Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Vad ska jag sätta för pris?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    Vad ska jag sätta för pris?

    Hej,

    Jag har en 2006 NG Saab 9-3 1.8t Biopower Vector sportkombi automat som rullat 15000 mil. Förutom standardutrustning inkl navi så är den utrustad med BSR steg 4 samt sänkt och utrustad med Bilstein dämpare. Den har full servicebok och har inte körts särskilt hårt. Kort och gott, den är i fint skick och mycket trevlig att köra. Lite lackgrejer etc som hör till åldern. Det som ska göras är att byta bromsbelägg.

    Till saken: nu måste jag tyvärr sälja den då en sänkt bil inte fungerar så bra för att ta oss till vårt lantställe och vi har bara råd att ha en bil. Men jag undrar lite vad jag ska ta för den när jag ska sälja den.

    Har kollat runt lite på vad liknande ligger på och landar någonstans runt 40-50 tusen. Men med tanke på trim etc så borde den kanske kosta mer?

    Tacksam för hjälp!

    - - - Uppdaterad - - -

    Just det, den har precis fått 15000-mila service och bytt kamkedja då den började rassla.

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Jag har ingen uppfattning om prisnivån. Men beroende på vem som är intresserad kan en originalbil generera mer pengar än en med trim, m.m. Eller så kan man finna rätt person som uppskattar värdet i det som är fixat. Så det är svårt att ge en bedömning i förväg.

    För en SAAB entusiast så är kanske BSR inte direkt är förstahandsvalet för SAAB tuning och då är värdeökning möjligen negativ.

  3. #3
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Tror inte heller du kan räkna med ett högre pris pga trim och styling... Sådant köper man för sitt eget välbefinnande och höga nöjes skull. Men har du tur så har du tur

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Är den välskött är ju förstahandsvalet att återställa upphängningen till original. Då får du en bra och prisvärd bil med pulver under huven, sänksatsen kan du sedan sälja vidare begagnad.

    15 år gamla saabar har väsentligt högre bruksvärde än försäljningsvärde, så pengarna du får vid en försäljning räckee inte till att köpa något annat likvärdigt.

    Som redan sagts så ger trim inget extra vid försäljning, snarare skrämmer du bort en del köpare som då misstänker att bilen är sönderkörd, att man kan få problem vid besiktningen eller med försäkringen om olyckan är framme. Snarare kan priset säknas om bilen på olika sätt upplevs som en ungdomsbil.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Tack för bra svar! Det roliga med detta är att den inte alls är, eller har varit någon ungdomsbil. Mannen som satte in trim och sänkte var i 50-årsåldern och sålde den pga förändrar familjesituation till min kusin. Jag köpte den av henne för en billig penning då hon (som är i 60-årsåldern) tyckte den var lite låg.

    Så det bästa är att köra på medelpris och inte trycka på trim etc? Tidigare ägare lade ändå in ca 60 lax totalt på detta. Fakturor från BSR finns kvar liksom alla övriga servicekvitton etc. Komplett historik alltså.

  6. #6
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    För rätt köpare är det såklart + i kanten. Det finns såklart sådana. För medelsvensson är det oftast inget mervärde.

  7. #7
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Nä för medelsvensson är trim och sänkning en varningsklocka.
    Vid ev rep på en verkstad blir allt som inte är standard en extra komplikation och kostnad. Är den så mycket sänkt att du själv inte vill ha den lär knappast så många andra heller vilja ha den. Så jag personligen tror du får ut mest om du återställer sänkningen.

    Som sagt ovan av jellybear kan ett sänkningskit säljas löst till någon som redan har en bil.

    Steg 4 eller inte är nog en mindre grej. Efter en provkörning kan det nog uppskattas även av medelsvensson. Speciellt om du betonar säkrare omkörningar snarare än bättre varvtider, om man säger så...

    Bästa tipset är att vara 100% ärlig med vad du vet. Spekulanterna skräms ej av att det inte är en ny bil, eller att den är förbättrad. Men visar det sig att säljaren ljuger om en sak tror inte köparen på något. På en uppenbart sänkt eller moddad bil är detta extra viktigt.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    2006 BioPower fanns ju inte från fabrik. Är den biopower-konverterad och reggad med detta av BSR?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    För rätt köpare är det såklart + i kanten. Det finns såklart sådana. För medelsvensson är det oftast inget mervärde.
    Det anses typiskt vara prissänkande. För medelsvensson som köper en begagnad bil är normalt tillförlitligheten viktigast, så en bil som är så mycket original som möjligt är normalt mest eftertraktad.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #10
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 263
    Medlem#
    6770
    En 15 år gammal bil får oftast tjäna som andrabil för jobbpendling och barnskjuts. Den blir inte finbilen på infarten. Att all service är gjord och att bilen inte är rostig påverkar hur lättsåld den är och därmed värdet. Trim och sänkning ger inte en spänn och kan tvärtom få köpare att vända då det inte passar in på deras behov. Att BSR steg 4 kostar över 30’ hjälper inte alls.
    Jag tror bästa pris på en 2006 1,8t kombi med 15000 mil, fullservad, besiktigad, utan rost, med fullt bruksvärde utan sänkning och trim är 30’ möjligen 35’ om du har tur. Det är min bedömning. De kan ligga ute på Blocket för högre pris men frågan är vad de får

    2 användare gillar detta inlägg



  11. #11
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Precis. De som ligger ute på Blocket är de som inte är sålda. Dvs där priset är för högt i förhållande till skick och ålder.

    Generellt sett är bruksvärdet på en Saab betydligt högre än marknadsvärdet. En Saab är generellt sett en väldigt billig bil att äga. Och du har ju faktiskt en välutrustad, välservad Saab. Oavsett tror jag det är en god affär att montera vanligt sport/Aero-chassi så ni kommer till landet. Det höjer bilens värde.

    Jag skulle allvarligt överväga att sälja den andra bilen och behålla Saaben om ekonomin är viktig. Speciellt gäller detta om den andra bilen är nyare och sjunker snabbare och mer i värde.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Ok, då känns det som att det är dags att sänka förväntningarna alltså. Synd!

    Tack för alla bra svar!

  13. #13
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 162
    Medlem#
    2555
    Bilder säger mer än ord.

    Tror nog att du kan få en hel del för den om den är fin.

    MEN det beror en hel del på om det finns kvitto och att det inte är fuljobb gjort vid byte av kamkedjan!
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

Liknande ämnen

  1. Hjälp med att sätta pris 9k Aero -96
    Av SpennisH i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-10-17, 20:36
  2. Vad ska jag sätta för pris??
    Av Flebbe i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-07-06, 11:27
  3. Vad kan man sätta för pris på en baganad topp?
    Av KirKen i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-07, 11:00
  4. Jag ska sälja bilen, Vad ska man sätta för pris?
    Av CokeMan i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2004-11-08, 00:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •