Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Misständning över 3000rpm NG9-3 B207

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    Misständning över 3000rpm NG9-3 B207

    Hej! Har ett väldigt udda och irriterande problem med min NG9-3 03. När jag varvar över 3000RPM och släpper gasen så börjar den misstända på en cylinder och detta varierar varje gång, brukar börja precis innan den kommit till tomgången. Fungerar felfritt på tomgång och om man "gubb" kör den och håller sig under 3000 varv.

    Är B207 motor i den och första symptomen var att spjällhuset bara dog påväg hem en kväll. Fick bytt spjällhus men då började detta underliga problem istället. Har nu hittat på senare dar att man skall "koppla" in den genom att hålla ner gaspedalen och sakta lätta på gasen hela vägen upp, stänga av starta igen så skall det vara kopplat. Tänkt att kolla detta i eftermiddag och se ifall det gör någon skillnad. Blev ingen skillnad efter jag "parat" det.

    Utöver spjällhuset så skulle jag säga att jag bytt varenda sensor, givare inom tändning och bränsle sidan. Kollat så att allting får korrekt med ström, att det är rätt tryck i grejerna. Dom felmeddelanden jag får är P0300,301 302,303,304 vilket är Missfire on Random/eller en av cylindrarna. Har bytt alla spolare och tändstift så tänker mig att det är något elektroniskt.
    Är Maptun Steg6 (Biokonvertering) på den och varit i kontakt med Maptun, så skickat ett fungerande ECU + mitt nuvarande och så har dom gjort en kloning, samma problem tyvärr. Även testat att byta oljepump och kollat oljetrycket men det är som det skall vara. Har en orginal 1.8t samma modell som funkar som jag tänkt plocka lite allt möjligt från spolare, sensor och testa mig fram lite då den stått på Stemeck ett tag så jag känner bilen igen.

    Tar emot all hjälp, tips och trixs som ni kommer på. Känns som jag bara står och trampar just nu så minsta lilla är uppskattat. Ser ni något uppenbart jag kanske missat eller någon information som saknas meddela gärna så uppdaterar jag!
    MVH Viking.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Är det bara vid gas-släpp som den misständer? Har stemeck felsökt eller ”bara” bytt delar på order?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Liknande ämnen

  1. Vill inte varva mer än 3000rpm 9-5 2.3 -99
    Av Kompressor GTA i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-04-04, 02:01
  2. Motorproblem. Går ej under 3000rpm...
    Av Krille9-5 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-10-25, 17:19
  3. Motorn slutar dra vid 3000rpm!
    Av yuion i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-08, 23:46
  4. ryck vid 3000rpm p´en saab 9000
    Av 9000cse Turbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-07-21, 17:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •