Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Turbo rasat, vad man kan stoppa i OG9-3 B205L 185hk

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    1
    Medlem#
    13027

    Turbo rasat, vad man kan stoppa i OG9-3 B205L 185hk

    Så, turbon har rasat. Det är komiskt mycket glapp på turbinaxeln, en centimeter i alla riktningar, så turbon är nog ordentligt död och inte värd att laga.

    Har läst på litegrann och folk verkar inte uppskatta kvaliteten på GT17? :-D

    Original-turbon är märkt följande:

    Kod:
    GT17  MADE IN ITALY
    9198631
    
    152204-3        SNEB302383

    Jag trodde i min enfald att jag hittat en begagnad på bildelsbasen.se eftersom den kom från samma bilmodell som min, stog det, men den passade inte alls, helt annorlunda inkopplingar och den var också en aning större så det hade blivit trångt även om jag fulmekat dit på något sätt. (På den ej passande turbon stog det 9198318 452068-3. När jag beställde turbon hade jag inte tagit bort min gamla turbo och sett siffrorna på den, annars kanske jag inte lurats att tro att den jag köpte kunde passa.)

    Så, vad ska jag köpa? Bilen är väldigt risig i plåten så det känns inte värt att lägga massor av pengar på bilen, samtidigt är den rätt fräsch i övrigt, nya dämpare fram, massa bromsrör bytta, fräscha bromsskivor, rostat servostyrningsrör bytt osv, så det känns lite dumt att skrota den också, bra pendlingsbil och bra dragbil.

    Men när jag letar efter en turbo som ska passa på lite mer "riktiga" sidor som Biltema, Mekonomen och Autodoc och bildelar-online.se så ökar min förvirring bara.

    • Den enda motordelen som Biltema har till just min modell är "fläktrem". Kul.
    • Mekonomen föreslår två turbo, båda för runt 6000. Den ena är en Garrett 5955703 den andra en Garrett GT1752S. Jag hade hoppats kunna komma billigare undan än så.
    • Bildelar-online har ett gäng turbo varav en fantastiskt billig (1200 SEK) dock ej i lager och ett gäng mellan 5000 och 10000 SEK. (I lager.)

    På Bildelar-online hittade jag en turbo för 3000 som jag först trodde skulle passa eftersom den ser väldigt lik ut på bilderna mot original-turbon, men när man filtrerar på min bilmodell så kommer den inte med. Max 3000 hade jag tänkt betala så det hade passat bra, men funkar den turbon till min motor? (B205L)

    Samma sak med Biltema, om man knackar in min bilmodell kommer inte någon turbo upp, men den här turbon ser likadan ut som som original-turbon?! Skulle den funka?

    Nu när jag har original-dels-numret är förhoppningsvis mina sökningar på bildelsbasen bättre. Den här kanske passar, och priset är rätt men den ser rejält skamfilad ut.


    Är det förresten någon skillnad på min original GT17 och en GT1752S?

    Tips mottages tacksamt.


    Detta är original-turbon:
    tr.jpg


    Uppdaterat:

    skulle denna turbo från Maptun passa?
    Senast redigerat av Jakober den 2020-10-08 klockan 12:19.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    På B2x5 lättryckare (både og9-3 och og9-5) sitter Garrett GT17. Andra motorer (t.ex. fulltryckare eller B2x4) har andra turboaggregat. Så kolla även på og9-5 2.0t och 2.3t (ej 2.3T, 2.3t biopower eller aero, dessa har TD04) för att få ett större utbud begagnade snurror. Originalreferens:
    GT17
    TD04


    GT17-kvaliten är helt ok, men inte lika bra som TD04 (som sitter i B235 fulltryckare) och därför gnälls det när man åker på att byta turbon efter ca 20kmil. Det vissa gör då är att stoppa dit en TD04 (lite andra anslutningsrör krävs) som håller bättre och lättare kan trimmas.

    Det finns gott om eftermarknadsturbos motsvarande GT17 som är ett par tusingar billigare än Garretts. Kvaliten på dessa är nog som vilken eftermarknadsprodukt som helst, d.v.s. varierande, framförallt beroende på leverantör. Där det svårt att rekommendera något, man får i så fall köpa på chans.

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Om man gnäller på kvaliteten på GT17 så beror det förmodligen på att man varit med och bytt dessa aggregat på bilar före 10 000 mil.

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-06-29, 21:16
  2. 9-3 turbo 185hk aut -98 i Delar
    Av Conwis i forum Pryltorget säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-04-13, 12:13
  3. Aero turbo på en 2.3t (185hk) med bsr steg 2 ?
    Av nosslar1 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-06-12, 12:27
  4. [LÖST] Vilken turbo och laddtryck på en OG9-3 185hk -00
    Av Andreas_Lundqvist i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-06-11, 23:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •