ingen olja där i behållaren alltså och tycker väl inte den tar kylarvätska. Tror inte det är vatten i motoroljan skall kika mer på det. Tänker du på den olja som läcker (om det e vatten i den?) Men kan oljan komma från grenröret och från bulten där som e av? Det är olja precis i bulthålet. Går toppen så tänker jag fixa det inte skrota bilen. Saabar görs inte längre, alla är värda att bevara.
    Senast redigerat av Williamk den 2020-11-18 klockan 21:17.

  6. #26
    Steg 6
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6 969
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Williamk Visa inlägg
    Jag försöker förstå logiskt vad som är konsekvenserna, du skrev att hc och co värdet blir högt (tolkar jag det som) om en läcka finns? jag vill vara så säker som möjligt att rycken beror på läckan då det ändå kostar en del att laga. Jag tänkte även på hur du menar med rasa, tänker du med någon allvarlig och dyr konsekvens? motorhaverier osv.. hur som helst skall läckan om det e någon fixas men har kört sedan februari så här så hur akut är det?
    Om man inte åtgärdar pinbulten (som normalt gått av för att materialet är sönder-temperaturcyklat) så kommer dels den ökande belastningen på närmaste grannbulten göra att även den ger sig, vilket leder till fler bultar att lirka/borra ut. Därför bör man byta alla pinnbultar så fort man får problem med en. Och inte återanvända begagnade pinbultar.

    Om man har trasiga pinbultar gör det även att det blir läckage mot blocket, med resultat att de heta gaserna som smiter förbi där, förbrukar topplockspackningen, och sedan tenderar den avgaskanalen att skapa sprickor i grenrörets fläns (pga den kraftigt höjda temperaturen) vilket gör att det sedan inte går att få tätt utan att skaffa nytt grenrör. Dvs. läckaget ger följdskador,

    Utöver detta så kan du få direkt nerslag på att det läcker vid besiktning.

    Så det smarta är att byta alla pinnbultar för grenröret så fort man ser (eller anar problem).
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #27
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2020
    Inlägg
    47
    Medlem#
    -
    Tack för alla svar och hjälp! Blir bilen inte mjukare så har jag väl iallafall löst ett problem verkar det som!

  8. #28
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 274
    Medlem#
    6973
    Shortblock=Bottendel. Topplocket är alltså inte bytt. Oklart om det riktplanas vid garantijobbet, men jag skulle inte tro det.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  9. #29
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2020
    Inlägg
    47
    Medlem#
    -
    Ne precis men blir att fixa grenrörsbulten o det. Alltså jag har ju inga stora problem med topplocket, kommer ytterst lite olja men det kan upphöra när packningen och bulten fixas? Kan det vara det eller?
    Senast redigerat av Vfr den 2020-11-19 klockan 22:03. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  10. #30
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2020
    Inlägg
    47
    Medlem#
    -
    Passar dessa grejer, ser att det finns olika packningar i olika material..

    https://www.maptunparts.se/motordela...0-9-3-9-5.html

    Dessa bultar: https://www.skruvat.se/Bultkit-Grenror-P15956.aspx

    Sen är det ett måste att byta turbopackningen? Detta från Biltema?

    https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/motordelar/packningssatser-till-turboaggregat/packningssats-till-turbo-2000037052?gclid=EAIaIQobChMIhKfi0baP7QIVCtOyCh3EH A6-EAQYASABEgLdRfD_BwE
    Senast redigerat av Williamk den 2020-11-19 klockan 21:17.

  11. #31
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 274
    Medlem#
    6973
    Delarna du länkade till passar. Det borde kunna gå att köpa allt du behöver från tex Maptun eller Speedparts.

    En läckande grenrörspackning ger inte ett oljeläckage. Det är avgaser på insidan, inte motorolja. Oljan kommer troligen från topplockspackningen, grenrörspackningen eller pluggen till fördelarhålet om bilen är manuell.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  12. #32
    Helt original TurboAndes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    677
    Inte för att det löser ditt problem, men jag har exakt samma pinnskruv borta med. Haft det i några tusen mil, det som skiljer är att jag inte har tillstymmelse till läckage.

  13. #33
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2020
    Inlägg
    47
    Medlem#
    -
    https://ibb.co/Kqp0Tr1

    Det har kommit olja från detta röda ställe men täckte igen det och slutade läcka därifrån.. kan oljan kommit därifrån. Grejen är att det kommer aldrig olja på marken.

  14. #34
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 831
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Williamk Visa inlägg
    https://ibb.co/Kqp0Tr1

    Det har kommit olja från detta röda ställe men täckte igen det och slutade läcka därifrån.. kan oljan kommit därifrån. Grejen är att det kommer aldrig olja på marken.
    Köp en ny plugg istället och byt. Det är vanligt att dessa läcker.

  15. #35
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2020
    Inlägg
    47
    Medlem#
    -
    Alla grenrörsbultar e nu bytta, ny packning grenröret o turbo. Känns bra gick på 4000 spänn. Tycker turbon går bättre osv laddar hårdare, e det inbillning eller kan det faktiskt vara så att den förlorade lite effekt med bulten borta. Känns lite mjukare också nu tycker iaf. Tack saabturboclub hade inte blivit ett byte om ni inte bad mig göra det

    2 användare gillar detta inlägg



  16. #36
    Steg 6
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6 969
    Medlem#
    8758
    Gissningsvis hade du ett litet läckage som störde motorstyrningen och/eller ökade avgasljudet (vilket gör att man upplever motorn som klenare).
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  17. #37
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2020
    Inlägg
    47
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Gissningsvis hade du ett litet läckage som störde motorstyrningen och/eller ökade avgasljudet (vilket gör att man upplever motorn som klenare).
    Jo mekanikern sa också att 2 andra bultar var dåliga med

Liknande ämnen

  1. Trasig topplockspackning? B2x5
    Av Patrik_B i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2019-11-16, 19:38
  2. Byta pinnskruv grenrör
    Av Thomas20160203 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2018-02-21, 01:27
  3. [LÖST] Är Tändkassetten trasig eller inte? B2x5
    Av Meswe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2014-09-21, 18:57
  4. Pinnskruv, turbo-avgas
    Av Fredrik / 1941 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-07-19, 16:26
  5. [LÖST] Problem att montera pinnskruv
    Av Hedley i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-06-08, 17:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •