Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Problem med regnsensor OG9-5 -03

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    141
    Medlem#
    13240

    Problem med regnsensor OG9-5 -03

    Hej! Har införskaffat mig en 9-5 Aero från 2003 med regnsensor och lite annat lull lull. I början när jag använde bilen så fungerade sensor som den skulle men nu så vägrar den fungera helt plötsligt.

    Läste något om en serviceåtgärd på tidiga 9-5 med regnsensor med byte av några relä. Vart hittar jag relä och hur går jag till väga?

  2. #2
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Fungerer viskerene heller ikke i fast, lav hastighet eller høy -?

    Den service bulletin som du tenker på er kanskje den som gjelder når regnsensorfunksjonen går kun på lav hastighet (og ikke høy -), så det er vel ikke den som er aktuell her. Gitt av chassisnummer er det enten endring av ledningsopplegg som gjelder eller bytte av begge reléene og styreenheten.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  3. #3
    Har samma problem med en 2005 9-5 Aero. De övriga vindrutefunktionerna på spaken fungerar men alltså inte regnsensorfunktionen.

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Har råkat ut för detta när man bytt ruta, limma om har det gällt då tills man får ordning på det.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #5
    RZ, min regnsensorfunktion slutade också att fungera i samband med byte av framruta (gamla rutan Pilkington, nya rutan SGS (med regnsensorkonsol)). Minns du exakt vad som var felet på din framrutas limning?
    Senast redigerat av turbo4ever den 2020-11-11 klockan 11:48.

  6. #6
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Definitivt backjobb, skall vara en ruta som är för regnsensor och det skall fungera efter bytet, det skall dom kontrollera.

    Hänt mig på minst 2 olika bilar, den ena var jag där 2ggr till, det har oftast varit att dom har varit för snåla eller fega vid monteringen.

    Så jag åker alltid till samma firma när jag/vi byter rutor på våra bilar, det blir lite mer personligt och man kan ställa krav, sen blir det nya torkarblad till bra pris oxå då.

    1 användare gillar detta inlägg


    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  8. #8
    Luftbubblor mellan glasrutans insida och regnsensorn verkar vara felet? Ja, jag har krävt att de återställer funktionen (tröttsamt att agera intervalltorkare med högerhanden).

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    141
    Medlem#
    13240
    Torkarna fungerar på medel och höghastighet men inte i intervall med regnsensor. Drar man spaken uppåt händer ingenting. Men de konstiga är att den fungerade och sen efter vi montera bort batteriet på bilen så sluta den att fungera? Kan de vara glapp eller har ett relä gått och sagt upp sig?

  10. #10
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Reléene er nok i orden, da disse styres av de samme utgangene fra regnsensoren ved valg av høyhastighet. Så det virker som om følsomheten er blitt borte - i tilfelle det ikke er utført arbeide rundt spaken/potensiometeret (følsomhetkontrollen) der under tiden med bortmontering av batteriet.

    Sjekk ellers hva wisonline sier om et par årsaker til at sensoren ikke vil aktivere; se "Functions in various conditions:": https://saabwisonline.com/c6/9-5/200...-of-operation/.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    273
    Medlem#
    9929
    Ev fel ute här, men kan det vara problem med att kablarna i spaken gått av kanske? Hade problem med att min regnsensor inte fungerade som den skulle och hade ett kabelbrott i spaken.
    Saab 9-5 Aero 02, SAAB 9-5 Aero 04, SAAB 9-5 2.3t 05, TECH II

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    141
    Medlem#
    13240
    Nä tror inte kablarna gått av i spaken då den fungerade felfritt innan, ska se om jag kan felsöka lite nu till helgen.

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av ztam Visa inlägg
    Ev fel ute här, men kan det vara problem med att kablarna i spaken gått av kanske? Hade problem med att min regnsensor inte fungerade som den skulle och hade ett kabelbrott i spaken.
    Hur felsöker/diagnosticerar man det utan ytterligare en blinkersspak?

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Nu gissar jag bara, men att läsa av status i DICE med Tech2.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    141
    Medlem#
    13240
    Ska se om jag kan få läst ut detta med tech 2

  16. #16
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever Visa inlägg
    Hur felsöker/diagnosticerar man det utan ytterligare en blinkersspak?
    Ved, med et multimeter, måle på terminalene (pinnene) til den utmonterte spaken når de ulike funksjonene velges, ref skjema: https://saabwisonline.com/images/960...e4/e4v01-2.jpg.

    Hva verdien på potensiometeret skal være vet jeg ikke, men den skal jo variere etterhvert som det justeres.

    Dessuten kan det (til en viss grad) monitoreres, spaken montert, med Tech2: https://saabwisonline.com/c8/9-5/200...systems/b2480/
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    141
    Medlem#
    13240
    Idag när jag körde igång intervall/regnsensor så fungerade den? Men varje gång jag nuddar spaken när den står på regnsensor så kör den en svepning? Verkar som att själva spaken glappar?

  18. #18
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Vad händer om du tar en vattenkanna och häller lite lugnt över sensorn för att simulera regn?

    Det är så man kan kolla funktionen på den.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    141
    Medlem#
    13240
    Ska testa det imorgon, den fungerade under hela resan upp till sommarstuga.

    Satt och pilla lite på spaken och de var då jag upptäckte glappet, själva sensorn verkar reagera som den ska på regn osv och känsligheten går att ställa in som den ska. Kan spaken vara så utnött eller dålig efter 17år att den behöver bytas?

  20. #20
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Citat Ursprungligen postat av Lill_Erik Visa inlägg
    Idag när jag körde igång intervall/regnsensor så fungerade den? Men varje gång jag nuddar spaken när den står på regnsensor så kör den en svepning? Verkar som att själva spaken glappar?
    Da har du nok "satt fingeren på problemet"; når spaken settes til posisjonen for automat (aktivering av regnsensor/intervall) skal viskerene først gjøre ett slag. Det du kan ha ha sett her er at spaken er i rett posisjon, men at "sensorkontakten" ikke slutter før du "nuddar" spaken.

    Ett forsøk kan være, med tenningsnøkkelen ute, å velge spakens posisjon for regnsensor ett antall ganger for å se om kontakten blir bedre etter dette.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •