Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 50

Ämne: ECU problem & felkod P0601 NG9-3 B207

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    95

    9-3 -09 2,0 biopower aut. check engine samt startproblem

    Hej!
    Bilen dog idag 50 meter hemifrån. När jag försökte att starta åter gick inte startmotor runt ens, efter några försöken till slut gick motor runt utan att starta bilen. Efter det gick inte motor runt på flera försök igen. Håll på så ett tag tills jag gav mig. 1 timme senare gick jag ut igen för att putta in bilen i garaget och då startade underverket med en gång! Och startar varje gång nu igen. Check engine lampan är dock tänd Någon som kan komma på en diagnos? Tacksam för hjälp då jag är ytterst tveksam om jag vågar köra till jobbet imorgon...

    Med vänlig hälsning
    Saab 9-3 SC

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 856
    Medlem#
    4458

    Re: 9-3 -09 2,0 biopower aut. check engine samt startproblem

    Det är bara att läsa ut felkoden som gäller! Vissa felkoder raderar sig själv efter ett tag om feltillståndet försvunnit. Därför vore det bra att få gjort det relativt snart för att kunna spåra i efterhand vad som kan ha hänt.

    Ser att du bor i GBG. Lägg en tråd i Göteborgsektionen och be om hjälp med att läsa felkod. Finns flera som har OBD-verktyg, Däribland jag själv. Problemet är bara att jag just nu har dålig koll på vilka grejor som fungerar med varandra. Skaffade ny laptop och den gick inte OBD:n med. Har sedan även köpt en blåtands-OBD, men har aldrihg kört den ännu. Men det finns andra som också har. Stefan t.ex. En lösning kan vara att komma ner till BK-träffen imorgon kväll efter ö.k med någon.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    95

    Re: 9-3 -09 2,0 biopower aut. check engine samt startproblem

    Tack för ditt svar. Var i Backa brukar ni träffas och vilken tid? Vore kul att vara med med hel bil iofs Vet du om det finns säkerhetsrelaterad funktion där det är omöjligt att starta bilen efter att något fel har registreras och som skulle kunna vara tidsrelaterat? Det var jätte märkligt...
    Saab 9-3 SC

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 604

    Re: 9-3 -09 2,0 biopower aut. check engine samt startproblem

    Med lite otur kan det vara internt styrdonsfel i ECM T8 P16XX
    Senast redigerat av Moderator den 2021-09-08 klockan 11:45. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Hinner inte med allt.....

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    95

    Re: 9-3 -09 2,0 biopower aut. check engine samt startproblem

    Vad innebär det? Styrdonsbyte?
    Senast redigerat av Moderator den 2021-09-08 klockan 11:46. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-3 SC

  6. #6
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 856
    Medlem#
    4458

    Re: 9-3 -09 2,0 biopower aut. check engine samt startproblem

    Skulle tro att det blir styrdonsbyte isåfall.

    Vi ses på Burger King Eriksberg numera. BK Backaplan ändrade öppettider så att dom stänger kl. 20, och då funkar det inte när vi börjar 19.30. Så 19.30 på BK Eriksberg är det som gäller! Jag kommer imorgon och jag ju kan alltid ta med nya blåtands-OBD:n också, så kan vi ju se om det funkar rakt av.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    95

    Re: 9-3 -09 2,0 biopower aut. check engine samt startproblem

    Skulle man kunna prova uppdatera boxen isf och testa innan man byter ut den och om det nu skulle vara det som är problemet? Hade en 9-3 vector tidigare som gick ibland enbart i grundtryck och efter uppdateringen haft inga som helst problem. Svårt det där med elektronik
    Senast redigerat av Moderator den 2021-09-08 klockan 11:46. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-3 SC

  8. #8
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 856
    Medlem#
    4458

    Re: 9-3 -09 2,0 biopower aut. check engine samt startproblem

    Det beror ju på vad man menar med att "uppdatera" den. Många skulle nog mena att uppdatera till ett "bättre" program i meningen ett trimprogram. Men du kanske menar att bara uppdatera till senaste versionen av standardprogrammet, eller rentav att bara ladda om den version som redan sitter i boxen. Du kanske inte ens vet vilket det gällde (av dom två senaste alternativen iaf) om det var en verkstad som gjorde det utan att ge dig mer information än "uppdatering".

    Jag har iaf med mig min OBD idag, om allting nu funkar som det ska.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    95

    Re: 9-3 -09 2,0 biopower aut. check engine samt startproblem

    Nu har jag läst av felkoden som är P0601 styrdonsfel, bilen funkar son den ska igen. Kan vara värt att uppdatera styrdonet?Någon som har erfarenhet av det?

    MVH
    Saab 9-3 SC

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    204

    Re: 9-3 -09 2,0 biopower aut. check engine samt startproblem

    Hej! Det var ett tag sen detta hände, har också en felkod "internt fel styrdon". Har bilen gått bra sedan du skrev detta???

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 604

    Re: 9-3 -09 2,0 biopower aut. check engine samt startproblem

    Det brukar sluta med byte tyvärr.

    Man kan inte heller lägga in samma program i ECM en gång till.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-09-08 klockan 11:47. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Hinner inte med allt.....

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2018
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    ECU problem & felkod P0601 NG9-3 B207

    - Bilmodell:
    SAAB 9-3 LINEAR SPORTCOM 1.8t 2006, manuell, bensin, gått 25k mil

    - Hur yttrar sig felet?
    Efter att bilen blivit varm kan den lägga av under körning, oftast vid rödljus/övergångsställe, och inte gå att starta förrän inom nån timme eller två (när motorn blivit kall).
    Bilen startar alltid utan problem kall och nästan alltid varm.
    Motorlampan lyser ibland, ibland inte. När den lyser ger gasen i botten på ettan nästan ingen gas alls. När den lyser funkar heller inte farthållaren.

    - Vilken felsökning har redan gjorts?
    Felkod: P0601, $07E8 Generic, Internal Control Module Memory Check Sum Error.
    Har bytt vevaxelgivare. Även bytt två relän, batteri, tändstift.

    - Frågan:
    Som jag förstår är det som återstår nu att byta styrdon. Bilmekanikern sa att jag borde överväga att skrota bilen, eftersom det handlar om 5-siffriga belopp att fixa detta. Men det verkar inte vara så dyrt när jag kollar på tex Maptun.

    Är styrdon och styrenhet samma sak?
    Där finns något som heter komfortstyrdon, är det en sådan jag ska köpa?
    Var sitter detta styrdon, är det på höger sida under plasten i närheten av luftfiltret? Jag har inte försökt mig på att öppna upp där.

    Sen förstår jag att man behöver ta sig till en SAAB-verkstad och "gifta in" det nya donet (vad nu det betyder?). Fick även tips att man kunde skicka befintligt styrdon på "reparation i Holland".

    Så, är detta värt ett försök? Jag gillar bilen, och har nyligen lagt en hel del pengar på andra reparationer.

    Tacksam för svar!

  13. #13
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Den verkstaden skulle jag inte anlita mer :/
    Billigast är att som du säger "gifta in" en annan styrbox, det har blivit vanligt att motorstyrdonen börjar få problem på de där, Trionic 8 heter de.
    Boxen på din bil sitter på själva motorn, under plastkåpan. Du känner lätt igen den, den sitter liksom "upp och ner" med kontaktstyckena pekande uppåt, 2st stora.
    Leta reda på motsvarande från bil på skroten så är det bara att gifta in. Det kan alla Saabverkstäder som har tech2, och rätt många här på forumet också.

    1 användare gillar detta inlägg



  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 819
    Medlem#
    10069
    Fixade P0601 åt min syrras kompis för några år sen....950:- för begagnad styrbox och 900:- för reservdelsprogrammeringen, den bilen gick fel fritt i 6mån efter bytet tills den såldes

    Går säkert att hitta både programmeringen och styrbox billigare
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 488
    Motorstyrdonet till motorn B207 från och med motornummer 3548719 i 9-3 2003-2006 hade enligt EPC ursprungligt artikelnummer 12 804 813 som är ersatt av 55 571 182. Jag hittar inget av de artikelnumren hos Maptun Parts. Det finns 2 st begagnade här: https://www.laga.se/visa-produkter?A...ab=1&vehicle=0 Det känns väl inte helt bra att köpa ett som har gått 20' mil om det gamla höll 25'. Ring Maptun och fråga vad ett nytt styrdon kostar.

    Här säljs reparerade styrdon: https://www.eeuroparts.com/Parts/569...uilt-55571182/
    Det finns således något känt fel. Någon som vet vad det är i dom som går sönder? Kollar i WIS på P0601 och där står "Styrdonets självdiagnos har upptäckt ett ROM fel." Någon som har tittat inne i ett motorstyrdon? Om dom inte har gjutit in allting eller kladdat lack som förstör texten på komponenterna så borde det gå att hitta och byta det felande minnet.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  16. #16
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    T8-boxarna är svåra att öppna utan att sabba dem, och de är fulla med lack. Jag hade köpt på skroten, det är inte alla som går sönder, det måste ha varit vissa batcher som var dåliga, har sett så sena som 2009 som minnena pajat på.

    1 användare gillar detta inlägg



  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 505
    Medlem#
    6973
    sqpdln>> Du har PM.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2018
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Tusen tack för svaren. Jag återkommer när jag bytt styrdon och ser om det löser problemet.

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    Felkod P0601 NG9-3 B207

    Tja!

    Bil: 9-3 Aero B207R -03
    Läste någon tråd om just det här felet och förstod att jag måste byta ut styrenheten och sedan även programmera den, hittade ej tråden igen så skapar en ny här!

    Min fråga är om jag hittar en sådan styrenhet från skroten, måste det vara från samma modell som min bil, samma motor och årsmodell eller räcker det att den plockas från en Saab med samma kaross? Jag plockade ut en från skroten från en NG9-3 men ej med samma motor och när jag jämför med den som först satt i min bil så stämmer ej numren. Bör alla nummer stämmer? Vet ej hur man bifogar en bild här men på själva styrenheten finns två olika serie nummer, vilken av dessa två är det som ska stämma ifall det är så att man måste ha en med samma nummer på, eller behöver båda serienummer stämma?

    Väldigt tacksam för all hjälp jag kan få!

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 488
    Enligt EPC användes motorstyrdon artikelnummer 12 800 388 t o m motornummer 3548718, 12 804 813 från motornr 3548719. Båda artikelnumren har utgått och ersatts av 55 571 182. Det framgår inte om man kan använda vilket styrdon som helst av de äldre till vilken motor som helst. Någon här kanske vet.

    Tech2 och TIS2000 (eller WebTIS) behövs för att kontrollera om styrdonet behöver programmeras med senaste programvara samt anpassa inställningar till bilvariant och marknad. Om du talar om var du bor så kanske det finns någon här som kan hjälpa till.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Felkod P0601 NG9-3 Trifuel
    Av Enoksson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2020-09-07, 22:37
  2. [LÖST] Felkod P0340 NG9-3 B207
    Av LGB i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2019-01-25, 23:13
  3. [LÖST] Styrenhetsfel felkod P0601 NG9-3 B207
    Av Amaryllis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 144
    Senaste inlägg: 2017-06-30, 19:18

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •