Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Anliggande bromsar NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2017
    Inlägg
    42
    Medlem#
    -

    Anliggande bromsar NG9-3

    Tjenare,

    Jag har ett jäkla udda fel på min ng9-3 1.9 TiD 2006, säg att bilen stått still i några timmar, inga problem bilen rullar kanon, efter några inbromsningar så ligger VF samt HB an tillräckligt för att det skall märkas samt göra att fälgarna blir varma efter 4mils körning, det noteras även när man rullar till stop så stannar den relativt abrupt. Jag har motionerat VF ok inga problem känns inte som det sitter fast, bytt HB ok/slang/glidbultar/osv... bytt till en begagnad ABS-enhet, men fortfarande så ligger båda bromsarna ann efter några inbromsningar.

    Panikbromsar man så ABS slår till så känns det som att det släpper, men är osäker på om det är placebo eller ej (därav att jag bytte till en annan ABS-enhet)

    Är de nått vanligt fel eller vad har jag missat??

    Tack på förhand!

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Är aggregatet bytt så kan man misstänka huvudcylindern eftersom bägge de oken du nämner delar krets.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    981
    Jag har haft samma problem på min ng9-3. Det släppte med några panikbromsningar men kärvade fast igen. Jag bytte hela oket och det har funkat bra sen dess. Som jag förstår det är det en gummidel som sväller, så att rengöra och motionera kan funka tillfälligt men byte eller totalrenovering av oket blir tillslut nödvändigt.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2017
    Inlägg
    42
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Är aggregatet bytt så kan man misstänka huvudcylindern eftersom bägge de oken du nämner delar krets.
    Det är bytt till ett beggat så risken finns ju att det är samma fel på detta aggregatet. Men borde inte alla bromsar strula om huvudcylindern är kaiko?

    Citat Ursprungligen postat av AX3L Visa inlägg
    Jag har haft samma problem på min ng9-3. Det släppte med några panikbromsningar men kärvade fast igen. Jag bytte hela oket och det har funkat bra sen dess. Som jag förstår det är det en gummidel som sväller, så att rengöra och motionera kan funka tillfälligt men byte eller totalrenovering av oket blir tillslut nödvändigt.
    Hade du även även så att både fram samt bak kärvade i detta? Eller va det bara fram? Kanske skall testa att byta oket även fram, kanske det som knölar och håller kvar trycket i kretsen?

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    981
    Citat Ursprungligen postat av linkus Visa inlägg
    Hade du även även så att både fram samt bak kärvade i detta? Eller va det bara fram? Kanske skall testa att byta oket även fram, kanske det som knölar och håller kvar trycket i kretsen?
    Nej det var bara bak-oket. Först ena sidan, sedan andra ungefär ett halvår senare. Ligger fortfarande höger bakok på efter byte alltså? Det missade jag, i så fall låter det osannolikt att det är oken. Men ett dåligt ok kanske ställer till det för fler precis som du är inne på.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Surte
    Inlägg
    220
    För några år sedan gjorde jag misstaget att köpa belägg och skivor på Biltema till vinterbilen. Titt som tätt ville inte bromsarna släppa efter en inbromsning. Jag plockade isär och smorde som en galning. Till sist gav jag upp, slängde Biltemaskiten till återvinningen och med nya skivor och belägg försvann problemet.
    Så fort någon icke SAABägare utbrister: "SAAB är så förbaskat svårskruvat!" så lägger jag på mig kännarminen, nickar instämmande och svarar lugnt:
    "Ja, SAAB är ingenting som en amatör ska ge sig på."

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2017
    Inlägg
    42
    Medlem#
    -
    Inga Biltema belägg eller liknande har varit på den, det har varit Maptunparts grejer samt bromsok from KL-racing. Ingen aning om det har haft någon inverkan på detta.
    Senast redigerat av Moderator den 2020-10-21 klockan 14:24. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2017
    Inlägg
    42
    Medlem#
    -
    Blir tokig på detta problemet, jag bytte nyss ok VF till ett helt nytt speedparts ok och ny bromsslang. Detta jäkla felet försvinner ju inte, jag får inte väck anliggningen, bilen är dessutom nyligen besiktigad men inget som dem anmärker på, men jag känner ju av anliggningen och jag märker att VF ok blir varmare än dem andra oken....

    Är det någon som har några fler tips och trix på va sjutton jag kan göra??

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    På en volvo jag krånglade med var det nå skit i ett bromsrör...ungefär samma grej och jag höll på men till slut lossade jag bak och fram och blåste med tryckluft bakifrån, då hördes det tydligt att nåt poffade lös. Var ensam så vad det var fick jag aldrig reda på men man vet ju aldrig.........

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2017
    Inlägg
    42
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    På en volvo....
    Kanske ska ta och testa göra detta på alla ok och se om det är något som hittar ut, tack för tipset

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Besiktningsföretag som inte upplyser om anliggande broms har jag aldrig råkat ut för. Byt företag nästa gång. Annars är det ju ett typfel på ng9-3 att oken fram kärvar p g a att kolven som är tillverkad av plast sväller. Låter inte som det nu men kan ju vara bra att känna till.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2017
    Inlägg
    42
    Medlem#
    -
    Jag återupptar detta igen, nu har jag ytterligare en gång bytt alla skivor belägg samt även bromsokshållare fram, men fortfarande denna jobbiga anliggning, något jag funderar på är kan det vara så att rattvinkelgivaren på något sätt spökar så att bilen tror att jag svänger hela tiden och försöker kompensera för detta genom att ligga och småbromsa? Snart åker bilen ned i närmaste sjö tror jag...

    Nej men jag är verkligen så förbryllad över detta fel... Nån som har några andra teorier om va sjutton det kan bero på? prova byta slang fram igen och blåsa ur bromsrören med tryckluft är nog nästa på min lista att testa.

    Det jag noterat är att om man trycker tillbaka kolven med typ polygrip så fjädrar den lixom tillbaka ytterst lite (alltså kolven åker ut) oket är som sagt nytt sedan ett år tillbaka från speedparts och det känns inte som att det kärvar, alla gludbultar samt gummin till glidbultarna är bytta för en månad sedan.

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Ta några bilder på hur allt ser ut i hopmonterat så kan gubbarna här(hen) avgöra så allt ser ok ut.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417
    Långskott: Går bromspedalen tillbaka ordentligt varje gång, så att kanalerna i huvucylindern öppnar?
    Prova med bilen upphissad och motor igång. Bromsa hårt så att bromsen trögar, öppna snabbt luftningsnippeln. Släpper det då så har du ringat in problemet till hydrauliken.
    Lycka till.
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  15. #15
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 162
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av linkus Visa inlägg
    Det jag noterat är att om man trycker tillbaka kolven med typ polygrip så fjädrar den lixom tillbaka ytterst lite (alltså kolven åker ut) oket är som sagt nytt sedan ett år tillbaka från speedparts och det känns inte som att det kärvar, alla gludbultar samt gummin till glidbultarna är bytta för en månad sedan.
    För mig låter det som att oket kärvar rejält.
    Ska ju gå att trycka in och där skall det stanna.

    Hade samma på en av våra förra året, det var tokslut.
    MapTun fick byta åt mig när bilen ändå skulle servas.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2017
    Inlägg
    42
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    För mig låter det som att oket kärvar rejält.
    Ska ju gå att trycka in och där skall det stanna.

    Hade samma på en av våra förra året, det var tokslut.
    MapTun fick byta åt mig när bilen ändå skulle servas.


    Kolven går att trycka in utan problem så den löper fritt och fint, så har väldigt svårt att tro att det kärvar, samt eftersom det är såpass nytt (ett år gammalt)

    - - - Uppdaterad - - -

    Såhär ser det ut

    https://www.youtube.com/watch?v=MBzMYey6PJY

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    90
    Medlem#
    9074
    Hej!

    Har aldrig mekat med bromsar på en 9-3 men tycker inte du får tryckt in kolven ordentligt

    På alla bromsar jag pillat med av olika bilmärken inklusive Saab 9-5 har jag kunnat trycka in kolven åtminstone jäms med gummitätningen (oftast, alltid? ännu längre in)
    SAAB 9-5 Vector-Griffin 09 sedan 2,0t BioPower, Polar White

  18. #18
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Jag tycker det låter som luft i systemet, och det grundar jag mest på "Det jag noterat är att om man trycker tillbaka kolven med typ polygrip så fjädrar den lixom tillbaka ytterst lite (alltså kolven åker ut)", det ska den INTE göra och gör den det så kommer du ju att få anliggning.

    Jag skulle testat ungefär det som AlexanderB är inne på, bromsa så det ligger på, släpp luftnippen och se om det släpper då.

    Det skulleockså kunna vara det nån skriver om bromsslangar, men nu avr den väl rätt nybytt ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  19. #19
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Att kolven fjädrar ut lite om man trycker tillbaks kolven blir ganska naturligt eftersom man belastar tätningen åt det hållet när man trycker in den. När vätskan sen trycker ut kolven kommer tätningen att återgå till tänkt position och istället dra in kolven en tiondel precis som tänkt är. Så den biten ser jag som helt okej.

Liknande ämnen

  1. Anliggande bromsar NG9-5
    Av j.ekelund i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2019-08-03, 18:27
  2. Förebygga anliggande bromsar bak ng9-3
    Av masthugg i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2018-12-13, 10:34
  3. [LÖST] Anliggande bromsar VF NG9-3 -09
    Av Glader9991 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2018-09-11, 16:46
  4. Anliggande bromsar og900 -92
    Av skaree i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-06-27, 00:29
  5. Anliggande bromsar vad göra ?
    Av SuperFaCeR i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-08-31, 12:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •