Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Läcker automatlådeolja under bilen OG9-5 Automat

  1. #1
    Surmotor
    Reg.datum
    okt 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    38
    Medlem#
    -

    Läcker automatlådeolja under bilen OG9-5 Automat

    Hej,

    Bil: Saab 9-5 Aero -06 Aut.

    Här läcker det automatlådeolja men jag vet inte vilket rör/slag som går där, samt hur man ska gå till väga för att byta den?

    Bild: https://i.imgur.com/3O4ax7I.jpg
    saab problem.jpg

    Eller om någon kan länka till automatlåda rör/slang så att jag kan se vad det är för typ av rör?

    Sen så skulle jag behöva tvätta under motor då det är mycket olja där, är det något man bör tänka på?
    Senast redigerat av volvoxc90 den 2020-10-11 klockan 22:05. Anledning: Jag var trög innan

  2. #2
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Hej och välkommen till forumet!

    Är du säker på att det är olja från växellådan?
    Har du sett på nivån så att du är helt säker?

    Anledningen till att jag frågar är att det är ganska vanligt att kylvarvet på styrservoledningen rostar och går sönder..

    Kolla saabwisonline, här t.ex. ;
    https://saabwisonline.com/c9/9-5/200...to-remove-250/

    MVH
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  3. #3
    Helt original TurboAndes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    676
    Om det är automatlådeolja så börja med att skruva åt banjoskruvarna för oljekylaren. Mina var lösa och nedersta sölade, drog åt dem förra helgen och jag tror spillet slutat. Nedersta tas från grenröret med en 19-nyckel. Pilligt som faan men går precis.

  4. #4
    Surmotor
    Reg.datum
    okt 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    38
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av flaset Visa inlägg
    Hej och välkommen till forumet!

    Är du säker på att det är olja från växellådan?
    Har du sett på nivån så att du är helt säker?

    Anledningen till att jag frågar är att det är ganska vanligt att kylvarvet på styrservoledningen rostar och går sönder..

    Kolla saabwisonline, här t.ex. ;
    https://saabwisonline.com/c9/9-5/200...to-remove-250/

    MVH
    Är säker då den förbruka 1 liter automatlådeolja på 10 minuter, och färgen är rött. Styrservoledningen läcker det med men inte så jättemycket och det är mer gul.

    Citat Ursprungligen postat av TurboAnde Visa inlägg
    Om det är automatlådeolja så börja med att skruva åt banjoskruvarna för oljekylaren. Mina var lösa och nedersta sölade, drog åt dem förra helgen och jag tror spillet slutat. Nedersta tas från grenröret med en 19-nyckel. Pilligt som faan men går precis.
    Hur kommer jag åt dom på lättas sätt?

    Vet inte vart röret går, vet bara det går några rör för automatlåda.

    Måste jag ta bort kylare för att kunna skruva åt dom?
    Bil 1: Saab 9-5 Linear-06. Bil 2: Saab 9-5 Aero -06 Aut. Bil 3: Saab 9-5 Aero -08 Aut (jubileumsmodell färgkod 304).
    Kan inte så supermycket om bilar.

  5. #5
    Helt original TurboAndes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    676
    Citat Ursprungligen postat av volvoxc90 Visa inlägg
    Är säker då den förbruka 1 liter automatlådeolja på 10 minuter, och färgen är rött. Styrservoledningen läcker det med men inte så jättemycket och det är mer gul.



    Hur kommer jag åt dom på lättas sätt?

    Vet inte vart röret går, vet bara det går några rör för automatlåda.

    Måste jag ta bort kylare för att kunna skruva åt dom?
    Titta ner runt luftmassemätaren vid kanten av (motor)-kylaren. Översta banjon bör du se lätt. Understa får du lysa med lampa så ser du en skymt av den under en kylarslang. Jag såg att det var geggigt då. Sen kör du ner armen mellan grenrör och motorkylaren och balanserar en 19-nyckel på fingerspetsarna och får lite kramp samtidigt

  6. #6
    Surmotor
    Reg.datum
    okt 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    38
    Medlem#
    -
    Är det denna som kan sitta lös?

    pWHIixV.png

    Vilken av dessa kylare är det, är det den som är längs in?

    Längs in är väl vattenkylare, mitten oljekylare längs bort AC kylare?

    Bild:
    https://i.imgur.com/lwAZONm.jpg
    saab problem2.jpg
    Senast redigerat av volvoxc90 den 2020-10-11 klockan 22:05. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Bil 1: Saab 9-5 Linear-06. Bil 2: Saab 9-5 Aero -06 Aut. Bil 3: Saab 9-5 Aero -08 Aut (jubileumsmodell färgkod 304).
    Kan inte så supermycket om bilar.

  7. #7
    Helt original TurboAndes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    676
    Ja den är det, samt för min del den läckande nr7 längst ner.

    Någon får rätta mig om jag har fel, men automatoljekylaren sitter ”inbyggd” lodrät i vattenkylaren?
    Senast redigerat av Vfr den 2020-10-10 klockan 12:35. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  8. #8
    Surmotor
    Reg.datum
    okt 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    38
    Medlem#
    -
    Om man kollar på bildelsbasen så ser den ut så här.

    Senast redigerat av Vfr den 2020-10-10 klockan 12:35. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före
    Bil 1: Saab 9-5 Linear-06. Bil 2: Saab 9-5 Aero -06 Aut. Bil 3: Saab 9-5 Aero -08 Aut (jubileumsmodell färgkod 304).
    Kan inte så supermycket om bilar.

  9. #9
    Surmotor
    Reg.datum
    okt 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    38
    Medlem#
    -
    Update.

    Jag hittade hålet.

    Bild: https://i.imgur.com/DGCUAXc.jpg
    saab hål.jpg

    Det är röret som går längs ner på kylare, hur byter man den på lättas sätt?

    Skulle vara bra om någon skulle kunna förklara stegvis.
    Senast redigerat av volvoxc90 den 2020-10-11 klockan 22:02.
    Bil 1: Saab 9-5 Linear-06. Bil 2: Saab 9-5 Aero -06 Aut. Bil 3: Saab 9-5 Aero -08 Aut (jubileumsmodell färgkod 304).
    Kan inte så supermycket om bilar.

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Är du säker på att den läcker där och att växellådsoljan inte bara rinner ned längs med röret från anslutningen mot kylaren? Själva oljekylaren är som sagt inbyggd i kylarens högra gavel och ansluter med två banjoskruvar (gummi-stål brickor som tätning).

    För att byta rören (byt bägge om du ändå ska göra detta), räkna med att du behöver demontera tryckrör och kylfläkt (trångt annars), lossa rörens banjoskruvar i kylaren och sedan de två slangarna (också med banjoskruv) på växellådan. Det kommer rinna olja ur växellådan när du lossar skruvarna i växellådan så du behöver antingen plugga dessa eller passa på att göra ett oljebyte på lådan samtidigt. Demontera slangarna från de gamla rören och montera dem på de nya rören.

  11. #11
    Surmotor
    Reg.datum
    okt 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    38
    Medlem#
    -
    Jag är säker, om man kollar supernoga så ser man att den har fått en riva som det rinner ifrån.

    Jag har testat att dra åt båda banjoskruvar men det hjälpte inte.

    Är det tryckrör som går till turbo?

    När du skriver att det kommer rinna ut olja från lådan så menar du automatlådeolja?
    Senast redigerat av Moderator den 2020-10-12 klockan 12:03. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Bil 1: Saab 9-5 Linear-06. Bil 2: Saab 9-5 Aero -06 Aut. Bil 3: Saab 9-5 Aero -08 Aut (jubileumsmodell färgkod 304).
    Kan inte så supermycket om bilar.

  12. #12
    Surmotor
    Reg.datum
    okt 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    38
    Medlem#
    -
    Nu upptäckte jag att bulten är rundad, frågan är om jag kan lösa röret till kylare och växellådan och sen dra upp fläktpaket med rören?

    Jag uppskatta om jag mitt hjälp fort, det börja blir kallt att hålla på gatan.

    saab skit.jpg
    Bil 1: Saab 9-5 Linear-06. Bil 2: Saab 9-5 Aero -06 Aut. Bil 3: Saab 9-5 Aero -08 Aut (jubileumsmodell färgkod 304).
    Kan inte så supermycket om bilar.

  13. #13
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Saab-skit, bra namn på bilden

    Inte säker på vad du menar eller försöker visa med bilden.

    Men, är det klamman som håller röret så, nej, den sitter väl i subframen?
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  14. #14
    Surmotor
    Reg.datum
    okt 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    38
    Medlem#
    -
    @flaset

    Bliv lite sur att man har lyckas lossa allt så är det en bult som sura.

    Här är en bättre bild, jag försökte först dra upp fläktpaket med rören men det gick inte. Så nu blir det att använda vinkelslipen för att kapa fästet så att jag kan ta ut fläktpaket.
    saab bulten.jpg

    Båda rören verka vara i ett dåligt stick så lika bra att byta ut båda två.

    Men det är väl lika bra att byta bricka med?

    Update:

    Har nu fått bort båda rören samt fläktpaket, men jag undra om det finns det bättre sätt att sen sätta tillbaka fläkten då det var trångt som bara den?

    saab fläkt.jpg

    Sen undra jag vart man kan få tag på nya https://shop.speedparts.se/sv/prod/s...gsring-81.html jag betala inte 98 kronor för en?
    Senast redigerat av volvoxc90 den 2020-10-16 klockan 00:05.
    Bil 1: Saab 9-5 Linear-06. Bil 2: Saab 9-5 Aero -06 Aut. Bil 3: Saab 9-5 Aero -08 Aut (jubileumsmodell färgkod 304).
    Kan inte så supermycket om bilar.

  15. #15
    Surmotor
    Reg.datum
    okt 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    38
    Medlem#
    -
    Nu är hon körbar igen, tog tid att hitta delar till ett okej pris, jag la även på hammarlack för att öka livslängen.


    4032-3024-max.jpg

    4032-3024-max (2).jpg

    4032-3024-max (1).jpg

    Sen när min Aero är klar, så ska jag försöka mig på att laga upp nästa Aero men denna gång blir det mycket mer jobb och svårare.
    4032-3024-max (3).jpg

    2 användare gillar detta inlägg


    Bil 1: Saab 9-5 Linear-06. Bil 2: Saab 9-5 Aero -06 Aut. Bil 3: Saab 9-5 Aero -08 Aut (jubileumsmodell färgkod 304).
    Kan inte så supermycket om bilar.

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    501
    Storartat! Och bra info för andra. Det här känns som en reparation av hundra som skulle fått andra att rulla bilen till skroten tråkigt nog.

  17. #17
    Surmotor
    Reg.datum
    okt 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    38
    Medlem#
    -
    @Taxweiler

    Tackar, det kostar inte allt för mycket att laga det heller.


    Automatlådeolja (ATF 3309) kostar 945 kr, jag behövde bara 5-6 liter men det kom det för mycket så måste hälla av lite.
    Båda rören kostar mig 514 kr.
    Slangar var för dåliga samt att jag förstörde en, hittade en beg (båda slangen) för 400 kr.
    Hittar en snäll kille som hjälpte mig att ta los slangen och byta mot nya rören, han fick 100 kr för det.

    Sen hammarlacken kostar men det räknar jag inte med då jag använder så lite.

    Så det kostar mig som allt 1*959 kronor, då räknar jag inte med frakt eller kostnad för att köra till dessa personer.


    Så nu så ska jag tvätta undermotor då det ser ut som den har gjort på sig, och efter det så ska jag ta bort rosten som kom till på grund av läcka och sen lägga på body spray.

    Sen blir det att ta itur med andra fel på bilen.

    2 användare gillar detta inlägg


    Bil 1: Saab 9-5 Linear-06. Bil 2: Saab 9-5 Aero -06 Aut. Bil 3: Saab 9-5 Aero -08 Aut (jubileumsmodell färgkod 304).
    Kan inte så supermycket om bilar.

  18. #18
    Sugmotor Ajonos avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    11
    Hej!
    Skönt att ha hittat denna tråd!
    Råkat för samma med min aero.
    Har en fundering gällande brickorna till banjosarna mot kylaren, vad är dessa för storlek? Känner inte för att köpa 4st x 98kr från speedparts, borde finnas billigare alternativ.
    Samt hur sitter rören fast mot slangarna som går till lådan? Hur lossar man dessa?
    De ser ut att behövas tryckas på något sätt..

  19. #19
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av Ajono Visa inlägg
    ...brickorna till banjosarna mot kylaren, vad är dessa för storlek?
    Ta med dig banjoskruvarna och de gamla gummistålbrickorna till närmaste Hydroscand, de brukar ha både stål- samt rostfria i både mm och "tum".
    Det brukar kosta en vetelängd om man inte skall ha fler än 2-4st..
    Senast redigerat av flaset den 2022-06-29 klockan 10:23. Anledning: Felaktigt antagande.
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 498
    Medlem#
    6973
    9-5 har push-in kopplingar där rören möter slangarna, precis som tex bränslefilter på 9-5 2005- eller NG9-3 04- (ej biopower). Det går alltså utmärkt att dela. Man behöver använda ett verktyg som trycker ner samtliga 4 metallhakar samtidigt. Det brukar vara mycket skräp och ev rost där också så det kan göra det krångligare.

    Banjoskruvarna mot kylaren har diametern 14mm.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Bilen läcker bensin någonstans 9000
    Av Conny L i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-12-05, 23:17
  2. [LÖST] Kylvätskeläckage OG9-5
    Av timmarna i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-06-13, 12:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •