Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Passande turbo till NG9-3 B207

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    Passande turbo till NG9-3 B207

    Hej, jag har en Biopower 09 1,8T. Sedan ett år tillbaka får jag felmeddelande "begränsad prestanda". Har läst av detta hos Saab, och får då felkod "turbo/bypass Valve". Har bytt bypass Valve, men felkod en kvarstår.

    Bilen är fullt körbar, men har verkligen begränsad prestanda. I stadstrafik märks ingen direkt skillnad, men på landsväg är den slö. Jag antar att turbon inte laddar som den ska? Slitage?

    Jag har en fräsch turbo liggande från en 1.8T -05. Min fråga är: passar den turbon på min -09?

  2. #2
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Rent fysiskt passar den om du flyttar över alla rör också, men det blir inge bra. Bättre att köpa en fin begagnad 11t. Borde gå att hitta för cirka 1 500:- på nån skrot.

    Dock hade jag tagit loss insugsröret och känt på kompressorhjulet på turbon/gjort en okulär besiktning. Dessa aggregat går sällan sönder om man inte slarvar med service.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Är avlastningsventilen bytt? Eller dess magnetventil?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Du saknar bilmodell i din fråga, men jag antar att vi pratar om ng9-3.

    Om turbon är paj så brukar det märkas på att bilen går som en påse nötter, det bolmar ofta rök ur avgasröret m.m. . Så när du säger att bilen går mjukt och fint, bara att lite effekt saknas så betvivlar jag att det är själva turboaggregatet som är paj.

    Hur mycket turbon laddar avgörs inte av själva turbon, utan snarare av styrsystemet runt den. Och är någon del av styrsystemet skadat kommer det i självbevarelsedrift att begränsa effektuttaget för att inte orsaka mer/dyrare skador på bilen (då sätts även felkod). Så jag tror på att något i styrsystemet är galet. Som Hyvens är inne på, vilken ventil är bytt? Hur ser slangarna (vakuumslangarna i synnerhet) ut?

    Och om du bytt saker och fortfarande har felkod kan det vara värt att läsa ut felkod igen. Det kan ju hända att någon annan felkod gömde sig bakom den första.

  5. #5
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Ont om 1,8T 9-5or..

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Hej, tack för alla svar. Och ovanligt korkat av mig att inte skriva modell. Yes, det är en NG9-3, Biopower 1.8T. Tack för tips om vacum slangar, ska kolla det. Det som är bytt är bypasswalve, eller blow off walve på amerikanska....Sa man inte waste gate förr?
    Ni nämner motorstyrning; är det nån modul man enkelt byter eller är det programvara? Ni får ursäkta korkade frågor, jag mekar mest MC, men där är det ju förgasare, enkelt...

  7. #7
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Wastegate = Ventil som reglerar laddtryck på avgassidan.
    Blow of valve (avlastningsventil) = Sitter på trycksidan innan insuget och släpper ut övertryck när du stänger gasspjället.

    Problem med wastegate kan orsaka skenladd om den tjärvar, beroende på styrsystem och mapp så lär du slå i "boost cut". Det kan även gå åt motsatt håll om fjädern börjar bli dålig vilket resulterar i att avgaserna "leds förbi turbon" rätt ner i avgassystemet vilket gör att du inte får upp tillräckligt med laddtryck.

    En trasig avlastningsventil resulterar i lägre laddtryck iom luftläckage på trycksidan, om den har fastnat i stängt läge kommer bilen gå som den ska men turbon kan ta stryk i längden då övertrycket inte har någonstans att ta vägen och således "bromsar" ner kompressorhjulet på turbon = ej bra för lager osv.

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Avlastningsventilen sitt på turbons kompressorhus, på utloppet som pekar nedåt. Det är en platta med 3st skruvar och en slanganslutning. Innanför plattan är det ett membran och en fjäder.

    Både wastegate-dosan och avlastningsventilen regleras av magnetventiler. Magnetventilen som styr avlastningsventilen sitter bredvid spjällhuset. Magnetventilen som styr wastegate-dosan sitter på wg-dosan.

    Den vanligaste felorsaken till felkod på avlastningsventilens prestanda är att membranet är skadat.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Jag lyfter på hatten och tackar för dessa informativa svar, man lär sig något nytt hela tiden. Det som byttes var avlastningsventilen, det gav dock ingen förbättring i prestanda. Apropå de magneter ni beskriver; kommer man åt dom på plats, så att säga, eller måste turbon plockas bort?

    Finns det nån hobbymek i närheten av Stockholm som är intresserad av att titta på detta, mot betalning självklart. Verkstan verkar mest intresserad av att byta delar, framförallt då turbon.

Liknande ämnen

  1. Passande AC styrenhet till NG9-3 -04
    Av myztisk i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2020-10-07, 09:46
  2. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2015-10-25, 21:09
  3. Passande turbo för uppgradering av OG9-3 B205R
    Av wilderness i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-08-12, 22:34
  4. Finns det passande vxllådor för bakhjulsdrift till B207?
    Av Morty i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-10-23, 18:03
  5. Passande universal IC till 9-5:a
    Av 9-5aerosedan02 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2006-06-12, 18:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •