Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Har någon testat svarta Powerflex-bussningar?

  1. #1
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Har någon testat svarta Powerflex-bussningar?

    Hej!
    Undrar om någon har testat, och därmed kan kommentera Powerflex svarta bussningar? Jag är främst intresserad av vilken nytta och skada det skulle kunna göra på en og9-3 men även ni med andra bilar får gärna kommentera.

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 165
    Medlem#
    7182

    Re: Har någon testat svarta Powerflex-bussningar?

    Är det inte bara färgen som skiljer mot de lila/gula/blå?

  3. #3
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Har någon testat svarta Powerflex-bussningar?

    Nej. Färgerna anger hårdheten på bussningarna. Lila är näst hårdast. Svart är hårdast. Enligt Powerflex så är svarta 25% hårdare än lila.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    252

    Sv: Har någon testat svarta Powerflex-bussningar?

    Svarta kan jag inte uttala mig om men lila haft jag kört problemfritt i 5-6år på min, bilen blir bättre när den provoceras, dock mindre förlåtande på motorvägen, man får passa bilen lite mer. I det stora hela är jag jättenöjd.

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
    | Kör: SAAB 9-3 Aero '01 | Åker: Volvo 965 '95

  5. #5
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Har någon testat svarta Powerflex-bussningar?

    dock mindre förlåtande på motorvägen, man får passa bilen lite mer
    Kan du utveckla lite?
    Borde väl vara tvärtom?

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    252

    Sv: Har någon testat svarta Powerflex-bussningar?

    Bilen blir lite mer direkt, stabilare vid hård inbroms och full platta, detta medför dock att bilen även överför mer till ratten, jag gillar bilar med mycket vägkänla och kontakt. Vill du åka bil rakt fram i 130 ska du inte uppgradera till powerflex, tillverkarna sätter dit gummibussningar just för att plocka bort vibrationer och att bilen ska upplevas lugnare, mer laidback! Men vill du gasa och svänga tycker jag det är bra med powerflex.

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
    | Kör: SAAB 9-3 Aero '01 | Åker: Volvo 965 '95

  7. #7
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 402
    Medlem#
    6935

    Re: Sv: Har någon testat svarta Powerflex-bussningar?



    En bil med powerflex upplevs ofta lite "nervösare" än original då den reagerar snabbare/mer på minsta lilla förändring.
    En lätt vickning på ratten ändrar direkt färdriktning, små hål och gupp "smäller" hårdare i bilen osv.
    Fördelen är att du får mycket mer feedback och bilen blir "exaktare", allt känns hårdare ihopskruvat.

    Gillar man jänkestuket där man kan vrida ratten ett halvt varv utan att det händer något med hjulen eller åka över en järnvägsövergång och sedan gunga i en kilometer så gillar man inte powerflex, men för dom som gillar att köra bil och inte bara åka med så funkar det.
    Senast redigerat av Moderator den 2020-10-26 klockan 10:09. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  8. #8
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Har någon testat svarta Powerflex-bussningar?

    Låter helt underbart. Det är klart jag vill känna vägen. Inte sitter jag och sover när jag kör.

  9. #9
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Har någon testat svarta Powerflex-bussningar?

    Blev tvungen att beställa lite grejer så jag la till bakvagnsbussningar i beställningen. Är dessa jobbiga att byta? Måste bakvagnen tas ner från bilen? Powerflex Black Series blev det. Ska bli spännande att testa. Blir man nöjd kanske man byter samtliga bussningar. Tog bakvagnsbussningen för att min bil känns lite svajig bak så jag tror dom är dåliga. Fram har jag ganska fräscha originalbussningar.

  10. #10
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Har någon testat svarta Powerflex-bussningar?

    Bakvagnsbussningar byttes idag. Lite småbökigt jobb och jag var lite under press eftersom jag var tvungen att ha bilen ikväll. Mekade utomhus i minus 4 grader och en lättare snöstorm. Det slutade dock bra.

    Nu har jag bara bytt bak än så länge men jag kan nog tänka mig att Powerflex Black fungerar bra på en vardagsbil om man är beredd på att kompromissa lite på komforten i utbyte mot vägegenskaper. På min bil kommer det bli HD-bussningar i framvagnen då jag fick en bra deal på sådana bussningar.

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 554
    Medlem#
    9308

    Re: Har någon testat svarta Powerflex-bussningar?

    Jag är imponerad att du bytte bussningar i skitväder + minusgrader. Jag blev vansinnig igår när jag hade problem med accelerationssensorn i bakvagnen när det var 15 minus och jag låg under en ohissad bil. :P

    Ett tips om HD-bussningarna:
    Det är väl inte speedparts hd-bussningar? Var någon här på forumet som fått problem med dessa efter bara 1 år (tror det var 1 år iaf) så de verkar inte hålla någon vidare kvalité.
    Senast redigerat av Moderator den 2020-10-26 klockan 10:10. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-5 2003 2,3T

  12. #12
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Har någon testat svarta Powerflex-bussningar?

    Citat Ursprungligen postat av daekol
    Ett tips om HD-bussningarna:
    Det är väl inte speedparts hd-bussningar? Var någon här på forumet som fått problem med dessa efter bara 1 år (tror det var 1 år iaf) så de verkar inte hålla någon vidare kvalité.
    Jag köpte dom som andra hand men enligt uppgift så är dom från EXD. Har inte en aning om det är samma fabrikat som Speedparts. Går det sönder så är det väl inte värre än att man åker på att byta. Något år kan man väl köra iallafall

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 554
    Medlem#
    9308

    Re: Har någon testat svarta Powerflex-bussningar?

    Jo alltså prisskillnaden är ju enorm så det är ju inga jättestora pengar man förlorar på HD-bussningarna egentligen så det är ju klart överkomligt.
    Senast redigerat av Moderator den 2020-10-26 klockan 10:10. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-5 2003 2,3T

  14. #14
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042

    Har någon testat svarta Powerflex-bussningar?

    Jag har HD bussningar på min gråa och powerflex på den röda.
    Den röda är märkbart hårdare i framvagnen och känns mer race!
    Den gråa med HD bussningar känns enormt mycket bättre än original men ändå inte fullt så hårt som powerflex.

    Powerflex lila glömde jag att säga.
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    83
    Medlem#
    8728

    Re: Har någon testat svarta Powerflex-bussningar?

    Jag hade bilen (9-5 Aero) inne på service idag och verkstaden upptäckte att en bussning (de skrev "uniballbussning vänster undre" i protokollet) var fastrostad och att i värsta fall kan det orsaka skador på länkarmen. Så det kan nog vara läge att byta. Som jag uppfattade det var det denna bussning: yttre bussning. Jag kan inte se att Speedparts har någon HD- eller Powerflex-bussning för denna, så jag antar att kör på standard då; kommentar?

    När jag ändå var inne på ämnet tittade jag lite på denna sida hos EXD. Håller ni med om att det är bussningarna 1, 2 & 5 på det schemat som ska bytas i första hand? Jag eftersträvar mer direkt styrning och mindre torque-steer vid acc. Hos Speedparts kan jag inte se att det finns några HD- eller Powerflex-bussningar för 5:an, så jag antar att jag får kontakta EXD i så fall.

    För övrigt, 10-bussningarna på Speedparts Powerflex-schema (A-bussningarna?) är redan utbytta till Powerflex.

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    782
    Medlem#
    7119

    Re: Har någon testat svarta Powerflex-bussningar?

    Citat Ursprungligen postat av zerem
    Jag hade bilen (9-5 Aero) inne på service idag och verkstaden upptäckte att en bussning (de skrev "uniballbussning vänster undre" i protokollet) var fastrostad och att i värsta fall kan det orsaka skador på länkarmen. Så det kan nog vara läge att byta. Som jag uppfattade det var det denna bussning: yttre bussning. Jag kan inte se att Speedparts har någon HD- eller Powerflex-bussning för denna, så jag antar att kör på standard då; kommentar?
    Ja det stämmer att dom bara finns som standardbussningar. Byt dom och gör en hjulinställning sen.

    Citat Ursprungligen postat av zerem
    När jag ändå var inne på ämnet tittade jag lite på denna sida hos EXD. Håller ni med om att det är bussningarna 1, 2 & 5 på det schemat som ska bytas i första hand? Jag eftersträvar mer direkt styrning och mindre torque-steer vid acc. Hos Speedparts kan jag inte se att det finns några HD- eller Powerflex-bussningar för 5:an, så jag antar att jag får kontakta EXD i så fall.

    För övrigt, 10-bussningarna på Speedparts Powerflex-schema (A-bussningarna?) är redan utbytta till Powerflex.
    Utifrån den chassieguiden kan inte jag bedömma vad som menas med bussning nr5. Exd verkar ju inte sälja den längre iaf.
    Jag hade satsat på att byta främre och bakre bärarmsbussningarna i framvagnen.

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    83
    Medlem#
    8728

    Re: Har någon testat svarta Powerflex-bussningar?

    Citat Ursprungligen postat av Blommas
    Utifrån den chassieguiden kan inte jag bedömma vad som menas med bussning nr5. Exd verkar ju inte sälja den längre iaf.
    Jag hade satsat på att byta främre och bakre bärarmsbussningarna i framvagnen.
    Jag uppfattar det som att de som EXD kallar 5:an är de som kallas 1 & 2 på denna bild hos Speedparts:



    Är det någon som har erfarenhet av EXDs bärarmsbussningar för framvagnen? De kostar ju avsevärt mindre än motsvarande Powerflex.

  18. #18
    Grundladd Apexs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Stockholm/Tullinge & Nyköping
    Inlägg
    403
    Medlem#
    7309

    Erfarenheter svarta powerflex OG 9-5

    Vilka erfarenheter har ni av de svarta bakre bärarmsbussningarna i framvagnen på era 9-5or ? själv så har jag kört länge med de lila men ena sidan är slut nu så jag funderar att gå över till de svarta men jag vill inte ha en massa vibrationer och så
    Apex- saab & wankelskruvare
    Saab 9000 CD busbil / 95 Aero+E85 bruksbil / Mazda RX-7 sportbil

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    409
    Medlem#
    -
    En bekant till mig hade dom svarta på 9-5 Aero. Han tyckte dom var för hårda så han bytte till dom lila..

  20. #20
    Grundladd Apexs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Stockholm/Tullinge & Nyköping
    Inlägg
    403
    Medlem#
    7309
    För hårda pågrund av oljud/ vibrationer eller komfort ❓

Liknande ämnen

  1. Ni med powerflex/EXD bussningar på 9-5 se hit!
    Av Kelso i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2010-08-25, 18:17
  2. Powerflex bussningar
    Av imported_Masen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-18, 11:12
  3. Powerflex Bussningar!!
    Av Danne*Saab i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-11-06, 00:17
  4. Powerflex bussningar og 900
    Av 900 Micke i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2004-12-06, 02:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •