Förra veckan så var bilen på underredsbehandling och jag bad dom ta bort kjolarna vilket normalt inte ingår.
Jag bad dom också ta några bilder, och så här såg det ut under. Det såg riktig bra ut.
IMG_0233.jpg
Nu står bilen i garage tills vidare.
Förra veckan så var bilen på underredsbehandling och jag bad dom ta bort kjolarna vilket normalt inte ingår.
Jag bad dom också ta några bilder, och så här såg det ut under. Det såg riktig bra ut.
IMG_0233.jpg
Nu står bilen i garage tills vidare.
SAAB 9-5 Kombi, 2,3 Griffin, 2010, Tech2
SAAB 9-5 AERO, 2,3, 2003
Hittade en vinge från en bil med samma färg på en skrot, den var i rätt bra skick, dock saknades mittre fästet och muttrar, med det fixar jag ljust nu, har även skaffat en satts för att montera dit en krok. Har inte kommit åt den ännu då garaget är fullt och den skickades längst in.
SAAB 9-5 Kombi, 2,3 Griffin, 2010, Tech2
SAAB 9-5 AERO, 2,3, 2003
Hej!
Kanske lite sent, men bakom dekorpanelen, sätt gummitejpen på luckan istället, så slipper du att gummilisten gnuggar sönder lacken på luckan
Förbaskat fin bil förresten
//Konrad S.
Har nu plockat fram den igen, körförbud efter 31 mars. Men den gick igen i dag, bytte till sommardäck i går.
Fick motor lampa på vägen hem som tur var. Kollade just med Tech2 som jag köpte i höstas.
Det var två koder P1312 och P1334, avbrott/kortis B+ cyl 1+2 och cyl 3+4.
Är detta relaterat till tändkassetten? eller är det något annat.
SAAB 9-5 Kombi, 2,3 Griffin, 2010, Tech2
SAAB 9-5 AERO, 2,3, 2003
Det låter som tändkasett ja, jag hade P1312, P1334, P340 på min och det visade sej vara tändkasetten, just dom tre i kombination är tydligen nästan alltid TK, men du hade väl inte 340 iofs.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Man kan ju alltid testa att byta stift först, men har du en i reserv kan man ju chansbyta.
..Jag har ingen i reserv numera efter att jag fick byta där
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Försökte byta i dag, tre skruvar lossnade så fint, men den fjärde gick inte att rubba. Kunde nog dra av den så jag slutade, den fick stå med olja ett tag. Så kunde inte byta något av detta. Tog bort felkoderna och så får jag se dom kommer tillbaka. För dom kom efter bilprovningen. Ska lämna på service hos Stemeck i Uddevalla så kanske den lossnar då.
SAAB 9-5 Kombi, 2,3 Griffin, 2010, Tech2
SAAB 9-5 AERO, 2,3, 2003
Har nu stått några veckor med olja i den trilskandes skruven, ingen respons ännu.
Har demonterat backspeglarna för att åtgärda korroderande aluminium och att det varit för lång skruv i ett fäste så det blivit hål i godset.
Det var lite mer jobb att göra med dessa då kåporna satt fast med någon form av gummimassa, så dom är svåra att demontera. Sitter nu ett reservpar på.
Isoleringen under huven saknade några fästen, var på skroten i Västerås och försökte hitta några, men dom var svåra att lossa.
IMG_7284.JPG
Hittade en larmkontakt under motorhuven på en bil som jag tänkte använda för att få belysning i motorrummet. Någon sådan finns inte på min utan bara fästet, vad var tanken med denna kontakt.
Har också bytt vakuumslangarna och gjort "taxi" kopplingen.
Har även kommit fram till vem som var den första ägaren, vilket är lite roligt att veta.
SAAB 9-5 Kombi, 2,3 Griffin, 2010, Tech2
SAAB 9-5 AERO, 2,3, 2003
Larmkontakten är ju förstås till larmet
Är ju ett jäkla aber med dom där backspegelfötterna, på min 05'a så behandlade jag dom olika för atts e vad som funkade bäst, har dock inte kollat vilken av dom som klarat sej bäst sen dess
Motorrumsbelysningen saknar man ju faktiskt lite sen man körde 9000 :/
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Betyder det att det inte finns larm på min, då platsen var tom? Eller är det olika nivåer på larmen?
Fick i dag loss tändkassetten, den hade beteckning TK3.6 A och hade en spricka i plasten, får ha den som nödkassett då den inte hade några felkoder, mer än efter bilprovningen. Den nya är en TK3.7 E.
IMG_7295.jpg
SAAB 9-5 Kombi, 2,3 Griffin, 2010, Tech2
SAAB 9-5 AERO, 2,3, 2003
Finns olika nivåer, men har man larmsirenen under vänster framskärm har man alltid huvbrytaren tror jag ?
DOCK så slipper man ju gärna den där larmsirenen då den mest strular.
En 3.6 TK är väl allmänt bra att ha som reserv ja. Nu har jag ingen hel reservkasett kvar men det är ju nåt man gärna slänger ner i bilen innan långresa
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Det går ju att programmera larmet så det använder tutan istället för larmsirénen. Eftersom strulande larmsirénen är vanligt förekommande kan man tänka sig att den plockats bort av tidigare ägare.
Eller så har bilen inte larm.
Hej!
Öppna huven ett "hack" så den står på glänt.
Lås bilen, sen öppnar du huven helt. Nu ska larmet ljuda.
Mvh Mathias
Tar bort "skyddet" runt bakluckan, mycket damm men ingen rost.
IMG_7302.JPG
Hur ska man tänka här, är dessa plastbitar bra eller dåliga? hur har det sett ut på andra kombi bilar med samma skydd.
Ska man hålla original så ska dom tillbaka men då får det bli vax på allt under plasten.
På min Griffin finns dessa inte med alls men om det var för att dom inte var bra eller av kostnadsskäl vet jag inte.
SAAB 9-5 Kombi, 2,3 Griffin, 2010, Tech2
SAAB 9-5 AERO, 2,3, 2003
Bytte hajfena den hade bara fallit sönder i delar. Näst projekt är montering av vingen på bakluckan, och fortsätta med backspeglarna.
SAAB 9-5 Kombi, 2,3 Griffin, 2010, Tech2
SAAB 9-5 AERO, 2,3, 2003
De två sista siffrorna i de koderna indikerar cylindernummer. Verkar nästan som någon tänkt. En grej jag noterade för en tid sedan...
När man får indikation på samtliga eller i alla fall fler än en cylinder lär det vara TK som gett upp och inte fler än ett tändstift samtidigt.
Ibland finns kabel och kontakt framdragen till larmkontakten. Kolla och jämför på din Griffin. Min ena Griffin hade kontakt, men ej brytaren. Utan kablage lär den nog inte ha haft larm. Hos Speedparts kan man söka utrustning via VIN/chassinummer. Har du inte kollat det rekommenderas det.
TK 3.6A är den första och sämsta, så en defekt sådan bör nog uppgraderas när tillfälle ges. Även som nödkassett.
Riktigt fin 2003a, gratulerar!
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Det konstiga med felkoderna dom kom efter besiktningen, och när jag tog bort dom med Tech 2 så kom dom aldrig tillbaka. Men jag bytte ändå till annan TK.
SAAB 9-5 Kombi, 2,3 Griffin, 2010, Tech2
SAAB 9-5 AERO, 2,3, 2003
Krävs lite för att trigga det. Se till att din nya TK står SEM under dvs org kasset!
Senast redigerat av Moderator den 2021-06-06 klockan 12:16. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Ja, bilen räknar antalet misständningar och sätter inte P1312/1334 förrän antalet misständningar över tid överstiger ett visst antal. Så har du precis nollat felkoder så tar det ett tag tills du kommit upp i tillräckligt många misständningar för att tända motorlampan.
På samma sätt kan P1312/1334 försvinna av sig själv efter att man åtgärdat misständningarna.