Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Laddar ur batteriet snabbt OG9-3 2,0t -00

Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2020
    Medlem#
    -

Laddar ur batteriet snabbt OG9-3 2,0t -00

Hej på er,

Jag vore otroligt tacksam om någon kan hjälpa mig klura ut vad som är fel på min Saab 9-3 SE 2.0T årsmodell 2000. Rätt lång story men kanske är intressant om man gillar problemlösning.

1. Kommer ner till bilen i garaget och batteriet är helt dött, körde den 5 dagar tidigare och då dryga halvtimmen på motorväg. Tillkallar Saab assistans som boostar igång den, l
    åter den gå på tomgång i ca 5 min innan jag börjar backa ut den ur garageplatsen, den dör direkt när jag kommit ut ur rutan och det kommer lite rök från motorrummet.

2. Tillkallar bärgare nästa vardag som startar igång den med boostern och jag kör upp den med boostern inkopplad hela vägen ut ur garaget (relativt snårigt att ta sig upp), direkt när jag kommer upp på gatan dör motorn och det börjar ryka, startar den igen och rättar upp bilen mot bärgaren, då börjar det ryka ännu mer, främst nedifrån turbon men jag tyckte det kom lite rök högre upp mot styrservot typ, och det kommer dessutom in rök via ACn i kupén.

3. Verkstan hittar inget fel på bilen men konstaterar att batteriet börjar bli lite trött, byter batteri, den har då varit där i drygt 3 veckor.

4. Efter att kört hem bilen och när den fått stå över natten i garaget igen så är batteriet nästintill dött, startmotorn bara klickar, några timmar senare är det heldött.

5. Laddar batteriet och kör till verkstan som inte hittar något fel, allt fungerar och de testkör den under en vecka.

6. När jag ska hämta bilen så har den stått i ett dygn sen de körde den senast, batteriet är då heldött igen.

Nu ska de felsöka igen men jag tänkte parallellt kolla om någon här har en idé vad det kan vara för fel eftersom verkstan inte verkar hitta något. Som sagt så är jag otroligt tacksam för alla idéer.

Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Ett bra första steg är ju att börja kolla på generatorn. Mät över batteriet när den är på, gärna när den varit på en kvart iaf så den inte är förhöjd fortfarande. Är det runt 14 volt? Även ett dåligt batteri borde ju funka om generatorn funkar så länge bilen är på tänker jag. Sen skulle jag kolla krypströmmar. Koppla loss minuspolen när bilen varit av ett tag och mät med multimeter mellan batteri och kabel. Sen är det bara att börja leta. Stäng av ev larm. Ryck säkring till t.ex. stereo om den är direktkopplad. Kan ju vara flera saker som samverkar. Dålig generator ger dålig laddning på batteri vilket gör den känslig om något drar ur ström.

Liknande ämnen

1. Laddar ur batteriet
    Av baze881116 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-05-07, 18:04
  2. Batteriet laddar ur? 9-3 -05
    Av weiken i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2013-10-09, 20:28
  3. Batteriet laddar ur!
    Av Ola0007 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5