Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Startproblem och OBD kan inte ansluta OG9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    153

    Startproblem och OBD kan inte ansluta OG9-5

    Saab 9-5 Aero manuell -04.
    Bilen startade plötsligt inte. Jag tänkte på vevaxelgivaren, tändkasset eller bränslepump.
    Fick bilen hembogserad och provade sätta i annan tändkassett.
    Inget hände.
    Jag tänkte att jag kopplar in OBD och läser av felkoder men den visade att den inte fick kontakt med fordonet.
    Jag kollade säkringar vid vänsterdörren men alla misstänkta är hela även 17 till Dice twice.
    Jag kan nog testa att byta pump, kassett och vevaxelgivare men jag tänkte att jag skulle få rätsida på anslutningen till OBD först.
    Stiften verkar vara hela obd fungerar. Jag har en likadan bil som jag testade den på.
    Vad tror ni det kan vara?
    Mvh
    Tuborg

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 471
    Medlem#
    11937
    Har du slagit på tändningen?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    153
    Ja, tändningen var påslagen när OBD var inkopplad.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Du bör vara tydligare när du skriver att inget händer/bilen startar inte.
    tala om ifall lås/lås upp via nyckel fungerar samt om startmotor går runt, rattlås/lyser det på panel m.m.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    153
    Startmotorn snurrar och kuggar i, Alla kontrollampor lyser, liksom check engine. Jag har inte kollat om låsen till bilen går upp med nyckel, jag låser alltid upp med fjärrkontrollen men jag får kolla det också, har det med larmet att göra i så fall?

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Citat Ursprungligen postat av tuborg Visa inlägg
    Startmotorn snurrar och kuggar i, Alla kontrollampor lyser, liksom check engine. Jag har inte kollat om låsen till bilen går upp med nyckel, jag låser alltid upp med fjärrkontrollen men jag får kolla det också, har det med larmet att göra i så fall?
    Det verkar som om det inte är fel på startspärren.
    Rör sig varvräknaren lite då startmotorn drar runt motorn?, om den rör sig så finns det signal från cps(vevaxelgivaren).
    När du vrider om nyckeln hör du att bränslepumpen går en liten stund?(kan vara svårt att höra, pumpen sitter rakt under baksätet)
    Tror dom flesta av dessa bilar även har en schraderventil på bränsleröret, prova tryck på den och se om det kommer ut bränsle(ducka så du inte får det i ögonen)

  7. #7
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 180
    Medlem#
    ja
    Ang OBD.
    Man kan kolla med multimeter på stiften så det är rätt spänningar. Man har ju andra bilen som facit!
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    153
    Jag mätte på de fem stift som är anslutna i bilens kontakt. Den röda ledningen, kontakten på nedre raden längst till höger, som antagligen är spänningsmatning till OBD ger ca 12 volt på båda. Stiftet rakt ovanför, längst till höger på den övre raden, ger 0.36V på den hela bilen och 0.37V på den trasiga, så jag inbillar mig att det är inom felmarginalerna. Nästa stift till vänster om detta på övre raden visar 0.02V på den hela bilen och 0.03V på den trasiga. Sedan följer på 4:e och 5:e stiftet, räknat från höger, två svarta jordledningar som på den hela bilen visar 0.01V på båda stiften. På den trasiga visas 0.00V på båda. Jag tänker att detta bara är någon form av "läckström" men att det borgar för att det finns anslutning till boxen i alla fall på den hela bilen. 0.00V på den trasiga bilen säger i alla fall att det finns jordförbindelse på något sätt i stiften.

    - - - Uppdaterad - - -

    Jag hittade att vakuumslangen till BTR hade en spricka, slangen är bytt men har inte testat bilen än.

    1 användare gillar detta inlägg



  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    153
    Jag har mätt och har ingen spänning till bränslepumpen. Tog för säkerhets skull ut pumpen och kollade den. Hör dåligt så det var enklast så. Den fungerar då jag kopplade den till strömkälla. Så då verkar det inte vara fel där i alla fall.
    Vevaxelgivaren, kan den bara tvärdö? Jag har bytt några tidigare men då har det bråkat vid varm motor.
    Senast redigerat av Vfr den 2020-11-06 klockan 09:09. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    153
    Jag tog loss vevaxelgivaren från kontaktdonet men fick ingen matningsspänning till givaren. Kan det vara ECU eller startspärr? Bränslepumpen får inte heller ström. Kylarfläkten går fast bilen inte går.
    Senast redigerat av tuborg den 2020-11-05 klockan 18:58. Anledning: Komplettering

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Kolla säkringen till ECU(t7 an) ,du kan även skruva och lyfta upp T7 ecu:n och se om den är ordentligt jordad.
    Innan du börjar pyssla med ecu:n så kolla jordningen vid termostathuset(tror jag) samt kolla efter oxid i stora kontaktdonet på torpedväggen.
    Jag tror att din ecu är trasig eller kablage/ström till den har problem.
    När man flashar styrboxen med extern mjukvara och stänger av ecu medan man uppdaterar med ny mjukvara så går fläkt med full fart vilket gör att jag tror att din ecu inte pratar korrekt på can bussen.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    153
    Hej Pelle! Tack för tipsen.
    Jag har påbörjat kollen. Det var spänning på dice/twicesäkringen nummer 17. Jag öppnade det stora kontaktdonet på torpedväggen och det såg bra ut i mina ögon. Fyllt med något fett och kontakterna såg blanka och fina ut, en skvätt isopropanol innan stängning. Jordpunkten såg också ren och fin ut. Det är nog ecu som spökar känner jag annars hade man väl kunnat ansluta OBD? Sedan blir det lite lurigt. Att fixa en ECU kanske går men kan man köra bilen utan att "gifta in" den först?
    Senast redigerat av tuborg den 2020-11-05 klockan 22:06. Anledning: Komplettering

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    tuborg>> Du har PM.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Att kylfläktarna går tyder på att det saknas kommunikation mellan Trionic och DICE (som drar fläktrelä). Mät i kontaktdonet till Trionic om det finns spänning framme.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    153
    Hej Hyvens!
    Det finns spänning fram till styrdonet på två stift (drygt 12 V) när tändningen är av och på ytterligare två stift, med tändningen påslagen 12V respektive 2.8 V på ett annat.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    153
    Jag läste att ECU:n är väldigt robust byggd och att de sällan lämnade in och att det handlar om omprogrammering i de flesta fall?

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    2.8v låter lite skumt. Vilken pinne var det?
    Man kan inte laga ett dött styrdon genom omprogrammering. Den kommer inte att gå att programmera.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    153
    Jag har gjort en noggrannare genomgång av kontakterna på anslutningsdonet till ECU.
    När tändningen var avslagen låg det batterispänning 12v på stift 23 och 28.
    Med tändningen på var det 12 V på stift 23, 13, 28 och 50.
    På stift 19 2,43V (can low) och stift 66 2,57 V (can high)
    Slutligen stift 63 0,10 V.

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Köp en styrbox av någon på forumet som skriver in rätt chassinummer i boxen och testa.

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    153
    Jag har hittat något schema på anslutningsdonet på nätet. Det ska tydligen vara matning med 12V på stift 1 också. Svårt att veta var den matningen kommer ifrån i sin tur. Finns det kopplingsschema någonstans så att man kan spåra var strömmen borde komma från?

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Startproblem, motorn går runt men startar inte OG9-5
    Av Saab.fred i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2022-05-30, 11:53
  2. [LÖST] Startproblem , får inte ur nyckeln NG9-3
    Av thestroyer i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2018-09-26, 09:04
  3. 9-5 -06 startproblem, startar ibland inte
    Av Glennfranklin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2018-05-04, 12:41
  4. backspegelglas hur ansluta? 9-5 -01
    Av A. Bengtsson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-03-29, 22:31
  5. Ansluta högtalare
    Av DanneDrutten i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-30, 17:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •