Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Känslan i kopplingspedal NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    Känslan i kopplingspedal NG9-3

    Tjaba

    Har en fundering kring kopplingen på min ng9-3a från -05
    Det är så att den är väldigt lätt-trampad och ger väldigt lite feedback. När man släpper upp den biter den endast dem sista centimeterna.
    Kopplingen slirar inte det minsta, utan när den väl biter håller den hårt. Så vad gör att kopplingen har så lite motstånd/respons och biter så pass högt upp.

    Kan det vara så att slavcylindern inte är luftad på rätt sätt? Och att det är luften långt ner i slaven som expanderar innan lamellen till slut får klämma åt?
    Kopplingen är dock luftad på vanligt vis och ingen luft verkar finnas kvar i systemet.

    Slutligen är det klart att lamellen kan vara dålig och därför biter kopplingen högt upp, men hade kopplingen varit så lätt-trampad pågrund av det med?

    Tacksam för lite input

    1 användare gillar detta inlägg


    WNS

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2020
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Hej

    jag har exakt samma "problem" med min 9-3 -05. Min har bara gått 11500mil och jag har kört snällt så jag har svårt att tro att kopplingen håller på att ta slut. Hur långt har din gått?
    9³ Aero SS -05 som jag ägt sedan 2012

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Känner till en till Vector från 04 som lider av en slapp koppling, 18k mil på den.
    Min Aero har gått 26, men med bytt koppling enligt förra ägaren.
    Finns även en till manuell 9-3 i familjen som inte har samma fel, där biter kopplingen precis som den bör och med gedigen respons i pedalen.
    Jag har läst någonstans att slavcylindern kan ge sig alternativt inte vara luftad korrekt, förklarar dock inte varför bilar med orginalkoppling har samma fel. Jobbigt att avgöra när hela lådan måste ner för att se, lutar väl mot det ivilketfall..
    Senast redigerat av Moderator den 2020-10-21 klockan 08:43. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    WNS

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    NG9-3 har SAC-koppling med självjusterande tryckplatta. Funktionen ska ge samma dragläge under hela kopplingens livslängd. Jag har sett flertalet kopplingar där tryckplattan har justerat ut sig maximalt när man väl river för ett byte.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Tar och delar den här videon jag hittade angående dessa SAC-kopplingar, verktyget för att göra det här kostar 1999:- på Biltema.
    https://www.youtube.com/watch?v=Tp5K...ature=emb_logo
    Så möjligheten är då kanske att tryckplattan har tappat spänst trots att kopplingen i sig är i fungerande skick?
    WNS

Liknande ämnen

  1. Den där aero-känslan
    Av kirre777 i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2017-09-01, 22:20
  2. Fråga ang kopplingspedal.
    Av Turbo_Danne i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-06-06, 13:55
  3. Fråga: Känslan i era bromspedaler (NG 9-3 Aero)
    Av Acadian i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-02-20, 14:56
  4. Kopplingspedal i botten
    Av holmbergz i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-06-30, 13:08
  5. Kopplingspedal
    Av freddy berg i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-06-08, 15:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •