Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 40 av 40

Ämne: Återstående Saab-specialister runtom landet

  1. #21
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7 444
    Medlem#
    8758
    Ja, och det vore bra med några få ord om varje verkstad även i första inlägget. Som att Mannes brinner för ng9-5 och att Maptun känner motorena utan och innan. Men kort så det får plats på samma rad.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  2. #22
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    NÖ Skåne
    Inlägg
    721
    Medlem#
    3309
    http://www.ekelundsbil.se/
    Ekelunds bil o transport i Vinslöv
    #3309 Andreas "Dea" Persson
    900 Cab -87, 2*900 Aero-88, 900TurboS -92, 9-5 -09

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2019
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    12
    Medlem#
    12787
    Affes bilservice i Furulund / Kävlinge har jag varit nöjd med hittills. http://www.affesbilservice.se/ men sidan verkar nere just nu.

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    2
    Medlem#
    1245
    Det blir färre Saabar och verkstäder med Saab intresse, tror vi är många Saabägare skulle uppskatta en uppdaterad lista över verkstäder i landets olika delar man känner sig trygg med att lämna sin Saab till, kan vi inte göra något tillsammans?

    2 användare gillar detta inlägg



  5. #25
    Grundladd roffe84s avatar
    Reg.datum
    mar 2020
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    196
    Medlem#
    13945
    Fordonsteknik i Enköping
    DevOps specialist till vardags, Tech2 + GlobalTIS ( v44 & 148 ), CombiAdapter V2, BDM, T5/T7, T8 & ME9.6 handskar samt livemap kablar för NG900/OG9-3
    Brukisen Doris NG900 SE -97 2.0t, eget steg 2 250hk/~400nm. Scarab Green
    Projektet Bosse OG9-5 -04 2.3T Kombi, Maptun Steg 4 315hk/450nm. Graphite Green Pearl

  6. #26
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 455
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Anders68 Visa inlägg
    Det blir färre Saabar och verkstäder med Saab intresse, tror vi är många Saabägare skulle uppskatta en uppdaterad lista över verkstäder i landets olika delar man känner sig trygg med att lämna sin Saab till, kan vi inte göra något tillsammans?
    Vad menar du saknas/är fel i det första inlägget som senast uppdaterades i april?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av roffe84 Visa inlägg
    Fordonsteknik i Enköping
    Berätta mer - har de fortfarande Saabfokus? Jag lyckas inte googla mig till något om det...
    Tidigare: Saab 900i -88, Saab 900i -89, Volvo S70 -98
    Nu: Skoda Enyaq 80 -21, Saab 9-5 aero -04

  7. #27
    Grundladd roffe84s avatar
    Reg.datum
    mar 2020
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    196
    Medlem#
    13945
    Killen som äger det är gammal Saab meck. Han vet varenda skruv in och ut känns det som. Plus att dom har Tech2. Dom har ingen hemsida och gör ingen reklam men är ändå fullbokade jämt. Jag har vart kund i ca ett år hos dom och alla stora jobb som jag gjort på bilen i min signatur är gjorda hos dom utan problem
    DevOps specialist till vardags, Tech2 + GlobalTIS ( v44 & 148 ), CombiAdapter V2, BDM, T5/T7, T8 & ME9.6 handskar samt livemap kablar för NG900/OG9-3
    Brukisen Doris NG900 SE -97 2.0t, eget steg 2 250hk/~400nm. Scarab Green
    Projektet Bosse OG9-5 -04 2.3T Kombi, Maptun Steg 4 315hk/450nm. Graphite Green Pearl

  8. #28
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    12 852
    Hörby bil är väl ett litet frågetecken numer, de har bara en vettig saab-mek kvar vad jag vet och inte speciellt mycket resurser.

  9. #29
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 489
    Medlem#
    3183
    Bil och framvagnservice I Borlänge!

    1 användare gillar detta inlägg


    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  10. #30
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    18
    Medlem#
    -
    Lyfter upp denna här i 'norr'

    https://www.nbe.se/ -NBE Njurunda Bilel AB

    Enligt egen utsago ''1989 köpte NBE Njurunda Bilel AB bilverkstaden Saab Service''

    Men har någon erfarenhet av dem? Tänkte jag skulle ner med min bil dit och låta dem kika på den.
    88a 9000i
    92a 9000cc
    02a 9-5 SportCombi
    06a 9-5 SportSedan

  11. #31
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Jag lyfter fram Upplands Väsby Bil & Motor, http://www.uvbm.se/, då jag bara har goda erfarenheter av de.

  12. #32
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 370
    Varbergs motortekniska

    Har varit SAAB-mekar långt innan de konkade. Verkmästaren Jörgen (heter det så längre?) har mycket erfarenhet av SAAB. Fått mycket "gratis" i form av råd o hjälp. Nu när man börjar fatta lite så har den känslan förstärkts.
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  13. #33
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    46
    Medlem#
    13549
    Ingvar Ivarssons bilverkstad i Lidköping. Duktiga och prisvärda.
    http://www.ingvarivarsson.se/
    Återfallssaab: 9-5 2.0t BioPower -07

  14. #34
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7 444
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av apc Visa inlägg
    Ingvar Ivarssons bilverkstad i Lidköping. Duktiga och prisvärda.
    http://www.ingvarivarsson.se/
    Tänkte precis fråga om dem, åkte förbi av ren slump och konstaterade att det stod en imponerade mängd Saabar av olika årgångar utanför. Ganska uppenbart att de är specialiserade på Saab.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #35
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    368
    Medlem#
    7502
    Citat Ursprungligen postat av Saabmin Visa inlägg
    Jag lyfter fram Upplands Väsby Bil & Motor, http://www.uvbm.se/, då jag bara har goda erfarenheter av de.
    Brukar försöka undvika att skriva negativa saker, men just Upplands Väsby Bil & Motor kommer i alla fall inte jag använda mig av igen.

    Hade varit inne där ett par gånger för mindre saker och var faktiskt riktigt nöjd. Men efter att ha haft min ng9-5:a där för byte av kamkedja tappade jag kort sagt förtroendet helt.

  16. #36
    Trekmeister, vad gick fel med kamkedjebytet på din 9-5 (650)?

  17. #37
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    368
    Medlem#
    7502
    Jag vet inte om det uppskattas att man skriver utläggningar om sånt här utan att andra parten har en chans att göra sin röst hörd.

  18. #38
    Den andra parten har alla möjligheter att bemöta all kritik.

    §9.3.1 Företag får svara på inlägg och påståenden som berör deras verksamhet.

    1 användare gillar detta inlägg



  19. #39
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7 444
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Trekmeister Visa inlägg
    Jag vet inte om det uppskattas att man skriver utläggningar om sånt här utan att andra parten har en chans att göra sin röst hörd.
    Det som är intressant för den här tråden är hur det gick snett, var problemet beroende på bristande SAAB-kunskaper eller något annat - dvs. är det ett ställe där de kan väsentligt mer om bilarna än vad som står i verkstadshandboken men de ställde till det på andra sätt, eller förstod de inte vad de pysslade med?

    2 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  20. #40
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    368
    Medlem#
    7502
    Jag vet inte om det bara var slarv, men jag lutar nog åt ren lathet (alternativt överbelastning). Som sagt har jag haft bilar inne där på mindre jobb innan detta och då var jag nöjd.

    Kom in med en ng9-5 Turbo4 med rasslande kamkedja. Jag var tydlig med att jag mer än gärna betalade för eventuellt extra jobb de upptäckte (står till och med på arbetsorder/kvitto). Inte heller var det någon brådska att få tillbaka bilen så de hade all tid i världen. Trots detta lämnade de en relativt viktig sak ogjord (som de var medvetna om) vilket troligtvis ledde till följdfel. När jag senare tog upp det med dem hörde de inte av sig igen trots löfte om det.

    Jag släppte det efter det. Det hade ändå gått så pass lång tid från att de gjorde jobbet och påföljande ras, tills jag tagit tag i det och upptäckt problemet. Även om vad jag tror är ett rent följdfel uppstod relativt snart efter, tappade jag helt sugen så bilen stod avställd typ ett år innan jag började skruva. Att dessutom kunna bevisa orsak och verkan lär inte vara det enklaste heller.

    Edit: Det här är nu 4-5 år sedan och mycket kan ha ändrats sedan dess.
    Senast redigerat av Trekmeister den 2021-11-24 klockan 12:05.

Liknande ämnen

  1. Återstående evenemang 2015 / Kalendern på hemsidan
    Av 9000cse95 i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2015-06-17, 11:06
  2. Hur noggrann är färddatorn med återstående bränsle
    Av Kenneth43 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-07-05, 22:41
  3. Lip Mesa - runtom?
    Av Laplander i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-05-03, 12:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •