Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 24 av 24

Ämne: Sena OG9-5, driftsäkra? Funderingar kring bilköp...

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    38
    Medlem#
    -
    Vi har två 9-5 aero som går som pendelbilar. Den ena är en 04, precis iordninggjord och driftsatt o har gått 14k mil. Den andra är en 07a som gått lite över 20k varav vi kört de senaste 5000milen på 4år. Har haft ett driftstopp med den bilen och då var det dags att köpa nytt batteri, så jag tycker iaf att det får räknas som driftsäkert. Rosten bak i hundbenen o innanför i bakskärmarna är nog det värsta med alla og 9-5. Men lagar man det så tror jag man har en bra bil länge, eller åtminstone tills elbilarna gått ner lite till i pris.

  2. #22
    Steg 4 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    4 512
    Medlem#
    ja
    Citerar rubriken
    Sena OG9-5, driftsäkra? Funderingar kring bilköp...
    Skall man vara sådan nu tro...?

    OK då: Alla bilar är driftsäkra. Väldigt många bilägare motarbetar denna driftsäkerhet.
    De slarvar nämligen med underhållet. Svårare än så är det inte.

    Ett väldigt vanligt förhållande är att ägaren sköter underhållet minutiöst när bilen är ny för att sedan minska underhållet gradvis mer och mer direkt propotionellt mot underhållsbehovet. Genom att konsekvent missköta sin bil minskar ägaren bilens värde och driiftsäkerhet till dess att den är så kass att den skrotas eller säljs i delar. Ibland byter bilar ägare under denna process.

    Men bilägandets gyllene regel gäller alltid.
    När underhållsbehovet ökar minskar underhållet.
    Eftersom detta är en regel finns det naturligtvis enstaka undantag
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  3. #23
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 355
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Ett väldigt vanligt förhållande är att ägaren sköter underhållet minutiöst när bilen är ny för att sedan minska underhållet gradvis mer och mer direkt proportionellt mot underhållsbehovet. Genom att konsekvent missköta sin bil minskar ägaren bilens värde och driftsäkerhet till dess att den är så kass att den skrotas eller säljs i delar. Ibland byter bilar ägare under denna process.
    Tyvärr är det kanske så att de flesta 9-5or idag är så gamla så att få tag i ett hyfsat välskött exemplar är väldigt svårt... Kanske, sorgligt nog, är min tid med SAAB förbi. Jag har aldrig ägt nån 9-5, fast jag tycker det är den mest värdiga efterföljaren till 9000. Har gillat att åka med och köra dem när jag stött på dem. De tidiga verkar ofta ha en speciell lukt, som jag inte fattar vad den kommer av, tycker de luktar gott... men typiskt 9-5.

    Jag köpte ju en 9000 1998 för drygt fem år sen, den var faktiskt relativt fin, men det är både en gammal konstruktion och en gammal bil, åldern har tagit ut sin rätt... Den var inte speciellt dyr, när jag sålde den så kom en tysk med tåg och köpte den osedd, för tydligen är det svårt hitta 9000 som inte är slutkörda i tyskland... 9000 är min absoluta bilfavorit. Men att ha den som vardagsbil funkar helt enkelt inte... Och den är inte "rolig nog" att ha som hobbybil, jag har redan nog med hobbyfordon dessutom (2 gamla VWs+Z3). NG9-3 cab har jag haft, den var fin men det är ett avklarat kapitel. En OG900 T16 aero eller en cab, det skulle kunna vara hobbybil, men de är inte bekväma nog att köra "varje dag" på sommarhalvåret och har gått upp för mycket i pris för att funka som billig och rolig bil man vågar köra med. OG9-3 cab tycker jag är den snyggaste av alla SAAB som tillverkats på GM-eran, och bekväm nog som "daily driver". Men cabcylindrarna avskräcker mig. Annars kunde en sådan funka som fossilbil med dragkrok för långresor, allt utom skidresan - då får man väl hyra en bil för just den resan (fast bökigt hyra och montera takbox). NG9-5 är ju snygg, men jag skulle aldrig våga ha en, och andrahandsvärdet verkar högt sett till hur mycket problem det varit med motorerna. Så den går bort.
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: VW passat GTE2020, BMW Z3, VW 1200 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW "split" 1950, VW 1200 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19

  4. #24
    Steg 4 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    4 512
    Medlem#
    ja
    Av alla Saabar gillar jag 9000 bäst. Jag tycker det är den snyggaste bil Saab gjort. Har en Aero med glaslucka stående. Den skulle bli min hobbybil efter att ha varit brukis. Men den kommer väl säljas när jag klarar separationsångesten...

    En vanlig og9-5 är väl ok. Men en og9-5 (Aero eller lagom trimmad) med sportchassi och fjäderbensstag är en riktigt trevlig bil att köra. Dessutom är den mycket tystare än min 9000 Aero. Det var en sådan og9-5 som gjorde att jag slutade köra 9000.

    Det som är bra med og9-5 är att den är lätt att uppgradera. Så hittar man en fin som saknar något är det sällan dyrt eller svårt att fixa till.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. Funderingar kring 4WD OG9-3
    Av kimdrummel i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-08-29, 19:57
  2. Funderingar kring rattnav..
    Av ReinO i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-04-06, 15:52
  3. Funderingar kring bilköp (9000)
    Av Garmfighter i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-04-25, 07:20
  4. Köpråd, Främst NG9-3 SS och allmänna funderingar över bilköp
    Av Kongo i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-03-23, 07:30
  5. Funderingar kring 99/900
    Av ZoM i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-10-01, 13:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •