Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Backljus ur funktion 9000 -96

  1. #1
    Sugmotor mic9000s avatar
    Reg.datum
    okt 2020
    Ort
    Helsingfors
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -

    Backljus ur funktion 9000 -96

    Hej,

    håller på och söker elfel på min 9000 96:a som inte får fram strömen till backljus lampan i bakluckan, har kollat allt i främre delen av bilen, dvs säkring och brytaren på växellådan och så långt så kommer strömmen fram enligt multimetern, men sen löper den iväg i en svart kabel i en kabelbunt bland ett tiotal andra anonyma svarta kablar som löper längs med batteriet och in i akvariet och sen är det ett mysterium vart backljus kabeln går...

    I bakluckan så har jag kontrollerat lampan med multimeter som indikerar på att den är hel, har demonterat inner panelen i bakluckan och kontrolerat kablarna samt kontaken undertill panelen och det ser ok ut enligt multimetern, kabeln löper sedan up i någondera kabelföringen som löper på var sin sida av bakluckan innan samtliga bakluckekablarna går in i varsitt hål in under taket nära gångjärnen på var sin sida, sedan är det igen ett mysterium hur kabel löper, dvs går kabel på vänster eller höger sida, och går kabel under taket eller löper den ned längs med C stolpen, är det någon som kan beskriva hur kabeln är dragen mellan dessa två punkter, dvs mellan bakluckan och kontakten på växellådan?

    Någon som har någon ide vad kan vara anledningen till att strömmen inte kommer fram (själv så mistänker jag att kabel bordea ha skavits av någonstans), jordningen bör vara OK eftersom dimljuset i bakluckan samt bakrute torkaren fungerar och backljuset ser ut att använda samma jord punkt.

    mvh Michael


    EDIT:
    Felet är fixat, se post #6.
    Senast redigerat av mic9000 den 2022-06-30 klockan 14:34. Anledning: tillägg

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    533
    Medlem#
    6866
    Backljuskontakten? Börja där


  3. #3
    Sugmotor mic9000s avatar
    Reg.datum
    okt 2020
    Ort
    Helsingfors
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    Som skrivet så är den (om du också syftar på kontakten under bakluckepanelen som jag beskrev ovan), så är den ok.
    9000 CSE 2.3T -96

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Den går väl antagligen i ordinarie härva som allting annat. Tror inte de har dragit den löst och separat på nåt vis. Tänkbara felkällor är ju annars skarvstycken mellan de olika härvorna. Är ju oftast en skarv nånstans mellan instrumenthärva-motorrum-och bakre härva.
    Ett bra kopplingsschema från originalböcker är oftast ett krav om man ska dyka på djupet i sånt här så man ser ev skarvar och annat och var de sitter. Då behöver man oftast inte riva så mycket heller utan kan mäta spänning vid varje kopplingspunkt bakåt.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Skarvarna till bakluckan är på förarsidan i C-stolpen. Bakom klädseln. Inte så svårt att komma åt för att kunna mäta där.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  6. #6
    Sugmotor mic9000s avatar
    Reg.datum
    okt 2020
    Ort
    Helsingfors
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    Hej, har inte varit inne här på ett bra tag, tänkte bara berätta att problemet löste sig, efter det var det som om luften gick ur en så jag orkade inte bemöda med att skriva mer eftersom felet var så långdraget och frustrerande, men felet var trivialt, säkringen hadde brunnit, varför jag inte såg det trots att jag vill erinra mig att ha gått igenom säkringarna kan jag inte minnas exakt i nuläget, kanske var det pga att säkrings panelen var nedriven så kan ha sett fel, men Haynes boken verkar ha fel i krets schemat var säkringen satt för placeringen var från tidigare årsmodeller och upptäckte felet när jag tittade på ett schema från SAAB's egna manualer... hur som helst så är det fixat, och tack för all hjälp. *pust*

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av mic9000 den 2022-06-30 klockan 14:43.
    9000 CSE 2.3T -96

Liknande ämnen

  1. Backljus ur funktion OG9-5
    Av icbm i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2022-04-28, 18:34
  2. Backljus och SPA ur funktion OG9-5
    Av Joels i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2018-11-11, 15:50
  3. Vänster backljus ur funktion NG9-3 SC
    Av manganish i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2017-01-17, 14:21
  4. Backljus ur funktion 9-5 2007
    Av fastcars i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-04-15, 00:50

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •