Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Problem med servopump NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2020
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Problem med servopump NG9-3

    Hej alla! Ny här.
    Min fästmös Saab 9-3 årsmodell 2003 hade nyligen problem med servopumpen som hade lagt av helt.
    Hon lämnade in den på felsökning hos Mechanum där de bekräftade det var pumpen som lagt av.
    Problemet var dom ville ha 5700kr för att byta ut den, och jag hade läst på olika Saab forum att den var ganska lätt att byta och att man kunde få en pump på en skrot för någon hundring. Så jag vägrade låta dom fixa den för jag tänker inte lägga dom pengarna haha.

    Det tog en månad eller så men tillslut hittade jag en kille i Mellerud som sålde en från samma Saab modell till mig för 300kr (jag själv bor i Göteborg) och jag for upp dit och hämtade min pump.

    Sen frågade jag min vän som är duktig på bilar om han kunde hjälpa mig byta den och han sa absolut, efter två veckor av olika anledningar han inte kunde göra det just den dagen och sköt fram det hela tiden tröttnade jag, och kollade upp på forum och youtube videos hur man bytte den och beslutade mig att göra det själv. Jag peppar upp mig själv och går till garaget för att fixa detta.
    Jag får loss den gamla pumpen ganska smärtfritt, sätter den "nya" på plats och börjar dra åt bultarna.
    Plötsligt hör jag en jävla smäll och allt mitt självförtroende försvann helt och jag fattar inte vad som hände, tittar på pumpen och ser detta.

    9483CD5B-BEED-42F8-B821-187C03611812.jpg

    Jag beslutar mig att skruva fast den för att se om den åtminstone fungerar trots detta.
    Den fungerar klockrent, men den sprutar ut servoolja ur det hålet där nu.

    Då kommer mina frågor till er till er.
    Vad heter ens den delen?
    Finns det någon butik man kan beställa sån från?
    Varför small det och varför gick det ett hål i den?
    Vad ska jag tänka på när jag fixar detta?

    Tack så jättemycket på förhand.
    // En värdelös mekaniker som försökte impa sin brud

    Mvh

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Byt tillbaka till gamla pumpen så länge och skaffa en annan pump.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Du har väl antagligen inte fått in drivningen som du ska. Axeln är ju sexkantig in mot toppen och den ska ju in motsvarande i kamaxeln. Om inte så blir det antingen så här eller så går fästöronen av på pumpen. Du ska kunna skjuta in pumpen ända mot topplocket där det ska ligga innan du drar fast nå skruvar.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2020
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Tusen tack för svar

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •