Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 25 av 25

Ämne: Rostskydd lanolinolje OG9-5

  1. #21
    Grundladd bjolesters avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Trondheim, Norge
    Inlägg
    123
    Per L

    Jeg ser nå at du har delt en artikkel fra Göran Larssons nettsted. Jeg har prøvd å finne disse artiklene fra nettstedet hans, men det virker som det ikke er aktivt mer? Uansett, bra å ha en kopi av Göran Larssons artikkel om vevhusventilation. Takk!
    2023 Jaguar I-Pace
    2002 SAAB 9-5 Aero SportCombi (solgt)
    2003 SAAB 9-5 Vector 2.0t (solgt)
    2001 SAAB 9-3 2.0t (solgt)

  2. #22
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 349
    Här har vi en kille som har kört med detta i 3år, efterbehandling varje år och han bor i Ohio som har liknande klimat som vi har här.
    https://www.youtube.com/channel/UCj5...brzKYzTAHbkCnQ

  3. #23
    Grundladd bjolesters avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Trondheim, Norge
    Inlägg
    123
    Citat Ursprungligen postat av gbg Visa inlägg
    Här har vi en kille som har kört med detta i 3år, efterbehandling varje år och han bor i Ohio som har liknande klimat som vi har här.
    https://www.youtube.com/channel/UCj5...brzKYzTAHbkCnQ
    Dette var en svært interessant video! Jeg tror faktisk jeg må sjekke ut også de andre videoene om rostskydd til "Repair Geek", han virker både grundig og svært kunnskapsrik.

  4. #24
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Jag håller mig till de produkter som Saab själva rekommenderade, samt vissa Biltema "kopior" på dessa:

    Underredsskydd: Terotex 2000 T 122 (svart), T 123 (ljus)
    Sprutbar fogtätning/underredsskydd: Terostat 9320 T 293
    Hålrumsförsegling: Terotex HV 400 T 129

    Att lägga på rostskydd är inte särskilt svårt, det svåra är att få det rent först.

    Min erfarenhet är dessutom att 9-5 tenderar att börja rosta där diverse plastkåpor gnuggas mot karossen vilket skadar lack/rostskydd. Så det första man bör göra är att demontera alla plastskydd, dvs innerskärmar, sidokjolar, lister på underkant av dörrarna och kåpor på bakluckan. Här skulle jag nog garanterat säga att man kommer att hitta någon form av rost. Därtill så behöver man inspektera alla falsfogar, med tiden så brukar det bli problem med att dessa läcker in vatten och sedan blir det rost i falsen som kan vara riktigt svårt att bli av med. Kolla även hur det ser ut inne i bakluckan, dvs demontera klädseln på luckan.

    Allting som är ED-lackat under bilen (subframe, bärarmar mm, bärarmarna fram är ökända för rost) tenderar också att rosta. Kan bättringsmålas med epoxy men får man inte bort rosten först så ger det mest tillfällig respit. Det är synd att detta inte varmgalvades som på 9000.
    Senast redigerat av SaabJohan den 2020-11-11 klockan 00:44.

  5. #25
    Grundladd bjolesters avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Trondheim, Norge
    Inlägg
    123
    Jeg fikk gjort FluidFilm anti-rust behandling på min 9-5 Aero i midten av desember. Verkstedet brukte to døgn på jobben, rengjøring, tørking og påføring av FluidFilm. Ettersom FluidFilm er ganske tyntflytende, må jeg tilbake om 2 år for en etterbehandling under bilen der FluidFilm blir eksponert for vann og slitasje.

    Det føles godt å ha gjort en anti-rust behandling på min 19 år gamle SAAB.

    Verkstedet avdekket også rust på innerskjermene bak, heldigvis ingen katastrofe men skal få sandblåst og behandlet innerskjermene i sommer. Bortsett fra innerskjermene var det lite rust på bilen min.

    Jeg kommer tilbake om 10 år med en oppdatering om FluidFilm er bra greier

    1 användare gillar detta inlägg


    2023 Jaguar I-Pace
    2002 SAAB 9-5 Aero SportCombi (solgt)
    2003 SAAB 9-5 Vector 2.0t (solgt)
    2001 SAAB 9-3 2.0t (solgt)

Liknande ämnen

  1. Typ av rostskydd ng9-3?
    Av masthugg i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2017-05-03, 20:33
  2. rostskydd og9-3
    Av NP i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-04-11, 23:45
  3. Rostskydd på 9-3 og?
    Av granberg85 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-10-14, 22:57
  4. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-11-25, 21:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •