Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Vad tål original 5-vxl manuell drivlina NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2020
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    Vad tål original 5-vxl manuell drivlina NG9-3

    Tjena, har nyligen köpt en ganska fräsch 9-3ng 2.0t 175hk. Den har 18,500 mil och vad jag vet har ingen bytt koppling eller bytt oljan i lådan än.

    Min tanke är då att chiptunea saaben till stage 1, enligt maptun så får man ut cirka 210hk och 330Nm efter chippning. Klarar orginal lamellerna/kopplingen av 330Nm?

    Tack på förhand
    Senast redigerat av Raft3790 den 2020-10-16 klockan 16:28.

  2. #2
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Välkommen till STCS forum.

    Vad för växellåda sitter det i bilen?

    Använder du sökfunktionen på ordet 330Nm så hittar du lite svar på din fråga. Kortfattat: Ja, oftast. Men det beror på vilket steg 1 som installeras och skicket på originalkopplingen. (Och även vilken låda bilen har.)
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2020
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Tackar

    Det sitter en 5 växlad manuell på den, är osäker på lådans exakta modellnamn.

    Har tänkt mig denna stage 1an: https://www.maptunparts.se/trimsatse...-2006/mt5/1173

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    981
    Räkna med en ny koppling i priset förr eller senare. Slipper du är det bara bonus. Vissa hinner precis ut från firman, andra ja det köra några år utan problem. För mig tog det cirka ett år innan första slir med samma motor och trim. Sexväxlad F40 på min.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 053
    Medlem#
    7998
    Kan man kontrollera hur kopplingen mår på något enkelt sätt innan man ev skaffar sig ett st. 1?

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Surte
    Inlägg
    220
    Kör med växel i och gasa fullt från lite lägre varv, tryck snabbt ner kopplingen fullt och släpp lika snabbt upp den igen (fortfarande med fullgas). När du släppt upp kopplingen ska varvtalet snabbt falla och bilen ska börja drivas framåt igen.
    Om varvtalet faller långsammare beror det på att kopplingen slirar lite när den ska börja ta, vilket är ett tecken på slitage.
    Det är väl lämpligt att göra testet på en raksträcka utan för mycket trafik att fokusera på.
    Så fort någon icke SAABägare utbrister: "SAAB är så förbaskat svårskruvat!" så lägger jag på mig kännarminen, nickar instämmande och svarar lugnt:
    "Ja, SAAB är ingenting som en amatör ska ge sig på."

  7. #7
    Grundladd skruviss avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Lund
    Inlägg
    239
    Medlem#
    Japp!
    Laddade in Maptun steg1 i min 9-3 1.8t -05 i april 2018 har än så länge inga problem med vare sig koppling eller växellåda... Men allt beror på hur man behandlar grejorna.
    9-3 SS 1,8t -04

  8. #8
    Nja, beror även på hur långt bilen har gått. Inte alls ovanligt att med steg 1 att kopplingen ger sig. De flesta har ju åkt över 15k mil

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  9. #9
    Grundladd skruviss avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Lund
    Inlägg
    239
    Medlem#
    Japp!
    Kan vara så min har gått ~17000 mil nu & jag kör ~700-800 mil (tror jag det är) om året.
    Senast redigerat av skruvis den 2020-10-17 klockan 12:15.
    9-3 SS 1,8t -04

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    981
    Citat Ursprungligen postat av skruvis Visa inlägg
    Laddade in Maptun steg1 i min 9-3 1.8t -05 i april 2018 har än så länge inga problem med vare sig koppling eller växellåda... Men allt beror på hur man behandlar grejorna.
    Till viss del kan man såklart skona kopplingen genom att växla ner ordentligt innan gaspådrag osv. Men sen bor du ju också i ett landskap helt utan backar

  11. #11
    Grundladd skruviss avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Lund
    Inlägg
    239
    Medlem#
    Japp!
    Citat Ursprungligen postat av AX3L Visa inlägg
    1. Till viss del kan man såklart skona kopplingen genom att växla ner ordentligt innan gaspådrag osv.

    2. Men sen bor du ju också i ett landskap helt utan backar

    1. Precis vad jag menar, hållbarhet handlar om hur man behandlar grejorna.

    2. Lite småroligt med tanke på att Lund anses vara den staden i Sverige som har störst höjdskillnad inom stadsgränsen, men jag förstår vad du menar.
    9-3 SS 1,8t -04

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    981
    När jag hade dålig koppling lyckades jag köra utan att den slirade igen tills bytet genom att alltid växla ner slaviskt i backar och vid acceleration. Undvek laddtryck över "hälften" på LMM osv. Men nånstans hamnar man väl i att det då kanske är bättre att ha original och kunna köra på ordentligt. Däremot är det ju good practice att inte ligga på t.ex. högsta växeln från 50 och accelerera genom att trampa gasen i botten och begära fullt laddtryck, men det hör ju mer till grundkursen i bilkörning än kurs i att köra trimmat.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-12-28 klockan 17:18. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 med Supra 2jz drivlina/motor RWD
    Av gidlund88 i forum Projekt
    Svar: 64
    Senaste inlägg: 2013-04-26, 07:51
  2. Sida med bra info om specifikation på motor & drivlina?
    Av Börne i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-03-05, 20:25
  3. Saab 9-3 testas med drivlina från e-AAM
    Av Roger #2378 i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2011-02-13, 01:39
  4. Vad är det för drivlina i nya 9-5?
    Av Husknuten i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-04-06, 23:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •