Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Erbjudande om att besikta mer än 4 månader innan besiktningsperiodens slut

  1. #1
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 180
    Medlem#
    ja

    Erbjudande om att besikta mer än 4 månader innan besiktningsperiodens slut

    Ett ny aspekt på besiktningerbjudanden.

    För ett tag sedan kom ett erbjudande om att besikta till rabatterat pris under november månad. 349kr skulle det kosta. Dvs ett ganska bra pris, även om det säkert finns något bättre någonstans. Så det kan ju vara lockande att beställa tid och få saken avklarad för detta året innan vintern.

    Fast nu visar det sig att ordinarie tid är senast 2021-03-31, dvs besiktning krävs inte förrän till våren, 5 månader senare än 1e nov.

    Förr fanns det fasta besiktningsperioder som var 5 månader då besiktning skulle ske. Dvs det fanns en första och en sista dag för besiktning.
    Nu kan man besikta när man vill. För gamla Saabar dock "senast 14 månader efter den månad då dess föregående besiktning utfördes." enl TS

    Så erbjudandet innebär besiktning var 9-10de månad istället för var 14de månad.

    Varför då undrar man?
    • Ju oftare man besiktar sin bil ju mer jobb och därmed vinst blir det för firman
    • Den som har få kunder och ledig kapacitet kan försöka få kunderna att komma tidigare än nödvändigt
    • På en överetablerad marknad med många företag gäller det att komma med erbjudandet så tidigt att bilen inte redan är inbokad hos en konkurrerande firma.
    • Ett rabatterat pris minskar vinsten. Men det kompenseras genom fler/tätare besiktningstillfällen.
      Det är egentligen inte så bra pris som man först tror. 349kr för 10mån blir 34,90kr/mån dvs för 14mån 489kr. Med bes 1nov blir det 38,78kr/mån dvs 543kr för 14mån. Alltså 489-543kr, det var inte så billigt!


    Jag vet inte om detta är något nytt. Det är inget jag tittat så noga på innan. Men det skadar inte att vara uppmärksam!

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 180
    Medlem#
    2555
    Carspect?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Jag fattar inte riktigt?

    Besikta nu för 349 kr. Efter denna besiktning har du 14 månader på dig att besikta igen. Jag förstår inte var du får 9-10 månader ifrån? När du får ett nytt liknande erbjudande vet du ju inte, det kan komma om jag 3 månader, eller 12, eller 14.

    Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 471
    Medlem#
    11937
    Det finns absolut ingen poäng att besiktiga annat än den sista månaden i besiktningsperioden. Förutom högre besiktningskostnad räknat per månad så är det slöseri med min tid att åka dit oftare än nödvändigt. Vill man verkligen optimera ska man besiktiga samma dag som körförbudet inträder (den 1a månaden efter), då behöver man bara besiktiga var 15e månad...

    Bättre är i så fall att leta upp ett erbjudande för just den månad man vill besiktiga. Min närmsta station (carspect) har alltid någon tid varje dag för 399kr så länge man är ute i god tid. Så jag har en sådan bokad för februari 2021, den är dessutom avbokningsbar om jag ändrar mina planer. Det är inte ovanligt att det dyker upp erbjudanden just den sista besiktningsmånaden.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av lillefar Visa inlägg
    Jag förstår inte var du får 9-10 månader ifrån?
    Han menar att senaste besiktningen var för 10 månader sedan, så varför besiktiga nu även om priset är bra?

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Jag tycker att 14mån är för lite och anser att vi borde ha 24mån vilket är mer vanligt inom eu som standard.
    Är man riktigt grinig så kan man boka den 1:a den 15:e månaden.

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    409
    Medlem#
    -
    Finns alltid en risk att få ombesiktning också! Not! inte oftare än var 14e månad tack.

  7. #7
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 180
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Carspect?
    Ja. Det var den senaste. Men jag fann 4 erbjudanden från fyra firmor för 3 bilar i pappersåtervinningen. Det finns säkert fler...

    En genomgång och bedömning av dessa kommer här:

    • Bilprovningen:
      Välkommen på besiktning senast 31 dec. Bara en påminnelse helt OK.
    • Dekra:
      Erbjudande Ordinarie pris 589 - bokningsrabatt 70kr -förbetalningsrabatt 90kr =429kr gäller tom 27nov. De informerar "skall besiktas senast 31dec" Stor rabatt om man kommer en månad tidigare. Oxo helt ok. Dock högt pris,
    • Besikta:
      Föreslagen tid 28/10 Bifogat inbetalningskort på 549kr. Ingen info om att besiktning skall ske senast 31jan. Dvs 3 månader för tidigt och ingen rabatt. Detta tycker jag inte är ok.
    • Carspect:
      Erbjudande. Kampanjkod... Besikta i nov för endast 349kr. Ingen info om att besiktning skall ske senast 31mar. Lägsta priset Men 4 mån för tidigt. Detta tycker jag inte är ok.

    Citat Ursprungligen postat av lillefar Visa inlägg
    Jag fattar inte riktigt?

    Besikta nu för 349 kr. Efter denna besiktning har du 14 månader på dig att besikta igen. Jag förstår inte var du får 9-10 månader ifrån? När du får ett nytt liknande erbjudande vet du ju inte, det kan komma om jag 3 månader, eller 12, eller 14.
    Man har visserligen 14 månader på sig. Men man får inte 14 NYA månader utan flyttar bara fram tiden för nästa besiktning med 9-10 månader. Dvs tar man erbjudandet och besiktar i november blir nästa besiktning redan 2021-01-31 Men besiktar man som tänkt i mars blir det istället 2021-05-31. Man får alltså endast 10 NYA månader om man tar erbjudandet.

    Om det var ett unikt erbjudande, man aldrig fått tidigare. Som är väldigt billigt. Som man tror aldrig återkommer. Så har du rätt, naturligtvis. Då kanske det finns anledning att passa på.

    Men jag har en känsla att dessa erbjudanden blir fler och fler och kommer tidigare och tidigare från fler och fler besiktningsfirmor.

    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Det finns absolut ingen poäng att besiktiga annat än den sista månaden i besiktningsperioden. Förutom högre besiktningskostnad räknat per månad så är det slöseri med min tid att åka dit oftare än nödvändigt. Vill man verkligen optimera ska man besiktiga samma dag som körförbudet inträder (den 1a månaden efter), då behöver man bara besiktiga var 15e månad...
    Ja exakt. Slöseri med tid och bränsle att besiktiga oftare än nödvändigt. Var 10e eller var 15e månad är ganska stor skillnad.

    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Bättre är i så fall att leta upp ett erbjudande för just den månad man vill besiktiga. Min närmsta station (carspect) har alltid någon tid varje dag för 399kr så länge man är ute i god tid. Så jag har en sådan bokad för februari 2021, den är dessutom avbokningsbar om jag ändrar mina planer. Det är inte ovanligt att det dyker upp erbjudanden just den sista besiktningsmånaden.

    - - - Uppdaterad - - -

    Han menar att senaste besiktningen var för 10 månader sedan, så varför besiktiga nu även om priset är bra?
    Precis, Varje månad för tidigt man besiktigar innebär att man betalar dubbelt utan att få något extra.

    Citat Ursprungligen postat av Farbror skum Visa inlägg
    Finns alltid en risk att få ombesiktning också! Not! inte oftare än var 14e månad tack.
    Just det! Varför betala extra för att riskera ombesiktning oftare?

    Samma tänk gäller alla besiktningar och vanliga servicepunkter som skall ske med ett visst intervall. Visst kan man byta olja, div remmar tändstift osv, betydligt oftare än detta intervall. Men sådana intervall är satta med sådana marginaler att man inget tjänar på att minska dem. (finns säkert undantag) Om man inte kommer upp i körsträckeintervallet byter man inte tändstift och olja var 8de mån istf var 12e .
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  8. #8
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 572
    Medlem#
    8163
    November är väl en månad med lägre beläggningsgrad, så det är förståeligt att företaget försöker få in fler kunder då. De står ändå med personalkostnader och lokalkostnader mm, så varje krona in gör gott.
    Från ett slutanvändarperspektiv kan det finnas fördelar med att beiktiga i förtid, tex om man snart skall sälja bilen. Det är ingen nackdel att bilen går 14 månader innan nästa beiktning. Eller att nu passaar det bra att besiktiga, och så vet man att bilen går 14 månader till. Finns fler tillfällen när det kan vara bra att besiktiga även om man har några månader kvar.

  9. #9
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 180
    Medlem#
    ja
    Ekonomiskt är det alltid en förlust att köpa en och betala för två.
    Erbjudanden med denna innebörd anser jag vara väldigt dålig stil.
    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    November är väl en månad med lägre beläggningsgrad, så det är förståeligt att företaget försöker få in fler kunder då. De står ändå med personalkostnader och lokalkostnader mm, så varje krona in gör gott.
    Min tro är att besiktningar är ganska jämt fördelade över årets månader. Att det skulle det vara lägre beläggning i just november har jag aldrig hört förut. Vad skulle det bero på? I december däremot, med julstök och skollov, resor, kan jag förstå om beläggningen är lägre. Dvs att det finns de som väljer besikta i november för att slippa det i dec.

    Men oavsett det är det inget speciellt för just november med dessa erbjudanden. De kommer året runt. Jag redovisade bara de jag hittade i min pappersåtervinning nu i november.
    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Från ett slutanvändarperspektiv kan det finnas fördelar med att besikta i förtid, tex om man snart skall sälja bilen. Det är ingen nackdel att bilen går 14 månader innan nästa besiktning.
    Ur köparens perspektiv är det naturligtvis en fördel att slippa betala. Det har du rätt i!
    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Eller att nu passaar det bra att besiktiga, och så vet man att bilen går 14 månader till.
    Det vet man väl inte. Bilens delar slits väl lika snabbt oavsett hur lång tid det är till nästa besiktning? Underhåller man bilen enligt serviceschema kommer besiktningen endast bekräfta att bilen är i bra skick.
    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Finns fler tillfällen när det kan vara bra att besiktiga även om man har några månader kvar.
    När man kommer in på känslor och tro tvivlar jag inte på att finns sådana situationer. Trots att jag inte kommer på någon nu. Men vad skulle det vara?

    De flesta vill få så mycket för sina pengar som möjligt. Denna typ av "erbjudanden" är vilseledande marknadsföring. De gränsar till bedrägeri enligt min uppfattning. Det förändras inte av att man inser att firmorna vill "få in mer pengar" eller att det i vissa ganska ovanliga situationer kan vara en fördel att besikta tidigare.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 471
    Medlem#
    11937
    Jag misstänker att coronareglerna kan ha bidragit, det innebär ju att de som skulle besiktigat jun-aug slapp och istället får besiktiga jan-mar istället, så det kan nog bli en liten rusch där. Gissningvis försöker man få några av dessa besök att bli av tidigare...

    1 användare gillar detta inlägg



  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 325
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Jag misstänker att coronareglerna kan ha bidragit, det innebär ju att de som skulle besiktigat jun-aug slapp och istället får besiktiga jan-mar istället, så det kan nog bli en liten rusch där. Gissningvis försöker man få några av dessa besök att bli av tidigare...
    Jag är nog inne på att besikta tidigare än normalt denna gång.
    Våren brukar vara problematisk i vanliga fall men nu ska helt plötsligt alla som fått uppskov dit också.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 936
    Fast allting är ju helt valfritt............tycker man att det blir fel så är det bara förpassa det till det runda arkivet och boka när man vill. Snart kommer extrapriserna på skinka också i reklamen. Inte behöver man gå nå djupare i det heller bara för att det inte stämmer tidsmässigt.

  13. #13
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 985
    Medlem#
    5849
    Känner igen detta och håller med, det har blivit lite väl mycket sådant här nu...

    Jag har några gånger hunnit att tänka att bolagen som lever på att besiktiga bilar med dessa utskick mer eller mindre "lurar" de kunder som inte orkar ta reda på vad som gäller eller helt enkelt inte förstår.
    Nu när det är 14-månadersintervallen och de skickar ut erbjudanden med preliminärbokade tider både 2,3 & 4 månader innan sista datum så kan det ju i slutändan bli så att dessa besiktigar med kortare intervall än innan?
    Högre pris / gång och (omedvetet) tätare intervall, fy...

    3 användare gillar detta inlägg


    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  14. #14
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 165
    Medlem#
    7182
    Många jag känner bokar tid när det kommer papper eftersom de inte har en aning om när det är dags och inte heller orkar ta reda på (det kanske t om står på pappret i klartext i vissa fall?)... dvs som det var "förr" när det var statligt, det lär besiktas en hel del bilar i förtid med andra ord

    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Är man riktigt grinig så kan man boka den 1:a den 15:e månaden.
    Grinig? Jag kallar det att följa regelverket ut i fingerspetsarna bara

  15. #15
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 911
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Det finns absolut ingen poäng att besiktiga annat än den sista månaden i besiktningsperioden. Förutom högre besiktningskostnad räknat per månad så är det slöseri med min tid att åka dit oftare än nödvändigt. Vill man verkligen optimera ska man besiktiga samma dag som körförbudet inträder (den 1a månaden efter), då behöver man bara besiktiga var 15e månad...
    Det finns det visst.

    Vi som meckar ute vill gärna att besiktningen ska infalla när det är mänskligt att mecka ute, därför ser man till att besiktiga så att perioden inte fröskjuts in på vintern, lämpligen med 12mån intervall.

    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Man har visserligen 14 månader på sig. Men man får inte 14 NYA månader utan flyttar bara fram tiden för nästa besiktning med 9-10 månader. Dvs tar man erbjudandet och besiktar i november blir nästa besiktning redan 2021-01-31 Men besiktar man som tänkt i mars blir det istället 2021-05-31. Man får alltså endast 10 NYA månader om man tar erbjudandet.
    Eh va ?

    Nej, du får 14 månader efter senaste besiktningen, så tar du erbjudandet och besiktigar i november 2020 så blir nästa besiktning januari 2022. (och besiktigar du i mars 2021 blir det istället maj 2022)
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  16. #16
    Grundladd skruviss avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Lund
    Inlägg
    239
    Medlem#
    Japp!
    Besiktigar alltid sista veckan i min besiktningsperiod, har alltid gjort så & kommer alltid att göra så!

    2 användare gillar detta inlägg


    9-3 SS 1,8t -04

Liknande ämnen

  1. Besikta innan försäljning?
    Av aik i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2018-08-27, 14:53
  2. Livslängd på hjullager 9-3 2,8T? Slut innan 5000 mil.
    Av Totte S i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-12-04, 00:16
  3. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-04-11, 17:46
  4. GPS erbjudande på Rusta
    Av Lob i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-04-18, 17:16
  5. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-10-27, 12:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •