Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 60

Ämne: Frågor om Tech2

  1. #21
    Grundladd roffe84s avatar
    Reg.datum
    mar 2020
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    320
    Medlem#
    13945
    https://tech2wiki.com/ rekommenderas starkt.

    Du kan även programera flashkort med cardwriter + usb-rs232 och bara tech2an men det är långsamt så in i h*t ( tog ca 1½ timme att skriva v44.000 som är en 10mb flash, står 15 min på wikin men det stämmer helt enkelt inte )
    DevOps specialist, Tech2, CombiAdapter, BDM, T5/T7/T8/ME9.6 handskar, livemap kablar NG900/OG9-3, HeRmAN kabel
    Brukisen Doris NG900 SE -97 2.0t, eget steg 2 ~240hk/380nm. Scarab Green
    Projektet Bosse OG9-5 -04 2.3T Kombi, Maptun Steg 4(EU0D) 315hk/450nm. Graphite Green Pearl

  2. #22
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 161
    Medlem#
    12120
    Har man flera kort så spelar det iofs inte så stor roll att det tar tid, men har man ett kort man byter mjukvara på varje gång man växlar fattar jag att det är tröttsamt.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #23
    Grundladd roffe84s avatar
    Reg.datum
    mar 2020
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    320
    Medlem#
    13945
    Ja precis, jag köpte ett från kina med senaste versionen och skrev sen över det med den gamla v44'an då jag redan har kort med v148 så det är typ once in a lifetime.
    Men jag trodde flera gånger nått gått galet pga tiden det tog innan tech2an glatt spotta ur sig att download va färdig
    DevOps specialist, Tech2, CombiAdapter, BDM, T5/T7/T8/ME9.6 handskar, livemap kablar NG900/OG9-3, HeRmAN kabel
    Brukisen Doris NG900 SE -97 2.0t, eget steg 2 ~240hk/380nm. Scarab Green
    Projektet Bosse OG9-5 -04 2.3T Kombi, Maptun Steg 4(EU0D) 315hk/450nm. Graphite Green Pearl

  4. #24
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 340
    Medlem#
    2555
    Har varit tvungen att skriva om svenska 148.000 en gång, gick och hämtade ett annat kort och det fungerade då direkt.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #25
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    610
    Medlem#
    11022
    Har även haft kort som krånglar men det har löst sig med att jag startar tech2 på ett fungerande kort ( har flera )
    så att jag fått fram startmenyn. Sedan byt kort till det icke fungerande och då har det fungerat att lägga på ny programvara.
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  6. #26
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    707
    Priserna på Kina tech2 har tydligen gått upp en del. För några år sedan kunde man få dem för halva priset. Jag har problem med min som startar om sig vid jämna mellanrum. Displayen är kass också så ja måste fjärrstyra den. Kan någon rekommendera en bra kines som säljer bra grejer? Ali har ju börjat med momshantering så det är smidigt att handla från Kina igen.
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  7. #27
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 161
    Medlem#
    12120
    Vad kostar dom nu ?

    Jag vill minnas att jag gav 3000 för min, och en femhundring i avgifter.

    Finns folk som lyckats få dom för 1500-2000 men jag höll ögonen öppna efter bra pris länge utan att hitta nåt billigare än ca 3000.

    Oavsett var det en bra investering, har använt den väldigt mycket och löst många problem med den, dessutom har jag hjälpt andra
    och fått betalt för det, så jag tror jag dragit in 2400:- (om jag räknat rätt) på det under åren så det var ett bra köp oavsett.

    günter: Finns ju kineser som säljer reservdelar till dom med, och lösa enheter utan alla tillbehör.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  8. #28
    Grundladd Borealiss avatar
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    Norrut
    Inlägg
    113
    Medlem#
    13223
    Citat Ursprungligen postat av Günter Visa inlägg
    Jag har problem med min som startar om sig vid jämna mellanrum.
    Om omstarterna sammanfaller med att du startar motorn är det vanligtvis spänningsregulatorn i Kina-Tech2 som behöver bytas. Den klarar inte spänningsfallet som uppstår när startmotorn går. Vi är några som bytt regulatorn med gott resultat: http://forum.saabturboclub.com/showt...ech-2/page3#47

    Om dina omstarter uppträder slumpvis kan det förstås vara något annat problem än detta.
    9-5 2.0t 2001 Sedan (Maptun steg 1)
    9-5 Aero 2009 Kombi
    Tidigare: 900GLi 1984, 900i 1987

  9. #29
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    707
    Citat Ursprungligen postat av Borealis Visa inlägg
    Om omstarterna sammanfaller med att du startar motorn är det vanligtvis spänningsregulatorn i Kina-Tech2 som behöver bytas. Den klarar inte spänningsfallet som uppstår när startmotorn går. Vi är några som bytt regulatorn med gott resultat: http://forum.saabturboclub.com/showt...ech-2/page3#47

    Om dina omstarter uppträder slumpvis kan det förstås vara något annat problem än detta.
    Ja det är slumpvisa omstarter tyvärr. Jag har bytt en massa prylar inkl bättre spänningsreg men det har inte hjälpt. Dessutom är displaydrivern kass så jag orkar inte hålla på med denna längre. Får bli en ny som förhoppningsvis funkar ett par år.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Vad kostar dom nu ?

    Jag vill minnas att jag gav 3000 för min, och en femhundring i avgifter.

    Finns folk som lyckats få dom för 1500-2000 men jag höll ögonen öppna efter bra pris länge utan att hitta nåt billigare än ca 3000.

    Oavsett var det en bra investering, har använt den väldigt mycket och löst många problem med den, dessutom har jag hjälpt andra
    och fått betalt för det, så jag tror jag dragit in 2400:- (om jag räknat rätt) på det under åren så det var ett bra köp oavsett.

    günter: Finns ju kineser som säljer reservdelar till dom med, och lösa enheter utan alla tillbehör.
    Jag gav 1500 men den har ju inte varit speciellt bra. Har panikångest varje gång jag måste programmera nycklar.
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  10. #30
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    114
    Gjorde ett köp nyss av en Tech 2, kopia tyvärr (finns det ens riktiga att få tag i? kopiorna svämmar över sökresultaten när man söker.)

    Hur som, ni som har kloner av Tech 2 kan ni byta språk på era? det enda jag kan skifta är mellan Metrisk och motsatsen vad det nu hette.

  11. #31
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 340
    Medlem#
    2555
    Byta kort för att få ett annat språk.

    Du har väl engelska nu.

    1 användare gillar detta inlägg


    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  12. #32
    Grundladd Rayseds avatar
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    213
    Medlem#
    13810

    Frågor om Tech2

    Går inte att byta språk i tech2 utan att flasha eller byta till ett annat kort. Finns ett program till det där som jag glömt namnet på, sedan behöver du en flashfil på svenska. Plugga in din tech2 i datorn, flasha kortet och vips har du svenska utan att behöva köpa nya kort. Finns flera trådar om det
    SAAB 95 2.0 VECTOR 02 - Rostar mot slutet
    SAAB 95 Aero AUT 04 - Bilen som har allt inklusive rost
    SAAB 96 Sedan - Drömbilen är hemma
    Tech II Ägare

  13. #33
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    114
    Ok, du råkar inte veta var man kan läsa mer om det?
    Är så ofantligt dålig på att hitta något när jag söker på detta forum.

    Jag har ju numera rubb och stubb med dator och globaltis m.m så det borde ju gå att lösa.

    Jag får söka runt lite mer helt enkelt.

    - - - Uppdaterad - - -

    Hittade nu faktiskt den tråden, verkar nog lite för svårt för egen del då man behövde extern programvara m.m till kortet och så haj på datorer är jag tyvärr inte att jag vågar ge mig på det.

  14. #34
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    114
    Nyfiken fråga, är det fortfarande bara Tech2 som gäller till SAAB eller har det kommit nya/andra märken som klarar det som Tech2 klarar?

    Det finns ju en uppsjö av handdatorer nu som är s.k bidirectional, dvs att man både kan läsa felkoder men även skicka data till bilen och aktivera diverse givare m.m.

    Köpte en Tech2 själv i somras men är som sagt nyfiken hur det ligger till nuförtiden.

  15. #35
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7 697
    Medlem#
    8758
    Tech2 är ju designad för att bl.a. kunna emulera gamla ISAT för og900 och 9000, och det är osannolikt att någon skulle skriva om den koden. Det som har pratats om är att göra emulator som man kör den existerande Tech2-koden i (och sedan behöver man underhålla koden), men med tanke på att en Tech2-klon är ganska billig så är nog incitamentet lågt.

    För og9-5 och 9-3 (både og och ng) så finns det en del billigare verktyg som klarar en del, men vill man göra alld de faller på att de inte klarar alla saker. Så det slutar typiskt med Tech2 oavsett.

    (ng9-5 använder inte Tech2.)
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #36
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    114
    En till fråga, finns det någon manual eller guide man kan läsa om vad man kan göra och hur man gör?

    Låt säga t.ex att man vill stänga av bälteslarmet (tänker inte göra det och vet inte ens om det går, men tar det som ett exempel)

    Det är ju egentligen bara att sätta sig och klicka runt, men då riskerar man ju att missa något kul om man inte vet vad man letar efter.

    Är ju såklart främst intresserad av 9-3 2011.

  17. #37
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 161
    Medlem#
    12120
    Nej, jag har också letat efter en sån guide, har inte hittat nån.

    Har funderat på att skriva en själv, fast då för OG9-5 eftersom jag dels har tre sådana och dels har mest erfarenhet av den
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  18. #38
    Grundladd Rayseds avatar
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    213
    Medlem#
    13810
    Tror att det bara är nyttigt att leta runt i menyerna, gör ofta det själv och man hinner nåt nytt varje gång
    SAAB 95 2.0 VECTOR 02 - Rostar mot slutet
    SAAB 95 Aero AUT 04 - Bilen som har allt inklusive rost
    SAAB 96 Sedan - Drömbilen är hemma
    Tech II Ägare

  19. #39
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    114
    Absolut, det ska jag göra men man tycker ju att det någonstans måste finnas nerskrivet vad man kan göra och hur man gör det tycker man.
    Tänker inte minst på verkstäder (åtminstone när instrumentet kom), jag tror knappast dom ”letade runt”.

    Men som sagt, man får leka runt och kika lite.
    Senast redigerat av Vfr den 2021-11-05 klockan 22:24. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  20. #40
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 161
    Medlem#
    12120
    Jag tror mekarna på auktoriserade saabverkstäder gick en speciell tech2-kurs, och sen en frö varje bil typ där även det ingick.

    Men, sånt kommer man ju inte ihåg så det borde finnas nån snabbmanual..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. Tech2 tips vid aerokonvertering 9-5 och open sid mha tech2?
    Av Perho i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-08-12, 12:21
  2. [LÖST] Montera handsfree i OG9-5 -04 med AS2
    Av Gothmog II i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-12-16, 22:21
  3. APC boxar lite frågor och frågor om LMM
    Av bixprotman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-01, 11:38

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •