Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 82

Ämne: OG9-5 - Familjebilen

  1. #1
    Sugmotor saabperras avatar
    Reg.datum
    sep 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    58
    Medlem#
    13910

    OG9-5 - Familjebilen

    Hej! Ny på forumet men har lurkat i några månader och insupet tips och trix.

    Nedan följer lång inledningstext!

    Jag blev för några veckor sedan ägare av en 9-5 Linear från 2005, med den stora spisen i, då vi fått tillökning i familjen och den lilla Mitsubishin vi hade räckte inte riktigt till längre. Har alltid velat äga en Saab då min far ägde en Saab 99 med fotbollsfälgarna när jag var en liten grabb som jag alltid tyckte var frän men har inte gjort slag i saken förrän nu.



    Vid köp var jag inte helt med på noterna om vad man skulle kika efter förutom rostproblematiken. Men helt OK rostmässigt. Inte mer än att dremla bort det och rostkydda då tanken är att spraya med bilfärg sprayburk 2k på dom få ställen där det är rost.

    Den har gått 21800 mil och fulltstämplad bok (oklart om den är helt ärligt stämplad dock, mer om det nedan)

    Vi har kört den till och från stugan i Dalsland och märkte rätt snart att vid pådrag på 5:an så hostar bilen och börjar gå rätt dåligt. Ajfan.
    Jag tänker att det kan vara misständningar? Får tech2:at den men inga felkoder om misständningar.

    Jag kontrollerar oljan och där saknas det typ 2.5liter!! Direkt till Biltema och handla 4L Dexos2 olja och stoppa i så det är rätt mängd. Puh. Borde väl ha gjorts vid 21000 mil servicen tycker jag?

    Några dagar senare kommer det upp på SID att bilen har låg kylarvätska, fyller på med 50/50 röd och toppar upp. Låter bilen stå i någon vecka pga lite trött batteri och laddar upp med smart charger. Kör bilen, parkerar och väntar på sambo, bilen tvärdör pga haft igång tändningen i ca 10min.

    Får starthjälp och får igång bilen. Efter det så har bilen fått vara avstängd vid väntan för att inte hamna i samma situation igen.

    Några veckor går och bilen är väl OK och går ändå rätt bra. Jag med familjen i baksätet åker till metropolen Vänersborg för att fika, jag gör en rätt hård acceleration på 2:an och trean för att svärmor ska få uppleva lite Saabsug i magen och ser då i backspegeln sekunderna efter att vitrök kommer från bilen och DING DONG säger SID - låg kylarvätska. Va fan? In på en OKQ8 och lyfter på huven.



    Kylslangarna läcker vätska som ett såll. Blir till att bli bogserad hem igen. Bogseringen gick till en Mekonomen nära stugan och ett par dagar senare dimper SMS att bilen är klar. Slangen till värmepaketet hade en 2cm lång reva i sig. Både kylarslang och slangen till värmepaket byttes. Inga problem med låg kylarvätska sedan dess.

    Kör hem från Dalsland, lite halv-hackig igen men funkar OK om man kör snällt.

    Bilen står i ett par dagar och sen en färd till Caféstaden Alingsås. Inga problem dit, men hem så börjar det bli riktigt konstigt. Bilen hackar till vid ett rödljus och går riktigt surt. Luftmätaren pendlar mellan vitt och gult och sen självdör bilen. Sätter igång han direkt och gasar upp på 1500 varv och kommer iväg. Väl i garaget så är den riktigt tjurig och självdör rätt mycket och kan inte hålla tomgång. Kollar över dom vakuumslangar jag kan se och skjuter in några som satt långt ut på nippeln men inte helt av. Nu verkar bilen ändå hålla tomgången. Tänker att det kanske var någon av slangarna som tjuvdrog luft ändå.

    Åker iväg med stora sonen och märker då att bilen är helt mosig. Går skit på trean och tappar all kraft på fyran. Så får stanna på väggrenen på E4:an och fundera över hur bilen ska tas hem igen. Vid acceleration på 1an över 3000 varv så börjar han hosta. Får in bilen på en parkering en bit bort och får dit en mekaniker som vi känner i familjen. Han kontrollerar med OBD2 läsare och kan konstatera att 4:a spridaren inte får soppa och att bilen ibland går på trecylindrar.

    Teorin är att det är bränslepumpen som gett sig. Jag har ytterligare en teori att KAT har blivit igensatt och att avgas inte kommer ut rätt som en följd.

    Nu ska bilen bärgas till mekanikern där bränsletryck ska kontrolleras. Är det dåligt tryck så blir det ny bränslepump, nytt bränslefilter, nytt oljefilter och ny olja. Ska även lyfta DIC och kolla på tändstift så att dom inte är igensotade och att gapet är korrekt.

    Där är vi idag! Men planen är att faktiskt få bilen att både gå bra och se bra ut. Har köpt Aero fram o bak stöt från en 04:a samt tillhörande sidokjolar.
    Tanken är att jag ska lägga igen repor och rugga upp lack och sprayburk lacka dessa med bilfärg.se 2K lack. Vet dock inte riktigt i vilken miljö detta ska göras i? Jag hade behövt ett garage eller garageplats egentligen. Kanske får låna svärfars uppfart eller helt enkelt ta allt till Dalsland och sätta upp ett partytält som ett spraybås. Mask på hehe.

    Nu är väl tanken att jag ska kliva över 300hk i framtiden så hade varit dumt att inte lyfta in en pump med bättre flöde när man väl ska byta.

    Är HENKO 255lph den som alla kör med? Kommer det med instruktioner i paketet så att min mek inte får bryt?

    Listan på grejer att göra i närtid.

    • Fixa felet på bilen
    • Byte av alla vätskor
    • Nya bromsok fram & bak
    • Nya vacuumslangar med kattstrypare
    • Kontrollera bussningar i fram och bak, byta till Powerflex på ställen där det behövs.
    • Dremla av rost och rostkydda
    • Slipa ner vinterfälgarna och lacka om.
    • Byta till vinterhjulen
    • Prep och spraya Aero bitarna
    • På med dessa


    Sen är ju listan på trim och mod lång som min arm, men det vanliga att få ner bilen lite på backen och få in lite mer stabilitet vid kurvtagningar och lite mer pulver i motorn samt att man kan stanna lite mer tvärt flera ggr utan att bromsarna mattas av.

    Tänker iaf Steg 1 trim och 3" downpipe till till 2.5" bak så den andas bättre och sen 314mm 9-3 Aero modden på bromsarna. Jag börjar där så ser vi hur mycket det kan spåra ur?

    Fridens!

    Pär

    4 användare gillar detta inlägg



  2. #2
    Kör på en RXP 251 pump från Maptun istället. Henko är en wahlbro kopia från kina har jag för mig och vettefan hur bra den är i längden

    Du behöver byta till starkare koppling för att nå 300hk Samt spridare å turbo
    Senast redigerat av amazinjoey den 2020-10-06 klockan 16:32.

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  3. #3
    Sugmotor saabperras avatar
    Reg.datum
    sep 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    58
    Medlem#
    13910
    Vad pratar vi om för koppling och vad pratar vi om för turbo?

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2019
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    26
    Medlem#
    -
    ^ Det är en 2.3T, så nog ska det väl duga med den TD04 och aerokoppling som sitter i?
    9-5 2.3T Kombi -04 220 Hk Polarvit
    9-5 2.3T Sedan -04 220 Hk Svart - steg 1

  5. #5
    Sugmotor saabperras avatar
    Reg.datum
    sep 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    58
    Medlem#
    13910
    Dåså, då har Saaben kommit till mekaniker som testade bränsletrycket och det pendlade mellan 1 och 2 bar.

    Kan det vara bränsletrycksregulatorn istället för pumpen?

    Iofs så startar bilen upp helt OK så bör väl vara pumpen eg..
    Senast redigerat av saabperra den 2020-10-08 klockan 09:53. Anledning: mer text

  6. #6
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Låter onekligen som en pumpen, passa på att byta bränslefilter också. För vakummslangen till BTR:en var i ok skick va?

  7. #7
    Sugmotor saabperras avatar
    Reg.datum
    sep 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    58
    Medlem#
    13910
    Citat Ursprungligen postat av MaxH Visa inlägg
    ^ Det är en 2.3T, så nog ska det väl duga med den TD04 och aerokoppling som sitter i?
    FM55 lådan har vad jag läst ett maxvrid runt 420nm. Oklart på vilken växel maxvrid tas ut? Känns som att det är runt 4:an det drar hårdast. 1an och 2an är ju mappade att inte ha för mycket vrid dessutom.

    Men om man går upp på 300hk och förbi så ligger ju vridet över 420nm och då behövs en ny koppling om man inte vill leka med oddsen för ras.

    TD04:an tror jag ändå kan flåsa på 300hk+?

    Tar gärna input på vilka kopplingar och mod på turbo som behöver göras för 300hk.

  8. #8
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Går att rasa lådan med mindre vrid än så. Tänk på att alltid växla ned innan du stämplar fullt, ligg inte och seg dra från 1500rpm på 5an, då rensar du sannolikt drevet. Sen gillar inte diffen ojämna underlag, så att komma med hjulspinn över brunnslock, potthål osv är dumt.

    Så behöver det nödvändigtvis inte vara, går att hålla igen på lägre varvtal och "rampa" upp laddtrycket för att inte få så brant vridmomentskurva. Dock är det rätt tråkigt, framförallt på en sådan liten turbo.

    Td04-15t (långnos som du har) räcker till 300hk+ på E85.

    Original Aero koppling mäktar med cirka 450Nm, turbo kan du som sagt låta va. Utöver detta behöver du 3" avgassystem, större spridare (minst 465cc gärna lite till), en bättre bränslepump, och helst en bättre laddluftkylare.

  9. #9
    Köp det som maptun rekommenderar för 300hk.
    https://www.maptunparts.se/trimsatse...2009/mt5/46095

    Kör även maptuns program för 300hk, rekommenderar verkligen ingen annan...

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  10. #10
    Sugmotor saabperras avatar
    Reg.datum
    sep 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    58
    Medlem#
    13910
    Har inte kollat vakuumslangen till BTR, får be mekanikern att kika på den. Bränslefilter ska bytas samtidigt isf.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av wille61 Visa inlägg
    Går att rasa lådan med mindre vrid än så. Tänk på att alltid växla ned innan du stämplar fullt, ligg inte och seg dra från 1500rpm på 5an, då rensar du sannolikt drevet. Sen gillar inte diffen ojämna underlag, så att komma med hjulspinn över brunnslock, potthål osv är dumt.

    Så behöver det nödvändigtvis inte vara, går att hålla igen på lägre varvtal och "rampa" upp laddtrycket för att inte få så brant vridmomentskurva. Dock är det rätt tråkigt, framförallt på en sådan liten turbo.

    Td04-15t (långnos som du har) räcker till 300hk+ på E85.

    Original Aero koppling mäktar med cirka 450Nm, turbo kan du som sagt låta va. Utöver detta behöver du 3" avgassystem, större spridare (minst 465cc gärna lite till), en bättre bränslepump, och helst en bättre laddluftkylare.
    Låg på 2500 och stämplade på 5:an och det var första gången den riktigt hostade.

    Är det 3" från downpipe och 3" hela vägen?

  11. #11
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Precis 3" hela vägen från turbon

  12. #12
    Sugmotor saabperras avatar
    Reg.datum
    sep 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    58
    Medlem#
    13910
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Köp det som maptun rekommenderar för 300hk.
    https://www.maptunparts.se/trimsatse...2009/mt5/46095

    Kör även maptuns program för 300hk, rekommenderar verkligen ingen annan...
    Det skiljer en del i stålar mellan bensinaren och etanolkonverteraren, men jag ser att det också är en TD04 turbo med uppgraderat hus som ligger i trim-listan för bensinaren?

    Är det spridarna och tunen som möjliggör konvertering?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av wille61 Visa inlägg
    Precis 3" hela vägen från turbon

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Trasig vacuumslang till BTR ger ett konstant tryck på 3.0 bar om pumpen orkar ge såpass. Så antingen är pumpen trött eller filtret tätt. Troligast pumpen.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  14. #14
    Sugmotor saabperras avatar
    Reg.datum
    sep 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    58
    Medlem#
    13910
    Pump + kit beställd från Maptun. Tack för input Ulf!
    Senast redigerat av Vfr den 2020-10-08 klockan 16:57. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  15. #15
    Sugmotor saabperras avatar
    Reg.datum
    sep 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    58
    Medlem#
    13910
    Om vi pratar väghållning,

    På nu sitter nivåreglering bak (nybytta) och som ni ser på bilden ovan så är den hög i bak.

    Bra vid mycket last men någon sportighet är det ju inte direkt och jag vill få ner han några cm.

    Om jag är ute efter sportighet men ändå ha kvar lite av "familjebilen"-egenskaperna, vad är det som gäller då? Bilstein B12? Moddade Coilovers? Aero chassi? XT från Maptun?
    Senast redigerat av saabperra den 2020-10-08 klockan 14:26.

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Original nivåreglering finns ju i två utföranden: Standardhöjd och sportchassi. Kanske sportchassivarianten är något om du gillar nivåregleringen? Överlag tycker jag det är en grym kompromiss mellan körbarhet och sportighet.

    Jag tycker bilen ser väl hög ut för att vara standardnivåreglering. Har du rätt fjädrar till? Nivåregleringen behöver matchande fjädrar för att hålla rätt höjd.

    Nivåregleringen ska ju inte göra bilen onödigt hög - tvärt om! Den ska se till att bilen håller rätt höjd oavsett last. Men nivåregleringen är passiv, d.v.s. ändrar du last så tar det en stunds körande över ojämnheter tills att nivådämparna "pumpat upp/ner sig" till rätt höjd. Så om du körde med tung last senast, och du sedan tömt bilen på last och inte kört något mer innan fototillfället kan bilen vara onödigt hög. Samma sak om du hissat upp bilen för att t.ex. byta hjul och sedan ställt ner den, då behöver den köras för att ställa in sig rätt igen.
    Senast redigerat av jellybear den 2020-10-08 klockan 15:18.

  17. #17
    Sugmotor saabperras avatar
    Reg.datum
    sep 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    58
    Medlem#
    13910
    Hmm, nu blev jag direkt osäker. Men jag tycker nog att den är hög bak nästan jämt. Så kanske har förra ägaren dragit en vals. Om det är så att det är vanliga stötdämpare bak så är det ju något lättare att få ner bilen ett snäpp eller två.
    Senast redigerat av Vfr den 2020-10-08 klockan 16:57. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Det är lätt att se, nivåregleringsdämpare är rejält mycket tjockare (och fyller nästan hela utrymmet innanför fjädern) än standarddämpare. Exempel:

    Nivåreglering
    Standard

    Skillnad mellan standardhöjd och sportchassi är svårare att se bara på delarna, då gäller artikelnummer och/eller färgkodningen på etiketterna.

    Men det blir ju många kombinationer för fjäderbenen bak:
    Standardchassi SC, Sportchassi SC, Standardchassi nivåreglering SC, Sportchassi nivåreglering SC, Standardchassi sedan, Sportchassi sedan.

    Alla varianter har sina egna fjädrar och dämpare original, sedan finns ju eftermarknadsgrejer också (inte nivåreglering dock). Så kombinerar man felaktigt kan man få en lite alla möjliga köregenskaper och höjder.

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Norge
    Inlägg
    68
    Medlem#
    12862
    Håll koll på oljan. Jag köpte en 2.3 som sades gått 13500 mil, den drog mycket olja fram tills jag bytte kolvar till wössner. Oljeringen på alla 4 kolvar var koksad fast i sitt spår.

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av saabperra Visa inlägg
    Jag kontrollerar oljan och där saknas det typ 2.5liter!! Direkt till Biltema och handla 4L Dexos2 olja och stoppa i så det är rätt mängd. Puh. Borde väl ha gjorts vid 21000 mil servicen tycker jag?
    Oljetörst pga. koksade kolvringar är vanligt, speciellt på 2.3t. Mest sannolika orsaken.

    Citat Ursprungligen postat av saabperra Visa inlägg
    Några dagar senare kommer det upp på SID att bilen har låg kylarvätska, fyller på med 50/50 röd och toppar upp. Låter bilen stå i någon vecka pga lite trött batteri och laddar upp med smart charger. Kör bilen, parkerar och väntar på sambo, bilen tvärdör pga haft igång tändningen i ca 10min.

    Får starthjälp och får igång bilen. Efter det så har bilen fått vara avstängd vid väntan för att inte hamna i samma situation igen.

    Några veckor går och bilen är väl OK och går ändå rätt bra. Jag med familjen i baksätet åker till metropolen Vänersborg för att fika, jag gör en rätt hård acceleration på 2:an och trean för att svärmor ska få uppleva lite Saabsug i magen och ser då i backspegeln sekunderna efter att vitrök kommer från bilen och DING DONG säger SID - låg kylarvätska. Va fan? In på en OKQ8 och lyfter på huven.

    Kylslangarna läcker vätska som ett såll. Blir till att bli bogserad hem igen. Bogseringen gick till en Mekonomen nära stugan och ett par dagar senare dimper SMS att bilen är klar. Slangen till värmepaketet hade en 2cm lång reva i sig.
    Hmm, det skulle kunna vara topplockspackningen som läcker när det blir varmt och ger tryck i kylslangen (och det är den övre som typiskt ger sig) - stålpackningen kan bete sig så.

    Citat Ursprungligen postat av saabperra Visa inlägg

    Nu är väl tanken att jag ska kliva över 300hk i framtiden så hade varit dumt att inte lyfta in en pump med bättre flöde när man väl ska byta.
    Jag skulle nog göra en liten motorrenovering innan jag vågade göra något sådant.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-11-21, 19:10
  2. SAAB 9-3 SC "Familjebilen ala RS"
    Av BlauMes i forum Projekt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2014-07-12, 12:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •