Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: 9000 -93, "Plan B", projekt tracktool

Trådad visning

  1. #1
    Grundladd smedsgardens avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    338
    Medlem#
    8005

    9000 -93, "Plan B", projekt tracktool

    Lika bra att starta en tråd om denna bilen med.

    Bakgrund: Förra Valborg, 2019, så var jag på jakt efter en ny reservlåda till min blå Aero. Annonserade på FB och fick napp ett stenkast hemifrån, en person hade en reservdelsbil med rätt typ av växellåda ståendes. Åkte dit för att titta på den, men efter en stunds bilprat så började jag kika närmare på en grön 9000CS som stod en bit bort. Syntes att den inte hade flyttats på ett tag, men den hade pilot-inredning, ett aero-paket utvändigt och var nästan helt rostfri. Säljaren berättade att det var en italien-aero och att den inte startade. Det slutade med att jag råkade köpa både den och reservdelsbilen.

    När jag fått hem den så tänkte jag försöka få igång den, slog i bensin och satte i ett batteri. Nya stift satte jag också i direkt. Efter att ha tvångskört bränslepumpen med en bygling istället för bränslerelät så startade den. Efter detta så byttes olja och kylvatten, då började vattenpumpen läcka. Bytte den och sedan hände inte mer på ett tag, bilen blev stående över vintern.

    Idag: Nu har den fått nya sänkfjädrar runt om, bytt fjäderbenslagringar,monterat andra begagnade strålkastare, bytt kontrollenhet till ACC, ett nytt motorfäste. Bilen är nu fullt körbar men verkar bara gå på grundladd. Den har alltså en B202 i någon variant, med IC och magnetventil. Det som från början fick mig lite osäker på om det är en äkta aero, eller en kittad CS, var avsaknad av musbio. Men gick det att få den med B202? Kräver inte den trionic?

    Framtid: Målet är att besiktiga den så fort som möjligt, det som måste göras före det är att få igång hastighetsmätaren och byta lagerstöden på förarsidan. Sedan ska den bli min bruksbil i vinter, och fixas allt eftersom.

    2023-06-24: Då jag tröttnat på att halka omkring i pilotstolarna när jag kört bana med min Aero, så kände jag att jag nått den bilens potential, skulle den gå fortare så hade jag förstört den. Att växellådan rasat igen hjälpte till att ta beslutet att byta bil för banåkning.
    Den här gröna bilen har trött motor, sliten inredning, bucklor och repor i överflöd, men väldigt lite rost, så planen från och med nu är att flytta över åka fort grejerna från den blå till denna i stället.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    9 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av smedsgarden den 2023-06-24 klockan 22:58.

Liknande ämnen

  1. 9000 Italien Aero, road & track
    Av smedsgarden i forum Projekt
    Svar: 178
    Senaste inlägg: 2021-07-13, 21:17
  2. Koppling på 9000 2,0t Aero (Italien-import)?
    Av BearStyle i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-06-23, 11:52
  3. Växellåda på italien-Aero?? (9000 -97)
    Av -Konrad- i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-02-02, 11:24
  4. 9000 Aero, Italien import
    Av BaCarDi i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-09-20, 09:55
  5. Trimmning av Italien-importerad 9000 aero -96
    Av Murkas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-01-20, 17:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •