Hej

Bilen är en Saab 9-5 Sedan Automat från 2006 och den har dragkrok. Den har varit ståendes under sommaren och skulle tas i bruk nu igen men har lite konstiga problem kring ljusen, har sökt runt lite men vet inte riktigt vad jag ska söka på längre

Det står bromsljus ur funktion varje gång jag startar bilen, fast bromsljusen fungerar, det högt placerade bromsljuset lyser fast jag inte trycker på bromsen, alla bromsljus bak lyser lite starkare när man trycker på pedalen. Det gäller alltså när bilen är igång.

Ska försöka lista några scenarion, samtliga är med bilen av och nyckeln sitter inte ens i tändningslåset.

  • Ljusvred längst åt höger, trycker jag nu på bromsen så tänds bakljus och xenonlampor fram blinkar, låter som strålkastarna försöker dippa upp och ner men avbryts konstant. Man hör hur det klickar till från växelväljaren som att den är "upplåst".
  • Ljusvred imitten, nu lyser alla bromsljus bak trots att jag inte trycker på bromsen (även den högt placerade) och p-lampor fram. Trycker jag ner bromspedalen lyser bakljusen starkare men klicket från växelväljaren sker inte.
  • Ljusvred längst åt vänster. Allt är släckt tills jag trycker på bromspedalen, då tänds alla bromsljus bak och instrumentpanelsbelysningen (den är släckt tills jag trycker på bromsen). Här hör man klicket från växelväljaren.


Har inte felsökt så mycket (vilket höstväder) men kanske någon här har någon snilleblixt inför morgondagens insats