Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Högt däckslitage bak OG9-5

Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013

Högt däckslitage bak OG9-5

Min 9-5 Aero kombi (Dame Edna) drar backdäck, speciellt men inte bara på insidan, verkstan sa att bussningarna såg fina ut (har inte gått så många vintrar) så jag bytte bara fjädrar+dämpare (dessutom Nivomat) och gjorde 4-hjuls-inställning. Och på med nya däck (225/45/17), där bakdäcken nu är slut efter två somrar och kanske 3000 mil. Jag vet att det finns massor av trådar kring detta, men vad ska jag göra, byta bussningar? Vilka och vad kan jag räkna med att det kostar att lämna in? En annan verkstadskille jag pratade med sa att han bara sett detta på bredare däck, ska jag köpa smalare nästa gång? Trättsamt och väldigt dyrt med däck hur som helst...

Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Medlem#
    11937
    Är de snett slitna är något galet med bilen, antingen lufttryck, hjulvinklar eller bakvagnskomponenter (bussningar, fjädrar, dämpare). Men en verkstad ska ju kunna bedöma om bakvagnskomponenterna är så slitna att de behöver bytas, därefter ska 4-hjulsinställningen fixa resten.

Så när du säger att däcken är utslitna efter 3000 mil, menar du då snedslitna (hurpass snedslitna, d.v.s. vad är mönsterdjupet säg ca 2cm in från enda jämfört med andra sidan)? Eller bara uttjänta, i så fall hur mycket är mönsterdjupet när du anser dem uttjänta?

Och vad är det för däck? 3000 mil är inte osedvanligt dåligt (men inte jättebra heller) på en uppsättning däck i dimensionen 225/45/17. Jag lyckades få mina Michelin Primacy 3 (som är kända för sin långa livslängd) i samma dimension att hålla ca 5000 mil, men då körde jag dem hela vägen ned till laglighetsgränsen:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...hlight=primacy

Sedan sägs det här på forumet (men jag har själv ingen erfarenhet av det, så sant eller falskt låter jag vara osagt) att og9-5 gillar inte pilformade däck bak, dessa har tydligen tendens att slitas snett.

1 användare gillar detta inlägg

RZ

Tidigare: Saab 900i -88, Saab 900i -89
    Nu: Saab 9-5 aero -04, Volvo S70 -98
    Härnäst: Skoda Enyaq 80 -21

Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Hej!
    Aldrig pilformat, mina höll i några 100 mil.
    Mvh
    Mathias

Steg 4 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Medlem#
    8163
    Bytte du framdäcken samtidigt som bakdäcken? Hur ser isf framdäcken ut idag?
    /Johan

Liknande ämnen

1. [LÖST] Däckslitage NG9-3
    Av saab_17 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-06-03, 12:14

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •