Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Demontera frostplugg för motorvärmarelement OG9-5 B2x5

Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Medlem#
    -

Demontera frostplugg för motorvärmarelement OG9-5 B2x5

Hej,

Håller på med att försöka demontera bort frostpluggen (3 cyl) under avgasgrenröret på en saab 9-5 aero men har stött på patrull. Har läst flera trådar på forumet där folk haft problem med pluggar som åkt in i blocket, mitt problem är att den inte rör på sig överhuvudtaget. Har testat följande:

* Knackat med hammare och mejsel på kanterna. Eller främst den nedersta kanten då det är så sablans trångt att det inte går att få en bra vinkel på övriga kanter och även då känns det som kraften främst riktas nedåt.

* Sprayat med WD40.

* Borrat ett hål och försökt bända bort den med en mejsel. Samma sak där, är ju så trångt att det enda alternativet är att bända med kraften nedåt.

Det enda som händer nu är att hålet i pluggen blir lite större för varje kraftförsök... pluggen rör sig inte en mm. Upptäckte att jag nu kan få in enda "sidan" av en liten polygriptång in bakom pluggen genom hålet och bända på det sättet med en ringnyckel som hävstång, utan resultat. Har demonterat bort kylarfläkten för att få mer plats men grenröret sitter kvar och det vore ju skönt att inte behöva ge sig på det.

Vänder mig nu till er för rådfrågning!DSC_0050.jpgDSC_0051.jpgDSC_0052.jpg

Har också märkt att den är magnetisk, alltså inte aluminium? Vore det en bra idé att försöka hetta upp den och sedan knacka?
    Senast redigerat av victorimba den 2020-10-17 klockan 13:35. Anledning: Upptäckte hur man laddar upp bilder

Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Medlem#
    10798
    Calix pluggurdragare 34/37 mm art. nr. 1769012 fungerar bra men kostar en slant. Använde själv en sådan då jag monterade motorvärmare.

https://www.autoexperten.se/tillbeho...plug-ut-34-37/

Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    Calix pluggurdragare 34/37 mm art. nr. 1769012 fungerar bra men kostar en slant. Använde själv en sådan då jag monterade motorvärmare.

Tack för svaret. Kommer ju förmodligen aldrig göra detta ingrepp igen så det känns surt att lägga 900 kr på ett verktyg man använder en gång. Men jag har kollat runt efter ett sådant, bra att veta var man kan hitta om det behövs!

Steg 2 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Medlem#
    12120
    Visst är det en sån plugg soms er ut som |____| ? alltså inte en sån med expanderbuckla i mitten ?

Det finns flera slags specialvektyg (inkl den ovan), men om du får plats så kan du borra (redan gjort..) och sen gänga in en lagom stor typ fransk skruv och koppla den till en glidhammare,, eller om det är trångt bara använda nåt asnnat att bända på den med.

Man kan även borra mera så man får in nåt rejält att bända med helt enkelt.

Den modellen (om det är en sådan) brukar inte trilla in i blocket, men om den gör det brukar man bara låta den ligga kvar.. Jag reagerade på det första gången det hände på en firma jag jobbade på, men det är tydligen standard.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Återupplivas! http://forum.saabturboclub.com/showt...versaaben-quot ) ..Nu med Tech2.

Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Medlem#
    -

Du har PM förresten, befinner mig nämligen rätt nära dig.

- - - Uppdaterad - - -

Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Visst är det en sån plugg soms er ut som |____| ? alltså inte en sån med expanderbuckla i mitten ?

Det finns flera slags specialvektyg (inkl den ovan), men om du får plats så kan du borra (redan gjort..) och sen gänga in en lagom stor typ fransk skruv och koppla den till en glidhammare,, eller om det är trångt bara använda nåt asnnat att bända på den med.

Man kan även borra mera så man får in nåt rejält att bända med helt enkelt.

Den modellen (om det är en sådan) brukar inte trilla in i blocket, men om den gör det brukar man bara låta den ligga kvar.. Jag reagerade på det första gången det hände på en firma jag jobbade på, men det är tydligen standard.
    Ja, det ser sannerligen ut som en sådan bricka. Som det syns på bilderna finns det två "kanter" eller flänsar där. Okej, tar med mig det tipset! Får inhandla det imorn. Tänkte ge mig ut och göra ett försök med gasolbrännaren...

Steg 6
    Reg.datum
    feb 2005
    Medlem#
    8758

Har en sådan, men den klarar inte att få bort pluggen om den sitter för fastrostad. Vilket var fallen på det B234-block jag försöket få loss en läckande frostplugg på. Det slutade med att ta den till verkstad med ordentliga verktyg för att få ur den.

Jag antar att verkstaden antingen slog in den (efter ha tagit bort saker som var i vägen) eller värmde pluggen med svets för att få den att släppa, det senare standardmetoden med fastrostade saker.
    9-5 2.3t SC 2000, 55000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Medlem#
    -
    Aj då, hade mina förhoppningar att en avdragare skulle kunna lösa problemet. Har som sagt bara tillgång till gasolbrännare men hann inte med ett försök då jag fick kontakt med en granne som kunde få fram ett sådant specialverktyg till idag.
    Har tänkt lite på det och nojat en del, finns det någon risk med att hetta upp pluggen och därmed också blocket den sitter i? Det är ju några rör och kablar som också eventuellt är i farozonen för att hettas upp en del, men rören är ju av nån sorts metall och kablarna går att vika undan en del.
    Senast redigerat av Moderator den 2020-10-19 klockan 09:06. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Medlem#
    -
    Så, då har problemet transformerats något. Gick lysande att hetta upp pluggen ett par minuter i två omgångar och sedan knacka till den. Problemet är väl att brickan motbevisade oss och kunde visst hoppa in i blocket... den ligger nu retsamt precis bakom hålet i kylkanalen. Har pillat med diverse verktyg i en timme nu innan det blev för sent. Har läst blandade saker om att bara strunta i den och låta den ligga kvar...

Steg 6
    Reg.datum
    feb 2005
    Medlem#
    8758
    Kanske något sånt här samt en liten bultsax? https://www.biltema.se/bil---mc/bilv...-st-2000042080
    9-5 2.3t SC 2000, 55000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Medlem#
    -
    Nja, har demonterat en liten polygriptång som jag kan använda för att kroka i baksidan av pluggen och dra, men den sitter så in åt h*lvete. Känns nästan som den expanderat efter att den väl åkt in... Får tag i kanten med tång också men inte heller det med något resultat. Har nu rådfrågat fem mekaniker varav två säger att den absolut måste ut och tre stycken säger att de absolut inte skulle göra en stor grej av det och bara peta den åt sidan så inte motorvärmaren ligger mot, inte lätt att fatta beslut i det här känner jag.

Steg 2 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Medlem#
    12120
    Du kommer inte åt att klippa i kanterna så du sen kan vika den och få ut den på det sättet ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Återupplivas! http://forum.saabturboclub.com/showt...versaaben-quot ) ..Nu med Tech2.

Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Medlem#
    -
    Tänker att jag lämnar feedback på hur det gick om någon annan i framtiden söker samma svar som jag.

Fick ur brickan efter ett par timmars pillande. Det var tur att jag hade borrat hål i den innan så det gick att få grepp någonstans... Deformerade den i alla fall med borr, polygriptång och avbitare tills den gick att pressa ut. Ett råd är att värma upp brickan i omgångar men sedan undvika att knacka, använd helst ett verktyg som är gjort för att dra ut den... Kanske också fungerar att köra in en fransk träskruv och bända ur den.

Nu är motorvärmarelementet på plats och allt verkar funka som det ska i alla fall. Tack för all hjälp! DSC_0063.jpg

Skickat från min G8231 via Tapatalk

4 användare gillar detta inlägg

Liknande ämnen

1. Placering av motorvärmarelement? OG9-5 B2x5
    Av KenZo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-12-20, 20:24

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg