Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 30 av 30

Ämne: Startproblem och OBD kan inte ansluta OG9-5

  1. #21
    Steg 2 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    2 802
    Medlem#
    12120
    Kanse inte är relevant för dej, men min 9-5 '99 lyckas inte heller prata OBD, jag har testat både med en BT-modul och en generisk felkodsläsare.

    MEN, Tech2 fungerar hur bra som helst.

    (Ja, jag vet att BT-adaptern och felkodslöäsaren fungerar, dom funkar nämligen i min 9-5 Aero)
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Återupplivas! http://forum.saabturboclub.com/showt...versaaben-quot ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  2. #22
    Kina elm327 är hit and miss, de funkar på vissa bilar år inte andra. De med wifi verkar vara snäppet bättre än blåtand men de flesta är skit allmänt
    Saab 9-5 2005 2.0T - 295HK/435nm
    5 växlad Manuell
    Projekttråd:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...affe-till-9-5a

  3. #23
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 181
    @tuborg, schema finns här: https://saabwisonline.com/c7/9-5/200...components-36/ klicka på pilen i vänsterkanten vid texten list of components.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  4. #24
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    155
    Tack alla så här långt för all hjälp och alla inlägg.
    Vi kopplade en tech 2 till den men den kommunicerar inte heller med ecu. Det finns ingen strömmatning till stift 1 på handsken till ecu. Jag vet inte var jag ska leta. Det går inte att se varifrån strömmen borde komma. Antagligen från stora kontaktdonet vid torpeden men jag vet inte vilken av ledarna som går mellan kontaktdonen. Man måste ju börja leta någonstans. Jag har i alla fall hittat att ledningen till stift 1 från handsken (in i ecu) går till stift 7 i det 42-poliga kontaktdonet vid torpedväggen är hel. Sedan går den i en kabelhärva som förgrenar sig ned i motorrummet och in genom torpedväggen. Men härvorna är lindade i svart vävtejp så det är inget jag vill klippa upp för att undersöka.
    Någon som vet vart "ledningen från stift 7 (röd) i detta kontaktdon tar vägen sedan?

  5. #25
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 550
    Medlem#
    2555
    Varje gång ni håller på med den är batteriet ok och ni larmar av?

    Du bor inte nära Örebro väl?
    Garaget>> http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. 9-3 Aero SC V6 Automat -08. Dottern har övertagit den. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  6. #26
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 272
    Medlem#
    6973
    Man behöver inte larma av för att diagnosverktyg ska fungera mot Trionic7.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    155
    Larmet är bortkopplat och batteriet står på laddning hela tiden, utom när jag mäter och provar.

  8. #28
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 181
    I WIS finns ett stycke med rubriken Styrdonsanslutningar. Där anges för varje styrdon hur man enkelt kan konstatera att styrdon är vakna och därmed tillåter diagnoskommunikation. För Trionic är indikationen att bränslepumpen går i en sekund när tändningsnyckeln vrids till läge ON. Om inte så kontrolleras +30 matning på stift 23 som du redan hittat (säkring 17) och +15 matning på stift 32 (säkring 27). Jord ska finnas på stift 25 och 47. P-bussen ligger på stift 66 och 19.

    Saabwisonline har jag betydligt svårare att hitta i än ”riktiga” WIS. Kapitlet där jag läser ovanstående hittar jag inte. 9-5 2004 är bilen jag tittar på i WIS.

    Edit: stift 1 till Trionic är spänningsmatning från huvudrelä. Kolla säkring nr 14 i instrumentbrädans elcentral.
    https://saabwisonline.com/c7/9-5/200...-components-3/ (pilen i vänsterkanten igen)
    Senast redigerat av TCarlsson den 2020-11-16 klockan 18:42.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  9. #29
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 816
    Citat Ursprungligen postat av tuborg Visa inlägg
    - Någon som vet vart "ledningen från stift 7 (röd) i detta kontaktdon tar vägen sedan?
    Via J129, sikring #14 i elsentralen (IPEC) i instrumentpanelet og så til hovedreléet "E": https://saabwisonline.com/images/960...4/e4e04a-2.jpg. Lykke til.

    PS. Sikringen ER kontrollert?
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  10. #30
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    155
    Jag har gått igenom scheman och ska gå igenom reläer och se så de fungerar och att det finns spänning till de olika delarna imorgon när solen tittar fram. Tack alla, så länge.

Liknande ämnen

  1. Startproblem, motorn går runt men startar inte OG9-5
    Av Saab.fred i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2018-10-15, 22:57
  2. [LÖST] Startproblem , får inte ur nyckeln NG9-3
    Av thestroyer i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2018-09-26, 08:04
  3. 9-5 -06 startproblem, startar ibland inte
    Av Glennfranklin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2018-05-04, 11:41
  4. backspegelglas hur ansluta? 9-5 -01
    Av A. Bengtsson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-03-29, 21:31
  5. Ansluta högtalare
    Av DanneDrutten i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-30, 16:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •