Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Lågtryck VS Lätttryck???

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2015
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -

    Lågtryck VS Lätttryck???

    Nu har orden snurrat i huvudet någon månad.
    Är det samma sak eller är det som jag börjat tänka.
    Den ena är en nedställd fulltryckare och den andra är ett helt annat avagasaggregat eller till och med helt annan setup på Turbon.
    Den ena laddar alltså inte så mycket den andra börjar ladda vid lägre tryck på grund av mindre snurra på avgasen.

    Känns ju som att skillnaden i ren hårdvara är sådan men att namnen verkar flyta mellan de olika aggregaten utan att folk vet vad som egentligen är vad.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    813
    Medlem#
    11844
    En Lättrycks turbo arbetar ju med lågtryck, så vissa som inte pratar "saab-språk" kallar det lågtrycks turbo. Men saab började med förkortningen LTT Lätt Trycks Turbo så därför har dom fortsatt å kalla det. Med lågtryck så menas grundladdtryck/wastegate tryck endast utan elektronisk styrning av laddtryck.

    Fulltrycks turbo, kallas även högtrycks turbo av folk som inte pratar "saab-språk" och anger turbo tryck som regleras över grundladdtryck elektroniskt.

    Kanske nån kan förklara det bättre men så här har jag förstått och tolkat det hela.
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  3. #3
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Lågtryck och lättryck är samma fast folk säger olika.

    Lättrycksturbon har oftast samma turboaggregat, spridare och br-pump fast annan mjukvara. Tidiga lättryckare saknar intercooler. Har för mig att Saab monterade intercooler på lättryckare typ 1994.

    Skickat från rymden
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  4. #4
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Och detta är en gammal definition, den introducerades och användes på og900 (900S) samt 9000 men inte efter det. ng900, 9-3 samt 9-5 såldes med olika effekter på motorerna men man pratade inte längre om ltt/ftt.

  5. #5
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Motorkoderna har väl med B2x4, B2x5 & B207 motorerna i og9-3, og9-5 och ng9-3 slutat på I, L, E & R som benämning på: icke turbo, LTT, FTT & HOT.

  6. #6
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Ja E står för lågeffekt i motorkoden. På 9000 2liters lättryckare utan intercooler så var beteckningen B202S och B204S.

    Skickat från rymden
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

Liknande ämnen

  1. från lätttryck till fulltryck? saab 93 s 99
    Av BILLAN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-03-04, 12:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •