Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Lågmilad 900 Turbo TB0321. Oljeförbrukning.

  1. #1
    Helt original TurboAndes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    676

    Lågmilad 900 Turbo TB0321. Oljeförbrukning.

    Hej,

    Dags att ta tag i felet med oljeförbrukningen.
    900 turbo -83 som gått 8500 mil.

    Precis plockat bort insugsrör och denna mängd olja fanns.

    http://www.bilddump.se/bilder/202010...6.221.228.jpeg

    http://www.bilddump.se/bilder/202010...6.221.228.jpeg

    Kände dock inget glapp, men av bilderna att döma så finns väl lite väl mycket olja?

    Inget stift är mer missfärgat än de andra, ifall det skulle vara kolvring eller ventiltätning...

    Kan det ändå vara turbon? Trots att jag inte tycker mig känna onormalt glapp?

    GIK har renoverad för 7900 kr så lite onödigt att chansa känner jag.
    SAAB 900 Turbo Lyx -83, SAAB 9000 Aero -93
    SAAB 9-5 ARC -05, SAAB 9-5 Vector -08

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Hur mycket olja tar den ?

    Har du kollat backventilen till vevhusventilationen ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  3. #3
    Helt original TurboAndes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    676
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Hur mycket olja tar den ?

    Har du kollat backventilen till vevhusventilationen ?
    Kör inte mycket med den, blev väl 60 mil förra sommaren, minns inte och svårt att uppskatta, men definitivt mer än normalt. Men man reagerar ju inte på det pga av så lite körning. Men minst 2 dl kan jag nog gissa.
    Luktar illa om man kör bakom den och blir lite rök vid vissa belastningar.

    Nej, inte kollat backventil, det får jag undersöka.

    Läste något att tärningar kan gå i turbon utan att den känns glapp. Kan det vara en orsak ev.?

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Det vanliga är att lagren går först och tar med sig tätningarna men självklart kan tätningarna gå först.

    Har du kollat kompression ?
    Tänker att det även kan vara fastkoksade kolvringar

    Tycker inte oljemängden i tryckrören är på något vis alarmerande.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  5. #5
    Helt original TurboAndes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    676
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Det vanliga är att lagren går först och tar med sig tätningarna men självklart kan tätningarna gå först.

    Har du kollat kompression ?
    Tänker att det även kan vara fastkoksade kolvringar

    Tycker inte oljemängden i tryckrören är på något vis alarmerande.
    Kompressionen inte kollat än. Borde nog göras.

    Jag gjorde ett byte av topplockspackningen för några år sedan. Slipade in ventilerna med indianpinne i samband med det, en fundering är om slipmedel skulle blivit kvar och gjort ventiltätningarna dåliga. Kanske långsökt om ens möjligt?

  6. #6
    Helt original TurboAndes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    676
    Kollat lite mer på turbon och den verkar okej.

    Vevhusventilation.
    När jag läser i reparationshandboken så är det väl bara i princip en slang mellan ventilkåpan och luftburken. Vad ska kollas?

  7. #7
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Osäker på om det skiljer något mellan årsmodellerna, men;
    En tunnare 4-6mm med backventilen från ventilkåpan till insugsgrenröret samt en grövre som dessutom är uppvärmd som går till turbons inloppsrör från samma nippel på ventilkåpan.

    Oavsett vilket utförande så är det du skall kolla helt enkelt att backventilen är hel, fungerar samt sitter åt rätt håll och att ingen slang är trasig eller tät...

    Mvh
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  8. #8
    Helt original TurboAndes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    676
    Då är kompressionsmätare inköpt.

    Varmkörde motorn, lät den svalna i garaget i 1,5 timme. Därefter plockades stiften ut och kompression mättes.

    Cylinder:
    1, 12.0
    2, 12.2
    3, 12.0
    4, 12.0

    Förvånad att de låg så högt, bör inte turbon ha runt 8,5?
    Men jag antar att jag bör vara glad?

    Inlämnad för mycket försiktig planing i min ägo vid byte av topplockspackning för några år sedan.
    Innan dess kan jag inte svara på vad som ev. har skett.

    Stiften ser vad jag kan se fina ut efter varmkörning. Lite smärre mer oljiga när jag kollade dem innan varmkörning.
    http://www.bilddump.se/bilder/202011...16.221.228.JPG


    Kan inte spontant hitta någon backventil till vevhusventilation. Ventilkåpan har bara en grov ner till luftburken, och verkar vara original enligt verkstadshandbok.
    Vart kan jag fortsätta leta. Motorblock?

    Andra orsaker enligt SAAB verkstadshandbok för turbo som förbrukar olja och som inte är glapp är:
    -Igensatt luftfilter
    -Igensatt returoljeledning från turbon.
    -(och enligt ovan vevhusventilation).
    SAAB 900 Turbo Lyx -83, SAAB 9000 Aero -93
    SAAB 9-5 ARC -05, SAAB 9-5 Vector -08

  9. #9
    Helt original TurboAndes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    676
    Nu har jag läst på lite mer, och måste erkänna att man lär sig något fortfarande varje dag Skillnad på tryck och förhållande...

    -Ventiler borde jag direkt kunna utesluta med tanke på de jämna värdena.

    -Vad gäller kolvringar även det kunna uteslutas med tanke på att i så fall borde alla cylindrar ha ”skadade” ringar samt inläckande olja (som höjer trycket) i alla vilket inte verkar sannolikt...?

    Kan jag lämna alla tankar om kolvringar och ventiler?

  10. #10
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Stiften ser ju inte så trevliga ut, har du koll på vilket stift som suttit på vilken cylinder på bilden?
    Att cylinder 3&4 skulle få i sig mer olja än 1&2 är ju rimligt, två ser ju lite mörkare ut...

    Att den mängden olja som ligger i turbons utlopp och i spjällhuset(?) skulle komma hela vägen från vevhusventilationen ser jag inte som rimligt, kan det vara något annat än turbon..?

    Om vi snackar ventiltätningar brukar väl detta oftast visa sig genom en rejäl rökpuff precis efter start när motorn stått still en tid.
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  11. #11
    Helt original TurboAndes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    676
    Citat Ursprungligen postat av flaset Visa inlägg
    Stiften ser ju inte så trevliga ut, har du koll på vilket stift som suttit på vilken cylinder på bilden?
    Att cylinder 3&4 skulle få i sig mer olja än 1&2 är ju rimligt, två ser ju lite mörkare ut...

    Att den mängden olja som ligger i turbons utlopp och i spjällhuset(?) skulle komma hela vägen från vevhusventilationen ser jag inte som rimligt, kan det vara något annat än turbon..?

    Om vi snackar ventiltätningar brukar väl detta oftast visa sig genom en rejäl rökpuff precis efter start när motorn stått still en tid.
    Tack för dina svar!

    Ja från vänster till höger; 4 3 2 1.
    Kanske lite mörkare än verkligheten, men visst lite svarta är de.


    Gör jag rätt antagande att det INTE bör vara kolv, cylinder, ventiltätning, topplock?

    Turbon fortsatt misstänkt?
    SAAB 900 Turbo Lyx -83, SAAB 9000 Aero -93
    SAAB 9-5 ARC -05, SAAB 9-5 Vector -08

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Vet du säkert att den verkligen förbrukar oljan ?
    En gammal H-motor är ju inte känd för att vara läckagefri.. Läckage på 2dl under 60mil är också rejält mycket då det oftast bara sölar när motorn är igång.

    Oljemängden i insuget tycker jag är normal och du har fina kompvärden.
    Ventiltätning ? Sitter väl inga sånna på B201
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  13. #13
    Helt original TurboAndes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    676
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Vet du säkert att den verkligen förbrukar oljan ?
    En gammal H-motor är ju inte känd för att vara läckagefri.. Läckage på 2dl under 60mil är också rejält mycket då det oftast bara sölar när motorn är igång.

    Oljemängden i insuget tycker jag är normal och du har fina kompvärden.
    Ventiltätning ? Sitter väl inga sånna på B201
    Inget läckage på garagegolvet. Sen är det svårt att komma ihåg hur mycket det är påfyllt med så få mil och åren tickar på.

    Var på träff 2019 med östgöta saabklubb som det påpekades rök ibland ur avgassystemet vid körning bakom mig. Visste innan att den luktade lite illa från avgaserna men trodde då att det var bränsleblandningen som spökade.

  14. #14
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av TurboAnde Visa inlägg
    ... svårt att komma ihåg hur mycket det är påfyllt med så få mil och åren tickar på.
    För att få in lite OT även i denna tråd, du borde nog överväga att "säsongsbyta" oljan istället för mil, såå jobbigt är det inte att byta olja.
    Då kommer du dessutom få bättre koll på hur mycket olja du har hällt i och hur mycket som ev. försvinner.

    Märker du inte av något förrutom att någon sagt att det "luktar bakom dig" så, finns något problem?
    Kan ha varit gammal bensin i tanken bara, om bilen står mer än den rullar, det har ju en tendens att lukta illa..

    "If it's not broken don't fix it"
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  15. #15
    Helt original TurboAndes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    676
    Citat Ursprungligen postat av flaset Visa inlägg
    För att få in lite OT även i denna tråd, du borde nog överväga att "säsongsbyta" oljan istället för mil, såå jobbigt är det inte att byta olja.
    Då kommer du dessutom få bättre koll på hur mycket olja du har hällt i och hur mycket som ev. försvinner.

    Märker du inte av något förrutom att någon sagt att det "luktar bakom dig" så, finns något problem?
    Kan ha varit gammal bensin i tanken bara, om bilen står mer än den rullar, det har ju en tendens att lukta illa..

    "If it's not broken don't fix it"
    Ja det ligger något i det du säger. Jag har inte säsongsbytt av diverse anledningar som gjort att jag inte haft möjlighet och tid att köra den.
    Nu får den stå till sommaren 2022 då aeron får rulla 2021
    Nu när jag vet att motorn bör vara i gott skick så kan man ju ta det lite mer avslappnat och som du säger hålla lite koll på oljemängd etc.
    SAAB 900 Turbo Lyx -83, SAAB 9000 Aero -93
    SAAB 9-5 ARC -05, SAAB 9-5 Vector -08

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 285
    De gamla icke vattenkylda turboaggregaten koksade och avhärdade väl tätningarna på turbinsidan betydligt lättare än senare.
    Inte omöjligt att det nu läcker massa olja den vägen.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  17. #17
    Helt original TurboAndes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    676
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars Visa inlägg
    De gamla icke vattenkylda turboaggregaten koksade och avhärdade väl tätningarna på turbinsidan betydligt lättare än senare.
    Inte omöjligt att det nu läcker massa olja den vägen.
    Går detta att kolla smidigt om man skruvar bort turbon från bilen? Ev. byta tätningar själv, och utan att riskera obalans då?

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 285
    Jo, vad jag vet är turbin och kompressor balanserade var för sig, och sen sambalanserade i rotorenheten för att få de allra sista, möjligtvis för ljud...
    Men de brukar gå att märka upp hur allt satt och montera ihop på samma position.

    Jag hade köpt ett rep-kit och bytt alla slitdelar.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Du kan möjligen se ett ev läckage i turbinen om du lossar batteriböjen och tittar in
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

Liknande ämnen

  1. Byta från lågmilad og9-3 mot ng9-3? 10 år nyare men gått det dubbla
    Av cwesping i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2019-04-24, 23:28
  2. Fyndet: lågmilad pendlarbil
    Av bollman i forum Projekt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2014-07-10, 00:51
  3. Garret airresearch TB0321
    Av brink i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-07-10, 10:48
  4. Lågmilad 9000 Turbo....
    Av TurboCab i forum Allmänt
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2006-12-31, 14:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •