Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Startmotor drar ej runt OG9-3 2,0T MY00

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2015
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -

    Startmotor drar ej runt OG9-3 2,0T MY00

    Har problem med att min OG9-3 helt plötsligt inte vill starta längre. (B205L)

    När jag sätter i nyckeln och vrider runt för att starta händer absolut ingenting förutom att ljusen går igång samt att jag hör solenoiden i startmotorn gå i.
    Men startmotorn drar liksom inte runt motorn. Innan detta har motorn varit svårstartad några gånger men slutligen startat ändå. Men denna gången var det helt tvärdött.
    Har fått tips på att kolla jordpunkter som vid växellåda samt termostathus. Har även kollat Saabs WIS och såg en servicebulletin om att plusanslutningen till startmotorn torde göras rent.
    Batteriet vad jag vet är relativt nybytt. Jag ska testa imorgon med startkablar. Nyckeln blir accepterad så vitt jag vet, det borde väl komma upp i SID:en om nyckeln ej blir accepterad?

    Nämnvärt är att motorn hostar/tappar kraft vid högre varvtal men jag vet inte om detta har något med ovanstående att göra. Har kollat så att TK är sprickfri vilket den är men jag kan ej läsa felkoder som det ser ut idag.
    Samt att jag inte har någon keyfob och måste låsa upp med fysisk nyckel. Men detta har funkat problemfritt dessförinnan. Bränslepumpen fungerar också, den surrar på.

    Det var lite halvpanik idag när bilen inte gick igång så jag har inte kollat något av det ovanstående ännu. Men jag undrar om ni har några tips om vad mer som kan spöka och som jag kan kolla när jag är under huven och gräver.

    Tack på förhand för hjälp!
    Senast redigerat av Helling den 2020-11-10 klockan 16:28.

  2. #2
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 994
    Medlem#
    5849
    Dags för nytt batteri såhär lagom inför vintern, passar ju alldeles utmärkt, skönt att veta att det är fräscht i kylan och mörkret.

    Det är inte jättevanligt mig veterligen, men bränd tunga/bleck i startmotorn?
    Kontakten i tändningslåset?

    Tacksamt att det är ganska enkelt att mäta sig fram till vad som failar i alla fall.
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926
    En normal felsökning är ju på sin plats innan man kan säga varken eller. Om du tydligt hör solenoiden klicka till så har du ju antingen batteriet, eller kablage då och inte minst en trasig startmotor.
    Jag har dock varit med om en skuren generator som gjorde att startmotorn inte ens orkade dra runt motorn men det är ju ytterligheter.........

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2015
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av flaset Visa inlägg

    Tacksamt att det är ganska enkelt att mäta sig fram till vad som failar i alla fall.
    Ja, bekymret är bara att jag ej vet hur jag ska mäta mig fram. Och att jag inte har någon multimeter. Har dock en jag kan låna. Men berätta gärna hur och vad värdena ska vara!

    Ja, vi lär ju märka vad det är - förhoppningsvis ingen trasig generator..

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2015
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Har varit ute och grejat med bilen idag. Började med att känna över alla jordpunkter och kolla så att de satt åt. Knackade lite på startmotorn men det hjälpte inte.

    Slutligen tog jag av båda polerna från batteriet och lossade på plusanslutningen till startmotorn, vickade den fram och tillbaka så att eventuell korrosion skulle släppa och kontaktytorna skulle bli lite renare (hade inte möjligt att borsta eller smörja då bilen står på parkeringsplats och inga verktyg mer än min bacho-sats). Detta funkade och bilen hoppade igång igen, men jag funderade lite på om det verkligen hjälpte eller om bilen bara ville starta för att jag hade tagit bort på anslutningarna till batteriet under ett par minuter.

    Bilen startar i varje fall nu och det är det som räknas. Men behöver nog förmodligen göra rent på riktigt igen någon gång i framtiden så att inte samma sak händer igen.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Startmotor drar först efter 3 sekunder? Saab 9-5 aero -03
    Av JörgenGranberg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2018-02-10, 15:50
  2. -98 9000 starter ikke - drar runt i 1-2 sek
    Av clutch i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-11-14, 22:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •