Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Sena OG9-5, driftsäkra? Funderingar kring bilköp...

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174

    Sena OG9-5, driftsäkra? Funderingar kring bilköp...

    Funderar på ev framtida bilköp. Kör idag en Passat GTE via jobbet. Ska jag ha en likadan måste jag beställa en ny inom några månader (då det är >>1års väntetid och jag fick den i mars i år och ska ha den 2 år). Tyvärr ser förmånsreglerna inte alls bra ut för framtiden. Jag tror andelen hemarbete kommer öka, mina barn växer fort så troligen kommer jag kunna åka mera kommunalt - speciellt om jag ser på horisonten 1.5 år från nu och hela nästa 2 års leasingperiod. Jag gillar skarpt att kunna köra på el, men en ren elbil kommer inte funka som förmånsbil då de som har dragkrok är för dyra och en liten elbil kräver jag har en bil till med dragkrok - och en liten elbil är ändå relativt dyr som förmånsbil - vi har inte jättebra avtal.

    Jag bollar tanken på att ha en stor, lite äldre bil, för semesterresor, åka till byggvaruhuset eller tippen med släpkärra osv, men om jag skulle kunna klara vardagskörningen (och säkerhetsmässigt "våga" åka essingeleden i rusningstrafik varje dag) i tex en Renault Zoe (ren elbil). Vi har inget egentligen behov av 2st vardagsbilar (på sommaren har vi ibland under semester dubbla aktiviteter, så jag hade en SAAB cab och nu en BMW Z3 som går att använda vid de få tillfällena, men min fru åker aldrig bil till jobbet).

    Jag gillar ju SAAB, och sista chansen att köra SAAB "till vardags" kanske är nu... Jag hade en 2004 NG9-3 CAB som "sista SAAB", men upplevde att kvalitén på den var sämre än tidigare SAAB jag ägt. Så är inte jättesugen på en till 9-3a.

    Frågan är, kan jag räkna hem kalkylen att ha en äldre 9-5 och en Zoe som är 2-3 år gammal och komma undan såpass mycket billigare än en leasad Passat GTE att det är värt både risk, extrajobb, mek.?

    Verkar som man kan få tag på en fin 9-5 från 2007-2008 med under 20.000 mil för kring 20-25.000?
    Ska vara automat och dragkrok. Helst kombi, men även sedan kan funka...

    Jag har aldrig haft 9-5, brorsan hade ett gäng och den sämsta sa han var den sista årsmodellen av gamla 9-5 (från 2009 tror jag) som han hade från ny tills den var kanske 6-7 år gammal.

    Ett annat alternativ till 9-5 vore en Volvo V70n 2005a, farsan har haft en sån i många år och den verkar fantastiskt driftsäker. Sugmotor, stor, tyst, trist men trygga vägegenskaper. Hyfsat billiga delar. Tyvärr många långmilade, men S80 kan ju funka också.

    Eller får jag köpa en 1-2 år gammal vanlig fossilbil privat, men med tanke på hur komplexa alla bilar är idag så känns det inte jättekul att äga en tickande bomb om bilen är så gammal så maskinskada och garantier tar slut. Eller köpa en så ny bil att man får ta hela värdeminskningen, då är nog leasingbil billigare... Plus att jag inte är lockad av någon av de "nästan nya" bilar som finns därute.

    Tankar om OG9-5... Bra bilar? Håller automatlådor, kamkedjor, turbo och AC på de sista årsmodellerna? Är det mycket mickel med hjulupphängningen bak på 9-5?
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Angående dragkrok och elbil: Du säger ju inte var "för dyr"-gränsen går, men om en Passat GTE som kostar från 459kkr är godkänd så borde väl Skoda Enyaq (från 448kkr) och VW ID4 (officiellt pris för instegsmodellerna är inte klart men lär vara on par med Enyaq, 1st edition med stora batteriet kostar 514kkr inkl. dragkrok och lite lullull) också rymmas inom budgeten? Båda kan utrustas med 1000kg dragkrok.

    og9-5 är överlag driftsäkra. Jag har haft min -04 i tio år nu utan några som helst missöden, och det är förmodligen skälet till att jag fortfarande kör den... Visst, ett par reparationer här och där men inget av "braka och bli stående"- eller "helvete vad dyrt att laga"-karaktär ännu. Två tända motorlampor genom åren, en på tändkassett (3000kr) och en på avlastningsventil (bättre begagnad 250kr). Det dyraste jag behövt bekosta är nya bakvagnsdelar och omborrning av grenrörspinnbultar, snart kommer även byte av packboxen.

    Den stora fördelen är just precis att 9-5ans modelltypfel samtliga är hyfsat förutsägbara, inte gör dig stående utan förvarning och för det mesta enkla (=inte allt för dyra) att åtgärda. Så att läsa på FAQ-tråden om 9-5 och dess vanliga fel är nog en god idé.

    Sedan är det som vanligt när man kollar gammal bil: Det finns rejält med vrak bland de utannonserade bilarna, så det gäller att vara påläst och syna bilarna i sömmarna innan du slår till, så du inte åker på stora kostnader för att serva ikapp. Jag hade tidigare som vana att ta med bilar jag i princip bestämt mig för att köpa till min saab-verkstad för en genomgång (tar max 30 min, verkstaden bjussar på det eftersom de vet att jag sedan kommer återkomma till dem för service om jag köper bilen).
    Senast redigerat av jellybear den 2020-11-05 klockan 12:13.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    46
    Medlem#
    13549
    Tänker lika som dig. Har kört elbil sedan 2014, sålde nu i oktober min Model S då jag ändå bara använde den som extrabil någon gång i veckan, kör Leaf annars. Jobbar hemifrån sedan i mars. Köpte en 9-5 BioPower billigt, mycket bil för pengarna. Smidigt med något man inte behöver vara rädd om. Har ingen lust att köpa en dyr fossilbil, den här får räcka tills det kommer fler elbilar i vettig prisklass. Utvecklingen går så fort nu så att ha något som man inte använder är inte värt den värdeminskning som kan komma.
    Återfallssaab: 9-5 2.0t BioPower -07

  4. #4
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Är typ samesame som äldre OG9-5or, en stor fördel (när det gäller BioPower modellerna) är att dom har en kralligare bränslepump som sällan ger upp.

    Har sällan varit så nervös som när jag körde min OG9-3a T5 på essingeleden på E85 och originalpump i rusningstrafik, mardröm om den skulle kasta in handduken där..

    Automatlådorna är bra AisinWarner 5-stegade, sitter samma i NG9-3, V70N m.fl.
    Inget kamkedjestrul på OG9-5 tillskillnad från NG9-3 och NG9-5, förutsatt att tidigare ägare har skött servicen såklart.
    Turbon är samma gamla ruttna Garett GT1752s, kan gå 30 000mil med tur, kan gå 10 000mil med otur. Kan man skruva själv byter man till en bättre begagnad Aero turbo för MAX 5 000:- inkl oljor, vätskor, packningar osv. Sen läser man förslagsvis in en ny mjukvara för denna turbon och får lite mera knuff på köpet.
    AC:n tenderar att krångla på alla bilar som har hunnit bli 10år+, sällan några jättedyra fel dock vad jag har fått erfara genom åren, när det gäller OG9-5.
    A-bussningarna i bakvagnen brukar ge mig sig vart efter vilket resulterar i negativ camber och ojämnt/högt däckslitage, ganska lätt att göra själv. Byter man till PowerFlex ska det hålla bilens livslängd ut.

    En annan nackdel med nyare OG9-5 är att dom rostar mer än äldre OG9-5, framförallt i bakskärmarna. Om du bryr dig nämnvärt om det kosmetiska. Se till att hitta en rostfri och gå på med ordentligt rostskydd.

    I övrigt en bra bil, säker och prisvärd.

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174
    Har ju haft og9-3 2002, som jag biopowerkonverterade. Så jag har mekat med endel av de typfelen, men ACn tror jag är annorlunda på 9-5an. I övrigt har jag ju redan tech2, möjlighet flasha T7, jag har fortfarande en ny GT17 turbo i en låda. Mycket är väl lika som på OG9-3, så man känner igen sig i fel om man skulle kika på beg bilar... Men jag sålde min 9-3a 2013, 11 år gammal. Skaffar jag en "ny" saab är den som nyast 11 år gammal när jag köper (2009 9-5).

    Nackdelen med en "nyare" automaten är väl att det är samma 5-stegade skitautomat som i NG9-3? Och då rost i skärmar? Och kanske mer som man sparat på när konkursen flåsade i nacken? Fast googlar jag rätt var det redan -02 man bytte till den 5-växlade, så det är kanske den man får leva med då... Jag kan inte gå tillbaka till en bil från 2000, då måste man hitta nåt superexemplar... Alternativet är manuell, men då vill inte frugan köra...

    Min 02a fick jag byta bränslepump på, då ska man ner med tanken eller fram med plåtsaxen... men på 9-5 är det väl enklare byta pump?

    De tidiga T7 hade ju problem med vevhusvent, som i sin tur slet mer på turbo och kamkedja... Men det löstes kanske 05?

    Är det en 06a biopower som är bäst kompromiss kanske? Facelift, motor med bra vevhusvent - är den fortfarande bra sett till rost?

    Jag har inget emot att göra småfix själv, men har inte tid eller vettigt utrymme för större arbeten (inget garage).

    Ja, jag bryr mig om det kosmetiska, om det ska vara aktuellt att ha den som en bil som hela familjen använder. Då skulle det vart "kul" att ha den nyaste faceliften. Jag skaffade kort en äldre Skoda Octavia då jag ville ha en till bil med dragkrok, den vägrade min fru att köra då hon "glömt" hur man kör manuell utan hillhold. Och den var lite FÖR sunkig. Men som "byggbil" var den perfekt. Nuvarande "extrabil" Z3 kör inte frun alls, den är värdelös vad gäller lasta och skjutsa barn, men rätt kul. Har tänkt tanken OG9-3 cab, men krånglade hydralcylindrar och ändå inte gå att ha på semesterresan gör att den går bort.

    Ang ny elbil som förmånsbil och med drag, GTEn är redan på gränsen vad jag tycker det är värt per månad, så att köpa en dyrare bil när förmånsvärden går upp och antal körda mil per år sannolikt går ner känns fel - jag strechade min "budget" redan med GTEn som är snålspecad. Och problemet är ju att jag måste bestämma mig inom ett par månader om det är 1 års leveranstid på "nästa" förmånsbil. Om då reglerna är oklara eller kommer ändras kraftigt till det negativa så kan det bli en väldigt dyr bil... Och, vi kan bara välja på VW koncernens bilar... Men de du räknar upp funkar ju... Jag får helt enkelt göra en kalkyl på vad förmånsbil troligen kostar...

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Angående dragkrok och elbil: Du säger ju inte var "för dyr"-gränsen går, men om en Passat GTE som kostar från 459kkr är godkänd så borde väl Skoda Enyaq (från 448kkr) och VW ID4 (officiellt pris för instegsmodellerna är inte klart men lär vara on par med Enyaq, 1st edition med stora batteriet kostar 514kkr inkl. dragkrok och lite lullull) också rymmas inom budgeten? Båda kan utrustas med 1000kg dragkrok.
    Den "lilla" skodan kostar faktiskt lika mycket som GTEn jag beställde, 458 kostade GTE + ca 20.000 för drag och traffic assistpaket, det verkar med ungefär samma utrustning hamna lika... Då beror det på hur mycket förmånsvärde ändras. 1000kg drag räcker med marginal, jag kör bara korta sträckor med drag, max 10 mil enkel (landet), oftast 2 mil (ToR tippen/bauhaus). Förutom 1-2 resor på sommaren och 1 resa på sportlovet så kör vi <20 mil enkel.
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  6. #6
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Har du Tech2, T7-handske m.m. Är det klart du ska ha en 9-5a.. :- )

    Beror helt på vad du jämför med, fanns inte många andra automatlådor när det begav sig som var speciellt mycket bättre. Stämmer bra, den 5-stegade AW lådan satt i 9-5 2002-2010 och NG9-3 2003-2012 (TTiD och V6 fick en snarlik 6-stegad låda)

    På 9-5 icke BioPower har du en servicelucka från fabrik, behövs inte klippas upp något. i 9-5 BioPower behöver du dessvärre plocka ner tanken, dock har jag inte hört talats om att någon har kört sönder den pumpen.

    Vevhusventilations problemet löstes 2004, T7 spisar tillverkade efter de har inga såna problem.

    06orna tenderar att vara billigast i inköp, vågar inte svara på om man ändrade rostskyddsrutin under "Dame edna"-eran, skulle tippa på att det är samma dåliga rostskydd 06-10. Fördelen med lite nyare 9-5 (08-10) är att man kan få Aero/Griffin med BioPower motor och således den låga skatten med bra utrustning.

    Skulle säga att "allt" som normallt sett går sönder på 9-5 06-10 är lättlöst på egen hand utan tillgång till garage, om du skulle få för dig att köpa en manuell bil. Se till att det är en 2,3t, dels får du Aero koppling (och större fram bromsar?) samt tillräckligt med bottendrag för att den ska vara körbar i Stockholms trafik. 2,0t är för slö från stillastående enligt mig.

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av risig9000 Visa inlägg
    Den "lilla" skodan kostar faktiskt lika mycket som GTEn jag beställde, 458 kostade GTE + ca 20.000 för drag och traffic assistpaket, det verkar med ungefär samma utrustning hamna lika... Då beror det på hur mycket förmånsvärde ändras. 1000kg drag räcker med marginal, jag kör bara korta sträckor med drag, max 10 mil enkel (landet), oftast 2 mil (ToR tippen/bauhaus). Förutom 1-2 resor på sommaren och 1 resa på sportlovet så kör vi <20 mil enkel.
    Med det körmönstret så är det ju bara dina 2-3 semesterresor per år som du inte klarar på en laddning med Enyaq 60 eller ID4 58kWh. Och då kanske du står ut med att stanna en halvtimma och ladda på vägen... Om ditt företag har avtal med VW kan ju ID4 bli intressant, det är inte många månader bort tills den släpps med det mindre batteriet och snikigare utrustning (=billigare än 1st edition som säljs nu och bara finns med stora batteriet och en del lull-lull). I vilket fall som helst skulle jag tveklöst rekommendera någon av de båda bilarna framför ytterligare en Passat GTE.

    Men du måste nog först bestämma dig om du ska ha ny bil eller ordentligt gammal bil, det är väldigt svårt att jämföra äpplen och päron. Är det bara driftskostnad som gäller är "ordentligt gammal" tveklöst ett bättre val än vilken ny bil som helst. Och går du på "ordentligt gammal"-spåret är nog og9-5 bland det mest prisvärda som finns där ute. Men visst, du kan ju inte räkna med att ha en 11+ år gammal bil som är underhållsfri - men har du meckat og9-3 kommer du känna igen dig och vet vad du ger dig in på.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av wille61 Visa inlägg
    Se till att det är en 2,3t, dels får du Aero koppling (och större fram bromsar?) samt tillräckligt med bottendrag för att den ska vara körbar i Stockholms trafik. 2,0t är för slö från stillastående enligt mig.
    Det där gäller väl bara 2.3t biopower samt 2.3T 220hk? Jag har för mig 2.3t bensin 185hk har samma bromsar och koppling som 2.0t. Men bättre vetande får gärna rätta mig...
    Senast redigerat av jellybear den 2020-11-05 klockan 17:13.

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174
    Citat Ursprungligen postat av wille61 Visa inlägg
    Beror helt på vad du jämför med, fanns inte många andra automatlådor när det begav sig som var speciellt mycket bättre. Stämmer bra, den 5-stegade AW lådan satt i 9-5 2002-2010 och NG9-3 2003-2012 (TTiD och V6 fick en snarlik 6-stegad låda)
    Färgad av ett växellådsras på min NG9-3 automat, och den växlade aldrig speciellt bra ens efter byte till en helt ny låda (köpt billigt när de sålde ut reservdelar så jag vet inte om byteslådan också var tidig). Men som jag minns när jag läste om detta var de första årsmodellerna värdelösa, kanske blev de såpass mycket bättre så de faktiskt håller på slutet...

    Vevhusventilations problemet löstes 2004, T7 spisar tillverkade efter de har inga såna problem.
    Det låter bra, största oron med min gamla 9-3 var att kamkedjan efter 25.000 mil var ganska nött. Annars var den jättefin när jag sålde den. Hade jag inte bott i lägenhet då hade jag "sparat" den som extrabil.

    06orna tenderar att vara billigast i inköp, vågar inte svara på om man ändrade rostskyddsrutin under "Dame edna"-eran, skulle tippa på att det är samma dåliga rostskydd 06-10. Fördelen med lite nyare 9-5 (08-10) är att man kan få Aero/Griffin med BioPower motor och således den låga skatten med bra utrustning.

    Skulle säga att "allt" som normallt sett går sönder på 9-5 06-10 är lättlöst på egen hand utan tillgång till garage, om du skulle få för dig att köpa en manuell bil. Se till att det är en 2,3t, dels får du Aero koppling (och större fram bromsar?) samt tillräckligt med bottendrag för att den ska vara körbar i Stockholms trafik. 2,0t är för slö från stillastående enligt mig.
    Tanken är ju att ha en liten elbil för all trafik i stan och alla småärenden. Så en 2.3T är inte nödvändigt. Sen är det förstås alltid trevligt med en stark välutrustad bil på de lite längre resorna. Och när jag tänker efter, troligen skulle det funka med en manuell, för de tillfällen hela familjen åker eller jag har släp är det jag som kör. Det är långresa och byggprojekt med släp som inte alls går med tex en Zoe.

    Nu är detta ett SAAB forum, men nån tanke på V70n vs 9-5? Min känsla är att V70n har mindre rostproblem, är bättre byggkvalitet men är något tristare att köra...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Ja, V70 och V70n är bland det bästa du kan hitta rostskyddsmässigt, klart överlägset i princip allt från samma epok (inklusive og9-5). Byggkvalitémässigt har jag svårt att säga bättre/sämre än og9-5, båda står sig bra tycker jag.

    Men det återspeglas på prislappen också, en gammal saab är billigare än motsvarande gammal volvo.

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Med det körmönstret så är det ju bara dina 2-3 semesterresor per år som du inte klarar på en laddning med Enyaq 60 eller ID4 58kWh. Och då kanske du står ut med att stanna en halvtimma och ladda på vägen... Om ditt företag har avtal med VW kan ju ID4 bli intressant, det är inte många månader bort tills den släpps med det mindre batteriet och snikigare utrustning (=billigare än 1st edition som säljs nu och bara finns med stora batteriet och en del lull-lull). I vilket fall som helst skulle jag tveklöst rekommendera någon av de båda bilarna framför ytterligare en Passat GTE.
    Vill egentligen inte ha en SUV, men är inte kinkig med vardagsbilen - är kostnaden rätt så kör jag (nästan) vadsomhelst. En Passat är ärligt talat rätt trist, GTE är baktung som fan och går inte alls köra speciellt inspirerat i kurvor, men har rätt bra acc från stillastående. Tyvärr är VWs mjukvara i dagsläget under all kritik. Min bil värmer upp sig 05.00 varje morgon vare sig jag vill det eller inte (för den ivägkörningstiden kommer tillbaka hur jag än ändrar inställningar), och det gör även att jag inte kan ladda fullt annat än på natten med mindre än att lägga in en till ivägkörningstid då den alltid tror jag ska åka 05.00. Som ett exempel. Och appen som styr laddningen funkar bara hälften av gångerna. MEN det är en ny bil, och de 3 senaste bilarna har jag haft radar och lane assist och man vänjer sig väldigt fort vid detta, även om den inte funkar superbra.

    Så, absolut, det blir säkert en sådan (eller liknande från den koncernen, det kommer nog fler på samma platta) om jag fortsätter med leasingbil...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  11. #11
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Stämmer bra det, dock har jag aldrig sett en 2,3t dame edna i Sverige utan BioPower. Har för mig att det kostade typ 7 000:- från fabrik och då fick man typ halva skatten.

  12. #12
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Ej 9-5, köp en NG9-3 08-09 kanske Vector med automat och lägg i steg +++++++.
    Köper du den bara till rätt pris så kan du räkna hem den, 9-5 kommer du att tröttna på att lägga ut x tusen på varje månad.

    Undrar lite hur du räknar med elbil och allt, bilar kostar oavsett om dom är på el eller inte.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av risig9000 Visa inlägg
    Vill egentligen inte ha en SUV, men är inte kinkig med vardagsbilen
    ...
    Så, absolut, det blir säkert en sådan (eller liknande från den koncernen, det kommer nog fler på samma platta) om jag fortsätter med leasingbil...
    Det känns som att vi tänker i snarlika banor. Jag är definitivt ingen SUV-person, betydligt mer kombi-person. Men även om Sverige är en kombimarknad så är kombin globalt på utdöende (folk som vill ha praktisk bil köper SUV eller crossover istället) och det blir allt färre modeller att välja på. Jag har länge tänkt att min nästa bil blir en batteribil, men den måste funka som primär familjebil d.v.s. den roll og9-5an fyllt i 10 år nu... Då är funktion och utrymme prio 1A och kanske blir det en crossover i brist på intressant kombi. Jag har bevakat batteribilsmarknaden noga i drygt 3 år och det är inte förrän nu med Enyaq och systerbilen ID4 som det faktiskt finns en familjeelbil som kostar i samma härad som en vettig fossilkombi (Tesla model X, Jaguar i-pace och Audi e-tron hade gjort jobbet också, men då snackar vi en helt annan prisklass). Så till försommaren kommer det förhoppningsvis att stå en Enyaq bredvid og9-5an som då nedgraderas till andrabil.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Undrar lite hur du räknar med elbil och allt, bilar kostar oavsett om dom är på el eller inte.
    Ja, så är det ju. Det är därför man först behöver bestämma sig i frågan "ny dyr bil" eller "gammal billig bil". Jämför man dessa två ur ett rent ekonomiskt perspektiv är såklart den gamla bilen bäst, i synnerhet om man lägger lite egen tid på den. Men vill man av något annat skäl ha en ny bil är jag övertygad om att den ekonomiska kalkylen är till elbilens fördel.

  14. #14
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Citat Ursprungligen postat av risig9000 Visa inlägg
    Det är långresa och byggprojekt med släp som inte alls går med tex en Zoe.
    Nya Zoe har bättre laddning med DC-snabbladdning också förutom trefasladdningen. Då funkar den bättre på långfärder. Däremot är det tråkigt att det inte går att ha släp. Eller iallafall inte på ett helt tillåtet sätt då den inte är godkänd för släpvagn. Annars finns Clio-drag som passar till Zoe också. För oss blir det nog så för att kunna ha cyklarna med på ett praktiskt sätt när vi åker Zoe.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Ej 9-5, köp en NG9-3 08-09 kanske Vector med automat och lägg i steg +++++++.
    Köper du den bara till rätt pris så kan du räkna hem den, 9-5 kommer du att tröttna på att lägga ut x tusen på varje månad.
    Min upplevelse av den NG9-3 Cab jag hade var att allt var sämre känsla i, kvalitet i inredning, rostskydd, plastgrejjor i motorutrymmet. Nu tror jag facelift tog bort plasten som lossnade i inredningen, den ständigt krånglande optiska bussen mm. Men fortfarande knarrande framvagn och tveksam kvalitetskänsla... Men kanske är dame edna 9-5 samma sak... De äldre 9-5 jag prövat på, men då när de var ganska nya, hade en kvalitetskänsla mellan 9000 och OG9-3.

    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Ja, så är det ju. Det är därför man först behöver bestämma sig i frågan "ny dyr bil" eller "gammal billig bil". Jämför man dessa två ur ett rent ekonomiskt perspektiv är såklart den gamla bilen bäst, i synnerhet om man lägger lite egen tid på den. Men vill man av något annat skäl ha en ny bil är jag övertygad om att den ekonomiska kalkylen är till elbilens fördel.
    Jag har laddat hemma för 26 kronor i oktober (Tibbers mätning). Då har jag iofs bara snittat på nån dryg mil om dan förutom ett par långresor när det också gått bensin, plus jag laddat 4 ggr på jobbet som inte ingår i detta. Men det känns som att bränslekostnaden för elbil är otroligt låg, någon krona milen om man kan ladda hemma. (Tibber laddar till extra lågt pris nattetid och häromnatten fick man faktiskt betalt 3 öre per kWh för att förbruka el, men det kostar ändå pga nätavgifter osv). Men nu när min bil rullar så lite så blir den fasta kostnaden för en leasingbil väldigt hög, om jag räknar rätt i huvudet så kostar GTE ca 20-25 kr milen bränsle och månadskostnad om jag kör 3000 mil om året. Men kör jag bara 1000 mil så blir det mer än 60kr milen. Nu kommer (förhoppningsvis) corona inte att hålla i sig i 4 år till, men jag tror vi helt kommer förändra hur vi jobbar och hur mycket man är på kontoret. När jag körde "gammal" egen bil, men fortfarande 3000 mil / år räknade jag med att den bilen kostade mig 2000 / månad plus bränsle, ca 2000 till. Så totalt 4000. Ska man komma under 2000 och ändå köra många mil per år måste man göra allt själv och snåla på däck mm.

    Men, nu ska förmånsvärdet upp rejält som jag förstår, på bilar sålda efter mitten 2021. Så jag är tveksam om förmånsbilar som växlas mot lön kommer löna sig. Finns ju tjänster där bilen verkligen är "gratis" och inte kan "bytas" mot lön, men i de flesta fall så ska nog bilen betalas och går troligen att byta mot högre lön (eller tvärt om, som i mitt fall att jag betalar ett bruttolöneavdrag för bilen).

    Svårt detta. Tror inte det är klart vad förmånsvärdena hamnar på än. Det kommer alltid väldigt sent känns det som.
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  16. #16
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Ni som funderar på elbil, har ni alltid så ni kan ladda?

    Bor i lgh, har ett vanligt uttag bredvid bilen som flera använder, kan dock ladda i stugan om jag skulle vilja.
    Själv är jag lite sugen på nya Seat Leon hybrid.
    Men om jag hade råd så vore Taycan intressant ((=
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  17. #17
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    V70n är ofantligt mycket tråkigare att köra än OG9-5, riktig båt väghållningsmässigt. Annars har du helt rätt, rostskyddet är enormt mycket bättre. Dom har väl ungefär lika många barnsjukdomar, inget stort som gör att man behöver dra ören åt sig.

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Ni som funderar på elbil, har ni alltid så ni kan ladda?
    Ja, jag bor i villa. Men allt fler bostadsrättsföreningar och hyresvärdar installerar laddplatser i sina garage och på sina utomhusparkeringar.

    Har man inte möjlighet att långsamladda ofta (antingen hemma, på jobbet eller något annat ställe man besöker regelbundet) är det svårt att vara elbilsförare: Laddhybrider riskerar att gå mest på bensin och batteribilarna behöver laddas på stan där det i regel är märkbart dyrare än hemmaladdning.

  19. #19
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Citat Ursprungligen postat av wille61 Visa inlägg
    Stämmer bra det, dock har jag aldrig sett en 2,3t dame edna i Sverige utan BioPower. Har för mig att det kostade typ 7 000:- från fabrik och då fick man typ halva skatten.
    Känner till en i trakten som går här.
    2.3t bensin 2007. Välutrustad.
    Måste vara osäljbar.

  20. #20
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av risig9000 Visa inlägg
    Funderar på ev framtida bilköp.
    ...
    Tankar om OG9-5... Bra bilar? Håller automatlådor, kamkedjor, turbo och AC på de sista årsmodellerna? Är det mycket mickel med hjulupphängningen bak på 9-5?
    Uppriktigt sagt får du göra något är din signatur.
    Här kommer ett förslag på strategi för att fixa den saken:


    Känner igen tänket. Man har Tech2 mm och har erfarenhet av att skruva diverse Saabar. Så skall man ha en ny bil, som sagt är en ny Saab og9-5 minst 10år. Men grejen med dem är att Saab finns inte. På verkstäderna står det Opel. Så folk vill inte köpa. Så priset är i botten. Men kunskapen finns. Både egen och på verkstäderna. Delarna är billiga. Driftkostnaden för en 9-5 är garanterat lägre än alternativen, mycket lägre. Speciellt när man är Saabkunnig.

    Med den signatur TS har uppfylls alla kvalifikationer. Utom avsaknad av Saab, kanske...

    SUV? Vad är en SUV? Förr fanns 4WD Jeep, Landrover, Land Cruiser. De kallades ibland SUV. Nu är väl det som kallas SUV snarare en stajlad höjd 2WD kombi med hög tyngdpunkt och kass vägegenskaper, obekvämt baksäte och minimalt lastutrymme. Finns säkert undantag, dock. Men de är nog lika få som de SUVar som liksom Saab 9-5 lastar över 2 m3.

    Jag/vi behövde en bil i liknande situation. Det blev 2st 9-5 SC Griffin -09 2,3T Biopower med original sportchassi, som båda raskt fick nya bakbromsar och turbo, så blidde det samma spec som -08 Aero. Plus lite extra till. I form av bla PowerFlex och hk. Tanken var att minst en av dessa skall vara i drift. Samt att vid eventuella problem har man facit i den fungerande bilen. Det bör sänka driftkostnaderna till ett minimum.

    Ja, just det stereons huvudenheter byttes mot Android. Vilket ger en modernare känsla. Faktiskt modernare än många nya bilars.

    Saab og9-5 är så billig i inköp och drift att man kan spendera 5-10 ja tom 20-30kkr i uppgradering/underhåll och ändå ha en riktigt billig bil. Som håller flera år.

    Jag valde till slut -09 för den har rostat kortast tid. Även om jag egentligen tycker -02 är snyggare och har mindre snik. Sedan Griffin 2,3T Biopower med sportchassi och största stereon för det är egentligen en Aero men med GT1752 och mindre bakbromsar. Bara att byta turbo och bromsar. Chassit är inte så noga att köpa rätt, det behöver nog bytas ändå... Biopower har hållbar bränslepump & låg skatt. Lite lagom trim på det.

    Elbilsutvecklingen kan sedan beskådas på distans ett tag till. Det lär hända mycket på den fronten de närmaste åren.

    V70 då? Jo varför inte? Men det blir dyrare och när man skall byta bil nästa gång och det inte finns någon vettig Saab kvar... Tja varför inte en Volvo då istället?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. Funderingar kring 4WD OG9-3
    Av kimdrummel i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-08-29, 20:57
  2. Funderingar kring rattnav..
    Av ReinO i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-04-06, 16:52
  3. Funderingar kring bilköp (9000)
    Av Garmfighter i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-04-25, 08:20
  4. Funderingar kring 99/900
    Av ZoM i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-10-01, 14:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •