Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Lysande SRS-lampa NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    Felkod B0026 & B0044 NG9-3 -04

    Hejsan jag har lite bekymmer med min saab 93 aero 2004 och hoppas på lite hjälp :-). Jag bytte för ett tag sen cim och vi gifte ur gamla cimmen och gifte in ny cim med nycklar med tech2 och bilen startade igen men fick då felkoderna ovan så jag bytte kontaktrullen men igår när jag skulle ta bort felkoderna med autodoc(Har ej tillgång till tech2an längre) så går det ej ,Kan jag ha sån otur att denna kontaktrulle är också sönder eller måste man ta bort felkoderna med tech2.

    Felkod B0026 krockkudde passagerare steg 1 ,för hög resistans /Permanent

    Felkod B0044 Krets 2 frontal airbag förarsida ; öppen krets /Permanent
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2020
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Kanske lite sen kommentar till denna frågeställning från i höstas, men kanske kan följande hjälpa andra med liknande fel. Jag fick samma felkoder på min bil efter att vi bytt kontaktrulle/Uhrfeder/SpringCoil.

    Det ursprungliga felet på min bil var att vid fullt rattutslag till höger kom felmeddelande "Airbag ur funktion och kontakta verkstad". En röd varningslampa tändes och när man sedan rätade upp ratten och körde rakt fram så släcktes varningslampan och felmeddelandet kunde kvitteras med Clr på ratten.

    När vi monterade bort klockringen kunde vi konstatera att den inte var centrerad, den satt uppskattningsvis ett halvt varv fel, vilket innebar att kabeln utsatts för sträckning och förmodligen fått ett intermittent avbrott.
    En begagnad CoilSpring inhandlades från England på e-bay och vid första försöket till montering var vi inte observanta på kontakternas placering när vi monterade ihop kretskort och kontaktrulle.

    På you-tube hittade jag ett klipp som tydligt visar hur viktigt det är att få kontaktstiften på rätt plats vid byte av kontaktrulle. Det är de fyra stiften som går igenom kretskortet till det kontaktblock som ansluter till bilens system via en större kontakt under rattkåpan.
    De fyra stiften är anslutningen till air-bagen och det sitter två plåtbleck som ska kortsluta stiften när kontakten tas bort. Förmodligen för att undvika statisk elektricitet som kan utlösa air-bagen av misstag. När kontakten sätts i pressas dessa undan av en klack i kontakten och kontakt till air-bagen etableras.
    När man sätter ihop kontaktrullen med kretskortet är det viktigt, som visas på filmen, att stiften hamnar på rätt sida av de kortslutande blecken, vi använde en tång och mejsel för att få stiften på rätt plats
    filmklippet på You-tube finns här https://www.youtube.com/watch?v=8VW6FMFehwc.
    Nnu fungerar allt som det ska och inga felkoder eller felmeddelande. Felkoderna kunde släckas med ett diagnosinstrument av det mer avancerade slaget, dock inte Tech2.

    2 användare gillar detta inlägg

    bka, Vfr

    Senast redigerat av Vfr den 2020-01-11 klockan 13:26.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    38
    Medlem#
    -

    Airbaglampa efter byte av rattaxelknut NG9-3

    Tjena, har en my07 NG9-3sc Aero 2.8t.
    Bytte rattaxelknuten på den för 2 veckor sen och lyckades då med bedriften att montera ratten på fel "rattvarv", så airbagrullen gick av.
    ESP/Airbag tändes samt alla rattknappar slutade fungera. Va på skroten och köpte en kontaktrulle från en annan my07, och efter kalibrering av Rattvinkelsensorn så försvann ESP lampan samt rattknapparna började fungera omedelbart.

    Dock så Lyser fortfarande SRS lampan?

    Har felkoder på "B0026, Främre airbag förare krets 1 avbrott", "B0044 Samma fast krets 2". Har även haft koden "ACM - Styrdon ej tillagt" någon gång, försökte då "lägg till" i tech 2, men fick då konfigurationsfel på att ; "ACM ghar redan blivit konfigurerad en gång. Konfigurationen kan inte ändras. ACM Är inte konfigurerad enligt nuvarande elektriska status".

    Håller på att bli galen på detta och skall sälja bilen så fort jag lyckats laga detta. Hjälp uppskattas stort.

    EDIT: Kollar jag främre airbags med tech2 så har jag 7.75Ohm på båda kretsarna för airbag förare. Så den ser att airbagen är inkopplad.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    7.75ohm tror jag är ett ogiltigt värde eftersom den säger avbrott.
    Säker på att kontakten från ratten sitter i ordentligt i CIM? Har sett trasiga kontaktdon efter rattbyten där det legat plastbitar ivägen så att kontakten inte bottnat.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    vad är det som säger att den du köpt är hel då?

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    38
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    7.75ohm tror jag är ett ogiltigt värde eftersom den säger avbrott.
    Säker på att kontakten från ratten sitter i ordentligt i CIM? Har sett trasiga kontaktdon efter rattbyten där det legat plastbitar ivägen så att kontakten inte bottnat.
    Ja den ska göra det, men får väl ta lös och trippelkolla. Kollat både kontakten bak i cim och den på ratten förut

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    vad är det som säger att den du köpt är hel då?
    Iochmed att rattknapparna fungerar så bör den vara hel

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    963
    tyket svar kanske men bara för att rattknapparna fungerar så betyder inte det att hela coilspringen är hel.
    det går 4 sladdar till airbagen och 4 sladdar till rattkrafset i övrigt.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-09-29 klockan 20:14. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    38
    Medlem#
    -
    Bilen jag tog ifrån hade ju smälld airbag. Det bör ju dock inte ha med saken att göra, då det inte är någon sprängladdning i coilspringen direkt?
    Senast redigerat av Moderator den 2022-09-29 klockan 20:15. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2022
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    Lysande SRS-lampa NG9-3

    Hejsan.
    Saab 9-3 -07

    Har problem med airbaglampa.
    Hade tuta och rattknappar ur funktion och bytte därför kontaktrulle på bilen (centrerad rätt) efter bytet började tutan och knapparna att fungera men då fick jag ist en lysande airbaglampa.
    Fick felkoden B0026 (left front/driver frontal deployment loop open) misstänkte då att kontaktrullen jag köpte begagnad på skroten var trasig så jag fick byta till en annan från dom (vilket dom påstår fungerade på bilen den var på) men samma problem återstår.
    Har kollat alla kontakter och dom är hela.
    Provat släcka koden men det hjälper ej.

    Så nu vet jag inte längre vad som kan vara orsaken till airbaglampan och mottager gärna tipps på vad som kan vara fel?

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Lysande ABS-lampa NG9-3
    Av M-Sport i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2019-01-05, 19:31
  2. Lysande ABS lampa, Antispinn ur funktion NG9-3
    Av turbo2,0t i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2018-03-19, 15:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •