Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Saab 9000 tomgång lustig när "AC" är på

Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2019
    Medlem#
    -

Saab 9000 tomgång lustig när "AC" är på

Saab 9000 2,3T 1997
    B234L
    Gått 23,8.
    Termostaten ska va bytt nyligen enligt förra ägarn
    Tjena!
    Har nyligen bytt tomgångsmotor samt båda vattentempgivarna.
    Ska även löda mätarhuset och dra åt den där omtalade muttern vid tempmätaren så att den visar rätt.
    När jag har ACC panelen på auto eller på vanlig värme / kyla så gasar bilen till mellan 2,5-3 tusen varv och sen när ja gasar själv så pendlar den snabbt mellan typ 1,5-2 tusen varv.
    När jag har ECON på acc panelen (eller helt avstängd) så är den normal (kan hänga sig kring 1,4k varv och sedan gå ner när bilen står still) men de kan vara något annat fel, inget ja bryr mig om.
    Förlorade värmen under ett tag men den kom tbx, ac kyler bra.
    Rasslar lite om AC pumpen har jag märkt.
    Vad kan felet vara?
    Har testat att återställa ACC panel samt byta till en annan.
    Kollat efter vacuumläck

Steg 4 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Medlem#
    8163
    Jag tror du börjar få dåligt med köldmedium. Jag tror även att du är relativt nära ett haveri på AC-pumpen, men det skall inte påverka varvtalet.

Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2019
    Medlem#
    -
    Tänkte också att ac kan behöva lite mat och tror med att ac pumpen håller på att säga upp sig. Men förstår inte varför varvtalet leker så mycket...

Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Medlem#
    2555
    Vad händer om du stänger av AC?

Blir det bra då.
    Garaget>> http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. 9-3 Aero SC V6 Automat -08. Dottern har övertagit den. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2019
    Medlem#
    -
    Ja som sagt när ja kör ECON så är väl AC avstängd? samma sak när jag har OFF. Då går den normalt (hänger kvar lite över tomgång tills ja stannar bilen helt) men inget självgas till 3 tusen varv och inget pendlande. Hittade en likadan tråd från en NG 900 som har nästan exakt samma problem som mig och han snackade om någon magnetkoppling till AC..

Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Medlem#
    -
    Magnetkopplingen brukar bara ge knappt märkbar variation i varvtal.

Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2019
    Medlem#
    -
    Ok! Var ute idag och körde lite, funkar bra med AC igång så länge bilen inte är varm. När ja kört den ett tag å den blivit ordentligt varm (har hängande tempmätare så vet inte exakt när) så bråkar den som skrivet innan. Men kall kvittar de vilket läge jag har på ACC panelen.

- - - Uppdaterad - - -

Kan tillägga att de sitter någon form av bensinvärmare i bilen, vet inte om den kanske spökar något.. Men den står på OFF iaf

Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Medlem#
    2555
    Har du inget att koppla in för att kolla temperaturen hade jag bytt ut till en ny original termostat direkt.
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. 9-3 Aero SC V6 Automat -08. Dottern har övertagit den. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2019
    Medlem#
    -
    Förra ägarn sa att han bytt termostat å han hade bilen i 3 månader bara. Är de lätt att kolla vad de är för termostat?

Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Medlem#
    2555
    Relativt lätt ja.

Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2019
    Medlem#
    -
    Ska kika på det Kan de tros vara boven till detta lustiga beteende alltså? för de är ju när den e varm som den bråkar, låter troligt faktiskt att de är en kina termostat eller fel bara. Sen att AC låter kan ju va en annan sak, ska köra injectorcleaner för att rengöra spridarna.

Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2019
    Medlem#
    -
    Det verkar som att det är någon form av elektronisk styrning som felar.. Vad kan de tänkas vara? Kollade relä till AC och de va jättefint (inte sotigt som dom tydligen kan bli). Försökte kalibrera om ACC panelen men förstod inte riktigt.

Steg 1
    Reg.datum
    nov 2012
    Har du kollat kablarna till gasspjällgivaren om det glappar kan tomgången lägga sig i
    "limphome" läge 1500-2000 varav.

Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2019
    Medlem#
    -
    Ska titta på de idag Men känns tveksamt då den funkar så bra när den e kall. börjar luta mot att de är AC som har dåligt med gas och därför blir lite konstig

Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2019
    Medlem#
    -
    Uppdatering på detta, vid en kallstart idag så ökade varvtalet till kring 1800rpm när läget var på AUTO och sjönk direkt när ja tryckte ECON så problemet verkar komma och gå oavsett om bilen e kall eller varm... Ingen som har en aning? ja tror fortfarande på att AC har för lite gas

Liknande ämnen

1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2020-09-25, 12:41
  2. Svar: 25
    Senaste inlägg: 2016-06-20, 06:26
  3. [LÖST] Byta "tempgivare insugsrör" efter "check engine" tre blink 9000 -93
    Av saabdude i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2015-07-31, 23:52
  4. 9000 Cs 2,0i -94. Nybytt topplockspackning "HÖG TOMGÅNG"
    Av Crave i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2