Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 82

Ämne: OG9-5 - Familjebilen

  1. #41
    CD växlaren behöver ett kablage. Växlaren men de är fördraget till skuffen. Så de är plug and play

    Nej de är från sena 05 med biopowee å fram som man hade snorkel. Å 3.0tid

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  2. #42
    Sugmotor saabperras avatar
    Reg.datum
    sep 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    58
    Medlem#
    13910
    Är det värt att jaga ifatt en?

  3. #43
    Drar du förbi någon skrot någon dag så kan du alltid göra de, men sålänge du inte trimmar för kung och fosterland så ser jag inte behovet just nu.

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  4. #44
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    AS3 har inget med cd-växlare att göra. Det är aldrig fördraget till baslådan på passagerarsidan.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #45
    Helt rätt! Läste fel, trodde han menade om han har AS3 är det fördraget för CDväxlaren

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  6. #46
    Sugmotor saabperras avatar
    Reg.datum
    sep 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    58
    Medlem#
    13910
    Tack till Hyvens för installation av växellänkage bussningar. Gött tugg under tiden dessutom. Det var en ren fröjd att köra tillbaka till Göteborg, även om regnet och speglingen från vägytan gjorde det ibland lite sketchy.

    Kommer väl åka upp igen till Trollis för mer hjälp av Ulf då han såg att o-ringen på kobran till turbon läckte under v-bandet så den får ju fixas!

    Sen måste bilen verkligen få en hjulinställning när vinterhjulen åker på, det wobblas en hel del över 110km/h.

    2 användare gillar detta inlägg



  7. #47
    Åk till pekkas på hisingen, bättre hjulinställning blir står att få Speciellt för priset!

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  8. #48
    Sugmotor saabperras avatar
    Reg.datum
    sep 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    58
    Medlem#
    13910
    Vad tar Pekka nuförtiden? Jobbar han fortfarande med lod och snöre?

  9. #49
    390 tror jag de var de gör han inte, de han yngre som jobbar där.

    Med tanke på att verkstaden brevid tog 1100kr för framvagn så är det garanterat värt.

    Var hos de brevid innan när de hade erbjudande och de sa inget om att jag hade dåliga styrleder å så blev inte ratten rak heller... De skyllde på att bilen är gammal och då är de svårt att få de rakt...

    Fick åka pekka när de var tillbaka från semestern och han berättade direkt att mina styrled va dåliga och att jag skulle byta dem å komma tillbaka. Han tog inget för jobbet.

    Sedan provkörde han bilen två gånger och finjusterade framvagnsinställning. Så serviceminded är de

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  10. #50
    Sugmotor saabperras avatar
    Reg.datum
    sep 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    58
    Medlem#
    13910
    Hmm, OK. Låter ju onekligen som ett bra pris. Men kan genom en bekant få laserinställning på alla fyra hjul med toe in och camber check för en femhunka.

  11. #51
    Sugmotor saabperras avatar
    Reg.datum
    sep 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    58
    Medlem#
    13910
    Går i tankar att bygga en motor/trans på sidan av bilen - kanske inte ens till detta chassi, utan mer för att ha något att göra under vintern/hösten.

    Kommer in på det helt grön, men min filosofi är att hoppa i djupa ändan och köra på learning by doing efter man läst på.

    Så första steget är väl att köpa ett motorstativ som fungerar. Tips på bra budget stativ?

  12. #52
    Sugmotor saabperras avatar
    Reg.datum
    sep 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    58
    Medlem#
    13910
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Drar du förbi någon skrot någon dag så kan du alltid göra de, men sålänge du inte trimmar för kung och fosterland så ser jag inte behovet just nu.
    En sådan satt redan på min

  13. #53
    Sugmotor saabperras avatar
    Reg.datum
    sep 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    58
    Medlem#
    13910
    Imorgon blir det besiktning. Förhoppningsvis inga tvåor...

  14. #54
    Sugmotor saabperras avatar
    Reg.datum
    sep 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    58
    Medlem#
    13910
    Den flög igenom besiktning, inga nedslag dock två grejer som behöver åtgärdas på sikt. Främre avgashållare börjar bli lite för tunn och främre xenonnivå-mojäng har ett slut lager och kommer behöva bytas.

    Lite rost syntes bak i båda hjulbrunnarna, rätt OK fram. Fick tips om att mätta dem i rå linolja så det inte växer. Men då kanske det är lika bra att ta ner innerskärmar?

    Har märkt att han inte laddar fullt vid stampning så får boka in mig på Hyvens Verkstad framöver för att byta läckande o-ringar, backventil och lite smått o gott så alla hästar hittar hem igen.

  15. #55
    Sugmotor saabperras avatar
    Reg.datum
    sep 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    58
    Medlem#
    13910
    Jahupp, vad har hänt sedan sist?

    Köpte 2.5" fullflödes rostfritt från cat back då mitt flexrör har läckage. Jag har fått monterat en Aero-ratt och köpt en Crossmax takbox för framtida fjällresor och köpte nya USA blinkers då mina EU blinkisar är lite ledsna samt stålomspunna bromsslangar från HEL då jag upplever bromsarna som något svampiga.

    Min 4.5mån dotter tar mycket tid i besittning, givetvis, så blir nog inte mycket mer gjort förrän solen tittar fram vid vårkanten.

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av saabperra den 2020-12-05 klockan 02:17.

  16. #56
    Sugmotor saabperras avatar
    Reg.datum
    sep 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    58
    Medlem#
    13910
    För att kunna slipa på fälgarna så behövs det en slip och slippapper, men vilken grit är bruklig att ta ner alu på och vad för spackel bör användas för större repor?

  17. #57
    Sugmotor saabperras avatar
    Reg.datum
    sep 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    58
    Medlem#
    13910
    Jul-fix. USA-blinkers från Stemeck.



    Rutten lampa. Får sitta där ett tag till.



    Senast redigerat av saabperra den 2020-12-26 klockan 23:56.

  18. #58
    Sugmotor saabperras avatar
    Reg.datum
    sep 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    58
    Medlem#
    13910
    Komptestade och fick 15 bar på alla kolvar. Dock undrar fortsatt varför bilen tvekar när man pushar den hårt?



    Kan ju vara att stiften inte är för Aero...



    Så det blir 4x nya PFR6H-10 så får vi se.

  19. #59
    Kolla över vakuumslangar, backventilen under kåpan etc!
    Stiften kan du absolut köra på en Aero!

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  20. #60
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Det sägs att aeromjukvaran är optimerad för platinastiften, men inte ska den tveka med vanliga dock.

    Vilket skick är stiften då ? dessa motorer är extremt kinkiga på stift och stiften kan se hyfsat ok ut och ändå orsaka just misständningar på hög last.

    Just det där att den tvekar på fullgas är ju typiskt för dåliga/felaktiga stift, har varit med om det flertalet gånger.


    Är det samma färg på din bil som på min 07'a tro ? den som benämns "Ljusgul metallic" men snarare är nåt i stil med champange ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-11-21, 19:10
  2. SAAB 9-3 SC "Familjebilen ala RS"
    Av BlauMes i forum Projekt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2014-07-12, 12:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •