Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 42

Ämne: Hur få mjukare motorgång OG9-5 Aero -02 manuell?

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2020
    Inlägg
    47
    Medlem#
    -
    Har nu bytt stift och kollat igenom vakuum slangar utan resultat.. skall byta dumpventil tror ni det kan vara den? Tycker bilen känns mjukare nu när det är -grader ute och bilen e varm då rycker den mindre... men e osäker, problemet är när jag släpper gasen så rycker den till lite grann, stänger av bilen går och handlar och far hem, då helt plötsligt går den mjukt som in i helskotta, känns riktigt mjukt när jag släpper gasen, vill inte ha en bil som ”ibland” juckar till varje gång jag släpper gasen om ni förstår... elfel?? Bakre subframe bytt, momentstag, främre motorfäste så är nog inte det. Vad tror ni mer specifikt att det kan vara för nått?
    Senast redigerat av Williamk den 2020-11-11 klockan 18:35.

  2. #22
    Steg 6
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6 969
    Medlem#
    8758
    Har du kontrollerat alla backventiler i vevhusventilationen och EVAP? Framför allt de förra behöver normalt bytas flera ggr under bilens livslängd.

    Har du kontrollerat om det finns några felkoder i systemet som inte tänt CE? Speciellt om det finns några relaterade till spjällhuset, är det gammalt och slitet så tenderar responsen och bli raspig.

    Ytterligare en sak är att titta igenom alla datavärden från Trionics, och se om man hittar några anomalier där.

    Eller så skickar man bilen till en riktig Saab-specialist för genomgång. Blir typiskt billigare och bättre än att byta saker på chans, och riskera att få in nya fel genom trasiga nya pirat-delar.
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2020
    Inlägg
    47
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Har du kontrollerat alla backventiler i vevhusventilationen och EVAP? Framför allt de förra behöver normalt bytas flera ggr under bilens livslängd.

    Har du kontrollerat om det finns några felkoder i systemet som inte tänt CE? Speciellt om det finns några relaterade till spjällhuset, är det gammalt och slitet så tenderar responsen och bli raspig.

    Ytterligare en sak är att titta igenom alla datavärden från Trionics, och se om man hittar några anomalier där.

    Eller så skickar man bilen till en riktig Saab-specialist för genomgång. Blir typiskt billigare och bättre än att byta saker på chans, och riskera att få in nya fel genom trasiga nya pirat-delar.
    Tackar för svar, kollade med felkodsavläsare igår men den har inga felkoder, såg däremot
    En liten liten spricka inom den röda ringen på bilden: https://www.do88.se/sv/artiklar/saab...ingsslang.html

    Kan det finnas någon teori till varför den går mjukt ibland och jag tycker som växlarna o allt glider i smidigt med mindre ryck i minusgrader ute... Skall byta slangen o se om det blir bättre. Måste jag byta backventilerna eller kan jag se om de är dåliga? Allt ser ju i det stora hela bra under huven. Kolla även gärna andra tråden jag gjort, den har ett metalliskt ljud runt 2000 varv som upphör, kanske har det nått med saken att göra.. bytte även dumpventilen utan resultat.. Annars blir det väl auktoriserad saabverkstad som gäller.

  4. #24
    Kan även vara fel på T7-styrkortet (placerad i en box vid torpedväggen höger sida). Hur många mil har bilen/motor? Svajar varvtalsmätaren på tomgång? Du behöver göra en kontroll med Tech2.

  5. #25
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2020
    Inlägg
    47
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever Visa inlägg
    Kan även vara fel på T7-styrkortet (placerad i en box vid torpedväggen höger sida). Hur många mil har bilen/motor? Svajar varvtalsmätaren på tomgång? Du behöver göra en kontroll med Tech2.
    Den har gått 23 000 mil, nja skulle inte säga att den svajar nä tycker jag inte. Vad kan jag göra med Tech 2?
    Senast redigerat av Williamk den 2020-11-12 klockan 11:24.

  6. #26
    Steg 6
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6 969
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Williamk Visa inlägg
    Måste jag byta backventilerna eller kan jag se om de är dåliga? Allt ser ju i det stora hela bra under huven.
    Ventilerna måste funktionskontrolleras, titta på dem hjälper inte mot något.
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #27
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2020
    Inlägg
    47
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Ventilerna måste funktionskontrolleras, titta på dem hjälper inte mot något.
    Vars kan jag köpa ventilerna? Hittar nämligen inte, har du nån länk till det? Vill nämligen inte hämta på skroten utan ha grejer jag vet är nyskick

  8. #28
    Steg 6
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6 969
    Medlem#
    8758
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #29
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2020
    Inlägg
    47
    Medlem#
    -
    Tack men det står att grejerna är för modeller 06-10 och osv, passar de då verkligen till min 02:a? Tänkte isåfall beställa satsen på speedparts då man får med allt, hur svårt e det o byta allt?

  10. #30
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    793
    Jag är fortfarande inte säker på att det är något fel på din bil. Men det är såklart svårt att veta hur mycket den rycker utan att se den själv.

  11. #31
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 274
    Medlem#
    6973
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  12. #32
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2020
    Inlägg
    47
    Medlem#
    -
    Blir att byta hela spjällhuset från en bil från skroten. Nått jag bör tänka på?

  13. #33
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 274
    Medlem#
    6973
    Ja. Nya o-ringar både över och under.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  14. #34
    Och rengöra den! Så slipper du göra det sen
    Saab 9-5 2005 2.0T - 295HK/435nm
    5 växlad Manuell
    Projekttråd:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...affe-till-9-5a

  15. #35
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2020
    Inlägg
    47
    Medlem#
    -
    Tack, blir å kolla igenom backventilerna(de blå) samt vevhusvent, byta spjällhus och hoppas den blir mjukare vid gasen. Borde jag uppgradera mjukvara efter bytet? Har det påverkan?

  16. #36
    Köp helst inte ett begagnat spjällhus.

  17. #37
    Steg 6
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6 969
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Williamk Visa inlägg
    Tack, blir å kolla igenom backventilerna(de blå) samt vevhusvent, byta spjällhus och hoppas den blir mjukare vid gasen. Borde jag uppgradera mjukvara efter bytet? Har det påverkan?
    Den nyare mjukvaran tolererar mer mätfel, men det som gör går råare är slitaget. Så en begagnad löser bara problemet om du har tur och får en väsentligt mindre sliten.
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  18. #38
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2020
    Inlägg
    47
    Medlem#
    -
    Tackar för svaren, grejen är att ett nytt kostar så himla mycket, köper jag ett beggat för en 500-800 och monterar och har EXAKt samma ryck som innan borde jag väl med största sannolikhet kunna utesluta spjällhuset, att det är nå fel med den... alla sabbar är väl inte småryckiga vid gasen så ett spjällhus från skroten borde väl inte ge samma som nu om de nu e den.

  19. #39
    Om du köper ett begagnat spjällhus be om full returrätt. På din fråga i nr #38 resonerar du fel, du kan inte till 100% räkna med att ett begagnat spjällhus är intakt (eller har samma fel).

  20. #40
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2020
    Inlägg
    47
    Medlem#
    -
    Var ute idag och kikade på momentstaget. Det har jag bytt i somras till detta nya orginalet. Den gamla var helt slut och visst blev det mindre ryck då men kan det vara så att alla 9-5or rycker till när man släpper gasen kanske med orgnialbussning? 9-3an har inte ett sådant kanske svaret på varför den lådan känns "smidigare"

    Kika på videon! https://youtu.be/qUKO2MY3a1U

    Hjälper byte till powerflex kanske? Är era såhär??

    - - - Uppdaterad - - -

    Ni ser att det inte alltid blir klonkljudet när jag gör prosseduren, precis som med mitt ryck

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 Aero 2,3T -00 Ojämn motorgång och vit rök från avgasrören.
    Av Svennesson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2017-11-01, 07:08
  2. Rå motorgång 9-5 aero -00
    Av han-s i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-05-07, 06:28
  3. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2015-01-11, 13:54
  4. Är fjädrar till en saab 2.3 sedan 06 mjukare än vector 02?
    Av Gabriel i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-06-29, 16:19
  5. Mjukare dämpare bak, varför?
    Av 900 Power i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2004-11-04, 08:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •