Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 26 av 26

Ämne: Demontera frostplugg för motorvärmarelement OG9-5 B2x5

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Inlägg
    41
    Medlem#
    -
    Aj då, hade mina förhoppningar att en avdragare skulle kunna lösa problemet. Har som sagt bara tillgång till gasolbrännare men hann inte med ett försök då jag fick kontakt med en granne som kunde få fram ett sådant specialverktyg till idag.
    Har tänkt lite på det och nojat en del, finns det någon risk med att hetta upp pluggen och därmed också blocket den sitter i? Det är ju några rör och kablar som också eventuellt är i farozonen för att hettas upp en del, men rören är ju av nån sorts metall och kablarna går att vika undan en del.
    Senast redigerat av Moderator den 2020-10-19 klockan 10:06. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  2. #22
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Inlägg
    41
    Medlem#
    -
    Så, då har problemet transformerats något. Gick lysande att hetta upp pluggen ett par minuter i två omgångar och sedan knacka till den. Problemet är väl att brickan motbevisade oss och kunde visst hoppa in i blocket... den ligger nu retsamt precis bakom hålet i kylkanalen. Har pillat med diverse verktyg i en timme nu innan det blev för sent. Har läst blandade saker om att bara strunta i den och låta den ligga kvar...

  3. #23
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Kanske något sånt här samt en liten bultsax? https://www.biltema.se/bil---mc/bilv...-st-2000042080
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Inlägg
    41
    Medlem#
    -
    Nja, har demonterat en liten polygriptång som jag kan använda för att kroka i baksidan av pluggen och dra, men den sitter så in åt h*lvete. Känns nästan som den expanderat efter att den väl åkt in... Får tag i kanten med tång också men inte heller det med något resultat. Har nu rådfrågat fem mekaniker varav två säger att den absolut måste ut och tre stycken säger att de absolut inte skulle göra en stor grej av det och bara peta den åt sidan så inte motorvärmaren ligger mot, inte lätt att fatta beslut i det här känner jag.

  5. #25
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Du kommer inte åt att klippa i kanterna så du sen kan vika den och få ut den på det sättet ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  6. #26
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Inlägg
    41
    Medlem#
    -
    Tänker att jag lämnar feedback på hur det gick om någon annan i framtiden söker samma svar som jag.

    Fick ur brickan efter ett par timmars pillande. Det var tur att jag hade borrat hål i den innan så det gick att få grepp någonstans... Deformerade den i alla fall med borr, polygriptång och avbitare tills den gick att pressa ut. Ett råd är att värma upp brickan i omgångar men sedan undvika att knacka, använd helst ett verktyg som är gjort för att dra ut den... Kanske också fungerar att köra in en fransk träskruv och bända ur den.

    Nu är motorvärmarelementet på plats och allt verkar funka som det ska i alla fall. Tack för all hjälp! DSC_0063.jpg

    Skickat från min G8231 via Tapatalk

    4 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Hur demontera frostpluggen för att montera motorvärmare B2x5
    Av danne79 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-03-25, 20:36
  2. [LÖST] Byte av motorvärmarelement OG9-5
    Av ZeroX i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2009-12-28, 00:36
  3. Motorvärmare och frostplugg?
    Av cedete i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-04-19, 03:37

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •