Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Svartryker, byta av avgassystem NG9-3 CV 1,9TiD -07

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Stockholm/Portugal
    Inlägg
    18

    Svartryker, byta av avgassystem NG9-3 CV 1,9TiD -07

    Denna fina bil har den lilla 120 hk Fiat dieseln under huven. Enda tidigare problemet har varit lite oljespill från turbon. Men nu har motorn emellanåt börjat ge ifrån sig svart, sotande rök under huven.

    Då jag inte är speciellt kunnig tog jag den till verkstaden. Till saken hör att detta utspelar sig i ett fjärran land i sydeuropa där Saab alltid haft en usel marknadsandel och efter konkursen placerade åf-rättigheterna från reservdelsbolaget hos Mercedes. Dessa grabbar är dyrast och latast av alla.

    Verkstaden förklarar på knackig engelska att jag behöver byta delar av avgassystemet okänt hur mycket. Positivt är att de inte anser att jag behöver byta det dyra partikelfiltret som väl efter 13000 mil, ligger i farozonen.

    De vill byta packning för avgasgrenrör, avgasrör och ett antal packningar. Dessutom vattenrör, samlare och skyddskåpa för turbon. Bara de tre sista delarna skall kostar 15 TSEK från Mercedes och då de inte vet hur jobbigt det blir att ta isär det rostiga avgassystemet så påstår de att jag måste betala för två mandagar, 16 timmar.

    Frågor till proffsen:

    Är detta ett avgasystem som i konstruktion följer Saab 9-3 eller Fiat JTD-motorkonstruktionen?

    Är 16 timmar rimligt för byte av avgassystem?

    Finns det någonstans på nätet bra sprängskisser på avgassystem och turbo-konstruktion så att de kan få peka på vad som behöver bytas så jag kan leta delar till vettiga priser?

    Kan de vara fel ute, kan det vara turbo-byte som gäller?

    Var köper man vettiga turbo- och/eller avgassytem till en Saab 9-3? Allt går ju att skicka för rimliga pengar. Jag har köpt från Auto-doc tidigare men de har inte kompletta avgassystem för Saab.

    Tackar proffsen på förhand.

    Per

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 856
    Medlem#
    4458
    Maptun och Speedparts har mycket SAAB-delar. Dock vet jag inte hur transporterbara delar till just avgassystemet är via post/paket. Fast det är klart att det mesta går ju att frakta med t.ex. lastbil. Prata med t.ex Maptun. Dom vet säkert både vad du ev. behöver och transportmöjligheter. Dom är bra att ha att göra med.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 468
    Medlem#
    11937
    Ja, det känns ju som att steg 1A är att ringa någon av de etablerade saab-delsföretagen i Sverige och bara fråga vad det kostar inkl frakt. Maptun har ju i sin webshop möjligheten att välja vilket land som helst som mottagarland, jag tog godtyckligt avgassystem där och fick upp 68EUR i fraktkostnad till Spanien.

    16 timmar för att byta downpipe och lite kringkomponenter känns ju i överkant. Men visst, det beror ju lite på exakt vad som ska bytas och kommer det in ett ovanligt jobb kanske man som bilmeck lite marginal för att vara säker på att hinna. Jag skulle nog göra upp med dem om att sätta ett tak på 16 timmar (om det nu är det de vill), men att du får det billigare om det visar sig gå snabbare och att du då vill sitta i ett hörn på verkstaden med din dator och överse arbetet.

Liknande ämnen

  1. Passande avgassystem NG9-3 1,9TiD -07
    Av lunnelie i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2017-04-05, 07:48
  2. [LÖST] När byta kamrem på 9-5 1,9TiD
    Av rauno81 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-05-05, 22:58
  3. [LÖST] Byta generator NG9-3 1,9TiD
    Av Peppe90 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2011-12-02, 00:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •