Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Köp av 9-5 2.3 -00

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Inlägg
    8

    Köp av 9-5 2.3 -00

    Hej!
    Vilket kanon forum! (Måste bara börja med att nänma detta som ny på detta forum)
    Har precis varit och tittat på en 9-5 SE 2.3 -00 11000Mil som är trimmad till 190HK(enligt bilfirman) fick tyvärr inte provköra denna då bilhandlarn sa att den "blårykte" när dom bytte in den. Men han försäkrade mig att det skulle vara fixat vid ev. köp. (Skulle gissa att turbon kanske gett upp?) Eftersom detta blir min första Turbo, så undrar jag om man ska sikta in sig på denna modell, eller avakta en Vector, kostar dock 30K mer. Saken är den att jag får byta "jämt" mot 9-5 SE 2.3, efttersom jag är så missnöjd med Opel Zafiran 1.8 -00 som jag köpt på samma bilfirma, är det nå´t speciellt man ska ha i åtanke på årsm. -00? Och går det via regnr. att se vilken firma som har "Chippat" bilen? Det finns inga papper, bilfirman vet inte heller vem som har lev. eller installerat det. (eller ska det stå i regbeviset, antal KW?) Tacksam för svar.

  2. #2
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 456
    Medlem#
    5129
    Välkommen

    Känner inte till vilken trimfirma det kan vara, original har den 170.
    De flesta steg1 trim ger 220-230hk (ungefär) om man har 2,3literns. Däremot ger SAAB´s egna trim till 2,0 liters motorn, original 150hkr, 192hkr.

    Blårök kan vara både turbo eller vevhusventilationen, står ganska mycket
    om båda fenomenen. Prova att söka.

    Kolla så att service boken är ifylld. Service var 2000é mil och/eller varje år.

    Vad det gäller pris så är det intressanta vad man ger emellan. Nu kunde
    du byta jämt om jag förstod det hela rätt men jag tror att bilhandlaren
    tjänar några kronor på affären hur som helst. Blev du dessutom inte nöjd
    med förra bilen du köpte (beroende lite på vad som du blev missnöjd med)
    så kanske du ska köpa bil någon annanstans?

    Om du kollar med vägverket så kan du ju se varifrån tidigare ägare är,
    kanske kan du ringa upp honom/henne alt. ringa den trimfirma som ligger
    närmst tidigare ägares hemort.

    Du skriver att det inte finns några papper, det är väl bara på själva trimmet?
    Hoppas att serviceboken finns, du kan även av SvenskBilProvning beställa
    besiktningspapper.

    Lycka till, vad du än gör.
    Till mitt garage: Garaget

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 114
    190hk låter undeligt i en 2.3t -00 då den har 170hk orginal. Vore det en 2.0t vore det dock mindre konstigt, till den finns det ju ett orginal trimkit som ska ge 192hk.

    Fö. fanns inte modellserien Vector på M00, att den ryker blått kan ju vara turbon eller något annat. Ryker den blått hela tiden eller bara vid kallstart?

    Hur många hk som finns står inte i reg-bev utan där står det bara vad den har orginal.

    Att kolla på dom? Hmms, full servicebok med korrekt utförd service är ju bra om man vill ha den 8-åriga motorgarantin. Lär om inte annat sänka bilen värde om den inte har det. Någon annan ger dig säkert bättre svar vad du ska titta efter

    mvh

    edit: ptja där sa inte mitt inägg så mycket längre. Attans vad långsam man är ibland Btw välkommen hit MoMo!

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Inlägg
    8
    Ok, tackar för snabba svar. Jag har läst en hel del här innan jag valde just SAAB 9-5, så jag håller med om att 192HK i en 9-5 2.3 låter märkligt. Men som sagt, jag tror inte bilhandlarn är riktigt "hemma" på trim vs. olika motor alt. Sen var det papper på trim som inte fanns, serviceboken ser helt ok ut. Precis gjort 11000 Mil Service på verkstad, ska försöka spåra tidigare ägare o se om han/hon vet något om vem som kan ha fixat trim till bilen. Ska även titta på Vector Kombi´n -04 som han skulle få in, me gissar på en ganska kraftig pris skillnad. Blir en SAAB Turbo hursomhelst.

  5. #5
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 456
    Medlem#
    5129
    Om du är sugen på just den bilen så kanske du får skruva bort boxen
    och titta om det sitter någon klisterlapp med ett firmanamn på den.

    Då måste man skruva bort högra vindrutetorkararmen och under "kåpan"
    sitter boxen.
    Till mitt garage: Garaget

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kumla..
    Inlägg
    1 218
    Om du söker här på forumet så finns det en hel del trådar om vanliga fel på de tigiga 9-5:orna..

    Dålig SID-display.. dåliga bussningar bak m.m

    Kan nämna att jag råkat ut för båda ovanstående fel..
    Saab 99 Turbo -78 (Projekttråd)
    Saab 9-3 2.0t -99
    Volvo V50 2.0D -07

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1
    Är det Saabs "orginal" trim så bör det även stå i papperna att det är 192 hk, de hade krav på att man skulle regbesiktigabilen för att garantin skulle gälla.

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 203
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av MoMo
    Ok, tackar för snabba svar. Jag har läst en hel del här innan jag valde just SAAB 9-5, så jag håller med om att 192HK i en 9-5 2.3 låter märkligt. Men som sagt, jag tror inte bilhandlarn är riktigt "hemma" på trim vs. olika motor alt. Sen var det papper på trim som inte fanns, serviceboken ser helt ok ut. Precis gjort 11000 Mil Service på verkstad, ska försöka spåra tidigare ägare o se om han/hon vet något om vem som kan ha fixat trim till bilen. Ska även titta på Vector Kombi´n -04 som han skulle få in, me gissar på en ganska kraftig pris skillnad. Blir en SAAB Turbo hursomhelst.
    I princip är en 9-5 2.3-00 med 11000 mil helt rätt. Men uppenbarligen vet inte handlaren vad han pratar om, 190 hk i en 2.3, en otrimmad 170 hk kan om man mäter på "rätt" (fel?) sätt ligga i den trakten... Sedan är just 2.3 170 hk en motor som man ska chippa försiktigt, SAAB ansåg att ventilerna inte tålde mera effekt och modifierade därför dem till -01:an som fick 185hk.

    Sedan kan bilfirman ha drabbats av kalla fötter (priserna på SAAB har sjunkit under våren), för 9-5:an borde vara en bit dyrare än Zafiran. Om detta är anledningen till erbjudandet att byta jämnt kan det bli en bra affär, men kolla att det inte är något knas med bilen på egen hand.

    Så, kolla upp bilen förutsättningslöst först. Jag skulle också gissa på att det är en 2.0 med trim. Är det SAABs trim är det grönt med 8-årsgarantin om Serviceboken har max 2250mil/15mån mellan servicetillfällena. Ska dock påpekas att motorn inte rasar automatiskt om garantin saknas... Böårök är dock ett dåligt tecken, och du bör klara ut vad det är innan du byter; Turbo, igensatt vevhusventilation, förestående ras eller olja som hamnat på fel ställe pga vevhusventilationsmod 3. Dock, turbon inte svindyr, ändra vevhusventilationen är enkelt och har bilen motorgarantin i behåll så bör du vara väl skyddad.

    Sedan, har bilen vart stående ett längre tag, skulle jag byta olja och oljefilter direkt på den, kan inte skada.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Inlägg
    8
    Tackar för alla svar. Jag kollade upp bilen lite mer, och fick fram att den har 134kW, vilket motsvarar ca 185Hk om jag räknar rätt. Hmmm, men på en 9-5 årsm. -00 så var det väll 170Hk motorn som var standard? Blir inte klok på just denna SAAB, tror jag avaktar en Vector i rätt prisklass. Annars var 9-5 -00 i kanon skick med kjolpaket och sport Editon, jaja. Gör ett försök till att få kontakt med förra ägaren. Men som sagt tackar för alla synpunkter.
    MVH. Micke.

  10. #10
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 456
    Medlem#
    5129
    Citat Ursprungligen postat av MoMo
    Tackar för alla svar. Jag kollade upp bilen lite mer, och fick fram att den har 134kW, vilket motsvarar ca 185Hk om jag räknar rätt. Hmmm, men på en 9-5 årsm. -00 så var det väll 170Hk motorn som var standard? Blir inte klok på just denna SAAB, tror jag avaktar en Vector i rätt prisklass. Annars var 9-5 -00 i kanon skick med kjolpaket och sport Editon, jaja. Gör ett försök till att få kontakt med förra ägaren. Men som sagt tackar för alla synpunkter.
    MVH. Micke.
    Det kan ju vara så att det är en SAAB M/01
    Fast att den är tillverkad och registrerad under år 00.
    (SAAB M/01 är tillverkad efter sept/okt? 2000 men med år 2001 specifikationer)

    Har du kollat bilen på www.vv.se? Knappar du in reg nr så får du fram
    bla tillverkningsår/månad och registreringsdatum.

    134kW * 1,36 = 182,24 hkr
    134kW / 0,732 = 183,06 hkr

    EDIT: Tror att den nya årsmodellen börjar tillverkas redan efter 1á juli året innan.
    EDIT: Bil tips http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... highlight=
    Till mitt garage: Garaget

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Inlägg
    8
    Nu har jag kollat bolen på vv´s hemsida, bilhandlarn verkar vara helt fel ute. Bilen är tillverkad 200103 inte 2000 som han påstår, var och pratade med handlarn idag, då såg jag att dom strukit att det är 150Hk o skrivit över med 185Hk efter mitt senaste besök. Hehehe, men det står fortfarande att det är en årsm. -00. Men idag så skulle han ha 169000:- för bilen! Glöm det sa jag! Har en 9-5 AERO kombi -00 för 149000:- på gång nu, vill helst slippa denna bilfirma. Men tack för all hjälp, (Novis som man är) Men frågar man inte så lär man sig inte. (Fyndigt va?)

  12. #12
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 456
    Medlem#
    5129
    Eller den här: http://www.blocket.se/view/5555228.htm? ... c=1&city=0
    istället för en 00á Aero ;-)
    (Det är en sedan men det finns ju även combi)
    Har den pilotpkt så är det ännu skönare stolar än i Aeron (kom nya 02)
    Inte samma chassie, Aeron är ju sänkt.

    Men i stort ganska lika bilar...
    Till mitt garage: Garaget

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •